ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

حضور چالش‌برانگیز اردوغان در اجلاس گروه ۲۰

در پی مخالفت دولت آلمان با سخنرانی اردوغان در حاشیه اجلاس گروه ۲۰ در هامبورگ، فضای سیاسی بین دو کشور سردتر شد. سران کشورهای دیگر نیز مشکلاتی با ترکیه در این اجلاس دارند.

به دلیل اختلاف‌های موجود، این تنها دیدار ولادیمیر پوتین و دونالد ترامپ در اجلاس گروه ۲۰ در هامبورگ نیست که بحث‌برانگیز خواهد بود، حضور رجب طیب اردوغان نیز در این اجلاس بدون پیامد نیست.

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه

پیش از این، دولت آلمان مخالفت خود را با هرگونه سخنرانی رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه در خارج از اجلاس گروه ۲۰ اعلام کرده بود. گزینه سخنرانی اردوغان در کنسولگری ترکیه در هامبورگ نیز منتفی است.

هفته گذشته زیگمار گابریل، وزیر امور خارجه آلمان گفته بود که اردوغان «یک مهمان مهم در اجلاس گروه ۲۰ است»، با این حال با توجه به روابط تیره آلمان و ترکیه در ماه‌های اخیر، گابریل برگزاری سخنرانی اردوغان در آلمان را «مناسب» ندانست.

اردوغان می‌خواهد از هم‌اکنون از چنین موقعیتی برای رقابت‌های انتخاباتی سال ۲۰۱۹ در کشورش استفاده کند. به همین خاطر برلین می‌خواهد از این پس اجازه سخنرانی به سیاستمداران یک کشور غیرعضو اتحادیه اروپا را در خاک خود ندهد، در صورتی که سه ماه بعد از این حضور، انتخابات پارلمانی آلمان و یا انتخابات در آن کشور غیرعضو اتحادیه اروپا برگزار شود.

ظاهراً مخالفت دولت آلمان با سخنرانی اردوغان در حاشیه اجلاس گروه ۲۰ با استقبال مردم آلمان نیز روبه‌رو شده است. بر اساس نظرسنجی مؤسسه معتبر «یوگُو» (YouGov) ۸۴ درصد کسانی که در این نظرسنجی شرکت کرده‌اند تصمیم دولت کشور خود را «خیلی خوب» و یا «کمابیش خوب» دانسته‌اند و تنها ۷ درصد از آن‌ها ممنوعیت سخنرانی اردوغان را «بسیار بد» و یا «کمابیش بد» خوانده‌اند.

روابط ترکیه و آلمان از زمان کودتای نافرجام ترکیه و دستگیری‌های گسترده، و در ادامه آن همه‌پرسی قانون اساسی این کشور و لغو برخی سخنرانی‌های تبلیغاتی مقامات ترکیه در آلمان به دلایل امنیتی، روزبه‌روز پرتنش‌تر شد تا این‌که دولت ترکیه از بازدید نمایندگان پارلمان آلمان از پایگاه هوایی اینجیرلیک ترکیه که در آن نیروهای آلمانی مستقر بودند جلوگیری کرد و آلمان مجبور شد نیروهای خود را به پایگاهی در اردن منتقل کند.

«مسئله نامطلوب» کُردها

اردوغان به‌دلیل رفتار دولت ترکیه در جنگ سوریه و رویارویی‌اش با گروه‌های کُرد نیز اختلافاتی با آمریکا و روسیه دارد.

در جریان سفر اردوغان به واشنگتن در روز ۱۶ ماه مه / ۲۶ اردیبهشت، درگیری‌هایی بین محافظان او و کُردهای مخالف که دست به تجمع اعتراضی زده بودند در واشنگتن رخ داد و ۱۲ نفر زخمی شدند. محافظان اردوغان معترضانی که بر کف خیابان افتاده بودند خود کتک زدند و مأموران پلیسی که در محل حاضر بودند مجبور شدند تا مانع از حملات بیشتر آن‌ها شوند.

دادگستری آمریکا حکم بازداشت ۱۲ نفر از محافظان اصلی اردوغان را صادر کرد و همین موجب خشم اردوغان و دولت ترکیه شد و وزارت خارجه این کشور نیز به‌عنوان اعتراض سفیر آمریکا در آنکارا را احضار کرد.

افزون بر این حزب کُردی اتحاد دموکراتیک در سوریه برای آمریکا متحد مهمی در مبارزه با گروه «دولت اسلامی» (داعش) محسوب می‌شود اما ترکیه این گروه را وابسته به حزب کارگران کردستان (پ‌ک‌ک) می‌داند که با آن در جنگ است. بر این اساس ترکیه همواره از آمریکا خواسته است که از حمایت از حزب اتحاد دموکراتیک دست بردارد.

روسیه به‌عنوان مدافع رژیم بشار اسد در جنگ سوریه نیز با مشکل مشابهی در مرز ترکیه و سوریه مواجه است. برخلاف نیروهای ارتش آزاد سوریه که ترکیه از آن‌ها حمایت می‌کند، کردها در این منطقه با نیروهای رژیم سوریه نمی‌جنگند به همین دلیل منطقه آن‌ها از بمباران جنگنده‌های روسی و سوری در امان مانده است.

در این زمینه نیز «یگان‌های مدافع خلق»، متشکل از کردها و عرب‌ها اعلام کرده‌اند که توسط نیروهای ویژه روسی آموزش داده می‌شوند. بدین ترتیب از نگاه ترکیه، آمریکا و روسیه از «تروریست‌ها» حمایت می‌کنند.

اجلاس گروه ۲۰ روزهای جمعه ۷ ژوئیه / ۱۶ تیر و شنبه ۸ ژوئیه / ۱۷ تیر در هامبورگ برگزار می‌شود.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.