ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

● دیدگاه

از حج تحقیر آمیز و مظنون به کشتار و تجاوز خودداری کنید!

اکبر گنجی – رفتن به مکه با نظر به احتمال تکرار فجایعی چون "منا" در سال ۱۳۹۴ و ارجحیت پرداختن به امور خیریه به جای انجام این سفر پرمخاطره و پرهزینه روا نیست.

مذاکرات نماینده ولی فقیه در حج، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدعلی قاضی عسکر، با مقامات عربستان سعودی برای اعزام حجاج ایرانی به حج در سال جاری و رسیدن به یک توافق،

آنان بر این گمان‌اند که به وعده های عربستان سعودی نمی توان اعتماد کرد و ایران نباید شهروندان خود را به عنوان گوشت قربانی در اختیار حکومت افراطی و ایران ستیز رژیم آل سعود قرار دهد.

صحنه‌ای پس از حادثه مرگبار "منا" در ۲مهر ۱۳۹۴. بیش از دو هزار نفر کشته شدند. تعداد کشته‌شدگان ایرانی: قریب به ۵۰۰ نفر.
صحنه‌ای پس از حادثه مرگبار "منا" در ۲مهر ۱۳۹۴. بیش از دو هزار نفر کشته شدند. تعداد کشته‌شدگان ایرانی: قریب به ۵۰۰ نفر.

در نهایت، در  ۱۴ تیر ۹۶ نماینده ولی فقیه اعلام کرد که این مسأله ۱۰ روز پیش در شورای عالی امنیت ملی طرح و به تصویب رسیده است. می دانیم که کلیه مصوبات شورای عالی امنیت ملی پس از تأیید آیت الله خامنه ای قابل اجرا است. به همین دلیل قاضی عسکر گفته که اعزام حجاج به عربستان تصمیم نظام است و "معنایش آن است که تمام ارکان نظام الان پای حج ایستاده‌اند و همه ملتزم‌اند حج به خوبی انجام شود".

درست در همین روز، عادل جبیر، وزیر امور خارجه عربستان پس از پاسخ منفی قطر به درخواست های   ۱۳ گانه ۴ کشور عربستان سعودی، امارات متحده، مصر و بحرین گفت، ایران "مقام اول را در حمایت از تروریسم در جهان دارد و کشوری تحت تحریم و خارج از حقوق بین‌الملل و منزوی است که اگر قطر با آن همکاری کند چیزی جز نتیجه منفی برایش به همراه نخواهد داشت".

بدین ترتیب، نماینده ولی فقیه با افرادی مذاکره کرده که وزیر خارچه شان می گوید اساساً ایران "خارج از حقوق بین الملل" قرار دارد. کافی است هر فرد و گروهی به معنای این گزاره توجه کند تا  لااقل اندکی بهراسد.

کمی پیش از فاجعه تروریستی ۱۱ سپتامبر، شاهزاده بندربن سلطان سفیر سابق عربستان در واشنگتن و رئیس سابق دستگاه جاسوسی سعودی گفت و گویی با ریچادر درلاو- رئیس سرویس مخفی انگلستان - داشت. شاهزاده بندر به او گفت: "ریچارد! خیلی آن زمان دور نیست که در خاورمیانه، خدا واقعا باید به داد شیعیان برسد. ما دیگر از دست این ها جانمان به لبمان رسیده است!"

از آن زمان تاکنون، اتفاقات بسیاری در دو کشور رخ داده و تخاصم عربستان سعودی با ایران هیچ گاه به اندازه امروز نبوده است.

عربستان، کشوری حامی تروریسم

فرزند پادشاه عربستان، پس از رهبری سه خطای جنگ یمن، تخاصم با ایران و محاصره و تهدید قطر؛ به ولیعهدی رسید. محمدبن سلمان چندی پیش گفته بود که ما جنگ را به داخل ایران می کشانیم و به دنبال آن عملیات تروریستی داعش در تهران رخ داد. ( رجوع شود به مقاله‌های : "عربستان با اقدامات تروریستی ترامپ را به جنگ با ایران سوق می دهد" و "نقشه سعودی ها برای به جنگ داخلی کشاندن ایران از راه تروریسم").

گزارش اندیشکده هنری جکسون انگلیس، که تازه منتشر شده است‌، می گوید عربستان سعودی بدون شک در صدر دولت های حامی تروریسم قرار دارد. به طور همزمان در آمریکا هم گزارش های بسیاری منتشر می شود که عربستان سعودی بزرگترین حامی مالی و ایدئولوژیک تروریسم ضد غربی است. اما دولت های ترزا می و دونالد ترامپ دارای بهترین روابط با سعودی ها هستند، چون عربستان بزرگترین خریدار سلاح در جهان- پس از هند- است.

فاجعه منا (۱۳۹۴)، کارتون اثر: مانا نیستانی

ای قوم به حج رفته ...

بدون تردید باید روابط ایران با کلیه کشورهای منطقه- خصوصاً عربستان سعودی- بهبود یافته و به روابط کاملاً دوستانه تبدیل شود. اما در وضعیت خطرناک کنونی چرا باید حجاج به عربستان سعودی اعزام شوند؟ آیا از اعزام حجاج برای بهبود روابط استفاده می شود؟ آیا نباید این احتمال را در نظر گرفت که ممکن است حجاج قربانی بی تدبیری تصمیم گیرانی شوند که حکم فقهی حج برای آنان مهمتر از جان ایرانیان است؟

تا حدی که من می فهمم، توجه به چند نکته زیر می تواند در تغییر تصمیم اعزام حجاج موثر واقع شود.

یکم- فرض کنیم که سعودی ها به بهانه ای  ۵ الی ۱۰ هزار حاجی ایرانی را قتل عام کنند. جهان چه واکنشی نشان خواهد داد؟ هیچ. همه طرف سعودی را گرفته و ایران را محکوم خواهند کرد. مگر در حج قبلی که بیش از ۳ هزار تن از حجاج کشورهای مختلف کشته شدند، همه دولت های کشورهای مسلمان از عربستان سعودی حمایت به عمل نیاوردند؟ این وضع کشورهای مسلمان است. اسرائیل، آمریکا، انگلیس ، و...که جای خود دارند.

در صورت وقوع این فاجعه احتمالی، گروه حماس چه خواهد کرد. همان کاری را که در جنگ سوریه کرد. در جنگ سوریه حماس طرف گروه های مورد حمایت ترکیه و قطر را گرفت، از ایران دور شد و به صراحت گفت که ما فقط و فقط از ایران برای خاطر خدا پول و اسلحه می گرفتیم (رجوع شود به مقاله "جمهوری اسلامی و حماس: کمک در راه خدا"). حماس میان ایران و عربستان سعودی، سعودی ها را انتخاب خواهد کرد، یا در بهترین حالت، اعلام می کند که در این نزاع بی طرف است.

دوم- فرض کنیم سعودی ها هزاران تن از حجاج ایرانی را به بهانه ای قتل عام کنند. در آن صورت ایران چه واکنشی نشان خواهد داد؟ حداکثر همان واکنش دفعه گذشته تکرار خواهد شد. برای این که مطلقا به سود امنیت ملی و منافع ملی ایران نیست که اکنون وارد هیچ جنگی شود. سعودی ها دقیقا به دنبال آنند تا ایران را وارد جنگ سازند و آمریکا و دیگران، ایران را به سوریه دیگری تبدیل کنند. با کمال تأسف نابخردانی چون سرلشکر محسن رضایی دائماً برای اهداف ایران ستیزانه سعودی ها بستر سازی کرده و می کنند. رضایی امروز- ۱۶ تير ۱۳۹۶- در صفحه اینستاگرام خود نوشت: "آل سعود، عربستان را به اسراییل دوم تبدیل کرده است".  آیا فراموش کرده ایم که سرلشکر محسن رضایی و دیگر فرماندهان نابخرد سپاه در ساک حجاج  فاقد اطلاع، مواد منفجره جاسازی کردند که توسط سعودی ها کشف شد و آنان به جایش صدها تن از ایرانیان بی گناه را قتل عام کردند (رجوع شود به "نقش سردار قالیباف و دیگر فرماندهان سپاه در عملیات تروریستی عربستان که "سر ساعت " لو رفت"). هزینه اسرائیل نامیدن آل سعود را حجاج ایرانی باید پرداخت کنند.

سوم- ارزش و اهمیت حج در چیست؟ حج چه جایگاهی در نظام ارزشی و فقهی اسلام دارد؟ حج یکی از برساخته های اعراب پیش از اسلام است. آن ها قرن ها پیش از اسلام این سنت را برساخته بودند. این سنت اعراب پیش از اسلام، توسط پیامبر اسلام "امضا" شد. یعنی تنها اصلاحی که در آن صورت گرفت، حذف شعارها و اعمال مشرکانه و جایگزین کردن شعارها و اعمال موحدانه به جای آن ها بود. بدین ترتیب، حج یکی از "احکام امضایی" است.

اعراب سنت دیگری هم داشتند. سنت رباخواری. آنان در این مورد خبره بودند. اما پیامبر اسلام نه تنها این سنت را امضا نکرد، بلکه نفی آن را به بزرگترین و مهمترین موضوع نظام ارزشی اسلام تبدیل کرد. قرآن تأکید کرده که رباخواری به منزله محاربه با خدا و پیغمبر است. هیچ حکمی در قرآن دارای چنین منزلت و مرتبتی نیست. با این همه، رباخواری در میان مسلمین امری جاری بوده است. نظام بانکی همه کشورهای مسلمان ربوی است. تنها جمهوری اسلامی با حیله های شرعی به اصطلاح این مسأله را حل کرده است. اما فقیهانی چون آیت الله مصباح یزدی به درستی گفته اند که جمهوری اسلامی بزرگترین نظام رباخوار روی کره زمین است. آیت الله مصباح یزدی در نماز جمعه ۱۳ تیر ۱۳۸۲ تهران گفت:"اگر بعضی ها حیل شرعیه را در ربا جایز می دانستند امام پیش از انقلاب صریحاً فرمودند حیله های شرعی به هر شکلش حرام است. اما متأسفانه امروز نظام جمهوری اسلامی ما از رباخوارترین نظام های عالم شده است...نرخ بهره آمریکا ۱ درصد است"( گفتمان مصباح ، مرکز اسناد انقلاب اسلامی، ص ۸۱۴).

اگر مسلمانان و زمامداران جمهوری اسلامی مجازند به جنگ خدا و پیامبر بروند، چرا مجاز نباشند حج را موقتا تعطیل سازند. مگر قبلاً در دوران آیت الله خمینی چند سال حج تعطیل نشد؟ مگر همین اتفاق در دوران آیت الله خامنه ای نیفتاده است؟ مگر تعطیلی موقت حج چه مسأله ای پدید می آورد؟ جان و عزت مردم ایران مهم تر است یا حج همراه با انواع تحقیر و تجاوز؟

چهارم- فقر، بیکاری، حاشیه نشینی، و...برخی از مشکلات حاد جامعه ایران هستند. از نظر اسلام، کدام فریضه واجب تر است؟ حل مشکل مسلمانانی که از شدت فقر با مرگ دست و پنجه نرم می کنند یا سفر به حج؟ حدود یک میلیارد دلار درآمد عربستان سعودی از حجاج ایرانی- حج تمتع و حج عمره- است. آیا فقیهان نباید به مردم بگویند که به جای ریختن این پول ها به جیب سعودی ها، به فقرا و فاقدان شغل کمک کنید و بدانید که ثواب آن از هر حجی بالاتر است؟

فقیهان به دلیل قشری گری و ظاهرپرستی چنین حکمی صادر نکرده اند. اگر آنان روح عدالت خواهانه و ضد فقر قرآن و نهج البلاغه را اساس قرار می دادند، حج کاملاً به امری حاشیه ای تبدیل می شد که پس از رفع مشکل فقر مسلمانان، وجوب شرعی پیدا می کرد.

پنجم- عارفان مسلمان، به جای فقیهان این راه را گشوده اند. فقط به دو مورد زیر استناد خواهیم کرد:

الف- گویند شیخ ابو سعید ابوالخیر چند درهم اندوخته بود تا به زیارت كعبه رود. با كاروانی همراه شد و چون توانایی پرداخت برای مركبی نداشت، پیاده سفر كرده و خدمت دیگران می كرد. تا در منزلی فرود آمدند و شیخ برای جمع آوری هیزم به اطراف رفت. زیر درختی، مرد ژنده پوشی با حالی پریشان دید و از احوال وی جویا شد. دریافت كه از خجالت اهل و عیال در عدم كسب روزی به این جا پناه آورده است و هفته ای است كه خود و خانواده اش در گرسنگی به سر برده اند. شیخ چند درهم اندوخته خود را به وی داد و گفت برو. مرد بینوا گفت: مرا رضایت نیست تو در سفر حج در حرج باشی تا من برای فرزندانم توشه ای ببرم. شیخ گفت حج من، تو بودی و اگر هفت بار گرد تو طواف كنم به ز آن كه هفتاد بار زیارت آن بنا كنم".

ب- مولوی هم در دفتر دوم مثنوی داستان ابویزید را نقل کرده است :

"بایزید اندر سفر جستی بسی / تا بیابد خضر وقت خود کسی

 دید پیری با قدی همچون هلال / دید در وی فر و گفتار رجال...

پیش او بنشست و می ‌پرسید حال/ یافتش درویش و هم صاحب ‌عیال

گفت عزم تو کجا ای بایزید / رخت غربت را کجا خواهی کشید؟

گفت قصد کعبه دارم از پگه / گفت هین با خود چه داری زاد ره

گفت دارم از درم نقره دویست / نک ببسته سخت بر گوشهٔ ردیست

گفت طوفی کن بگردم هفت بار / وین نکوتر از طواف حج شمار

و آن درمها پیش من نه ای جواد / دان که حج کردی و حاصل شد مراد

عمره کردی عمر باقی یافتی/ صاف گشتی بر صفا بشتافتی

حق آن حقی که جانت دیده است / که مرا بر بیت خود بگزیده است

کعبه هر چندی که خانهٔ بر اوست / خلقت من نیز خانهٔ سر اوست

تا بکرد آن خانه را در وی نرفت / واندرین خانه بجز آن حی نرفت

چون مرا دیدی خدا را دیده‌ای / گرد کعبه صدق بر گردیده‌ای

خدمت من طاعت و حمد خداست /ت ا نپنداری که حق از من جداست

چشم نیکو باز کن در من نگر / تا ببینی نور حق اندر بشر

بایزید آن نکته‌ها را هوش داشت / همچو زرین حلقه‌اش در گوش داشت

آمد از وی بایزید اندر مزید / منتهی در منتها آخر رسید"

(مثنوی، دفتر دوم، ابیات: ۲۲۵۱- ۲۲۳۱).

اکبر گنجی

انسان‌ها (فقرا) تجلی خداوند هستند. کاهش درد و رنج انسان ها- در اینجا مسلمین، شیعیان - از هر حجی واجب تر است. اعزام ایرانیان به عربستان سعودی تا زمان بهبود روابط ، عملی به شدت حطرناک است. مگر اعضای شورای عالی امنیت ملی چه کسانی هستند؟ مگر صادق لاریجانی‌ها چه اندازه از درایت سیاسی و ملی برخوردار هستند؟

جان آدمیان شریفتر از آن است که فقیهانی چون آیت الله خامنه ای، صادق لاریجانی، و...درباره آن تصمیم بگیرند.

در همین زمینه: گزارشی میدانی  پس از حادثه منا در سال ۱۳۹۴

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • m

    اولا اینکه حج یک نوع جهاد است. حمله به ملتهای دیگر و کشتار آنها و اشغال سرزمینشان هم جهاد است. خوب معلوم است بهتره ملت سختی حج را تحمل کنند و به عربستان برن که بهتر از جنگ و حهادو آدمکشی به خاطر الله است. همان بهتر که دو کشور تروریستی عربستان و ایران عمل به دستورات دین و جهادگری را از طریق سختی حج انجام بدهند تا از طریق کشتار همدیگر و دیگر انسانها. دوما اگر عربها یک بار به زنهای حاجیه ایرانی حمله کردند و سال پیش هم با دو تا جوان ایرانی کارهای بد کردند هر دوبار به فتوای همین علمای اسلام در عربستان بوده. نمیشود که اسلام را قبول داشت ولی به فتوای علما اعتراض کرد. اسلام را همین عربستانیها به مردم ایران یاد دادند.اگر این نوع حملات به زنها و جوانان ایرانی نبود چطور براردان عرب میتوانستند مردم ایران را مسلمان کنند و راه الله را نشانشان بدهند؟ پس حج رفتن هیچ اشکالی ندارد. ضمنا داستانهایی هم که از قول دروایش و عرفا در عدم لزوم حج گفته میشود اعتباری در اسلام ندارد زیرا اصلا این عرفا از نظر اسلام کافر حساب میشوند و هنوز هم خانقاههای آنها را در ایران ویران میکنند. لطف اجازه بدین مردم به وظیفه دینی شان عمل کرده و برن عربستان توی بازارهاشون یه کمی خرید کنند. قیمتهاشان از ایران بهتره!

  • باقی در امان

    کعبه سنگ نشانی است که ره گم نشود /حاجی احرام دگر بند ببین یار کجاست و اما آن جا نیست که خادمان اشان دجالان و اراذل عهد جاهلیت دایم *** جاهلی هستند .

  • علی آذری

    جناب Vijay سخن دقیق فرمودند و ما نیز موافق ایشان هستیم ، وقتی ملت خودشان با دیدن این همه مشکلات و آلام و رنجها دوست دارند یکی از واجبات دین مبین اسلام را به جا بیاورند هیچ کس نباید مانع شد ، تازه باید تشویق هم بشوند ، ملت ایران اکثرا فتنه گر هستند همین بهتر است که یه مقداری در گوشه زندانها ویا در کنج خونه ایی بپوسند ، مقداری درمراسم و مکانهایی مقدس اسلامی چه در داخل و چه در خارج مورد عطوفت اسلامی قرار بگیرند و به راه راست و صراط مستقیم هدایت بشوند ، مقداری هم در خود بزرگ بینی و افکار پلید فاشیستی و شوونیطمی و فرو بروند و پان ایسم شوند ، مقداری هم پاچه خواری کنند که اندر فواید آن طبیبان و محقیق فواسد زیادی فرموده اند ، مقداری در حوزه علمی راه و روشهای خواباندن مردم آن هم بصورت علمی و قاعدمند را بیاموزند مگر نه اینکه از اسمش هم پیداست که این مکان ، علمی میباشد و بهترین رههای به خلسه بردن و به آرامش روحی و روانی رساندن مردم را آموزش میدهد ، و خلاصه سخن طولانی شد ، مقداری هم در بیخیالی و بیتفاوتی به غارت و کلاه برداری و خوشگذرانی عمر خود را سپری کنند .

  • آذران

    اگر مصالح نظام مقدس ایجاب کند چه کنیم ؟ اوجب واجبات حفظ حکومت است. ما باید ببینیم ولی امر مسلمین جهان و حاکم برگزیده خدا چه میگوید. اگر ایشان فرمودند برای مصالح نظام بروید چاره چیست ؟ البته ما که با این درامد کم، بزحمت روزگار میگذرانیم، ولی آنها که از مزایای حکومت مقدس که وصل به ولایت رسول خدا و وصی ایشان است بهره مندند باید بروند ! تا حالا هم میرفتند و صدایشان در نمی آند، بعضی جوانهایشان دهن لق هستند و سروصدا کردند ! اگر ولی امر صلاح ندانستند ، بروند به غزه، جنوب لبنان و کربلا و نجف و سامرا . آنجاها هم بد نمی گذرد! این همه برای آبادانی آنجا ها از پول مردم فتنه گر ایران هزینه کردند. برخی جاهای سوریه هم بد نیست! مسکو و پکن هم مستحب است! شای هم واجب ! البته آقای مصباح که دور دنیا میگردند از امریکا و اروپا و جاهای دیگر بهتر میدانند ! یک استفساری (یا چیزی در این حدود) از ایشان بشود بد نیست. قم میروید آقایان مکارم و وحید همدانی و آملی و دیگران را فراموش نکنید !

  • bijan

    حالا که در ایران همه را حاجی صدا میکنند رفتن به حج چه ضرورتی دارد ؟

  • مانی بی مانی

    در این شرایط نامناسب واقعا نمیدانم رفتن به جایی بد آب و هوای گرم که توصیفات وحشتناکی از گرمای طاقت فرسا عذاب آور و گاه هلاک شدن افراد شنیده میشود! ، شلوغ، ناامن (اغلبشان در سن بالا هستند!) و انجام این اعمال چه سودی برای معنویت و خدا و فرد معتقد به خدا دارد؟! خب اگر هدف آمرزش گناهان است که بر طبق همان اسلام دو حالت دارد، حق الله است که بایست توبه کرد و امید بخشش الله و اگر توانیی مایل دارد نیکوکاری کند و به نیازمندان کمک، اگر حق الناس است که بایست درصدد اعاده حق به صاحبش شد. اینکه مکلف کنند هر کس پولدار است حتما باید برود حج آن هم تحت داین شرایط خطرناک چه معنی دارد؟ داشتن عنوان حاجی برخی افراد هنوز شاید به نادرست تصور کنند منزلت اجتماعی است که اشتباه میکنند چون الان واقعا این قبیل عناوین هم به وفور استفاده میشود و دیگر از بس از سوی حایج بازاری های کلاهبردار و بی انصاف ظلم به مردم شده که حتی تبدیل به فحش شده و بسیاری اصلا بدشان میاید کسی حتی به شوخی این عنوان بهشان بدهد! و حتی برخی بجای گفتن آقا و خانم، (همین جور الکی و البته کاری نادرست دادن عنوان بی جا به کسی آن هم بدون رضایت شخص!) به هر کی میرسد میگیوند حاجی اقا، و یا حاج خانم! از حکومت هم برچسب حاجی تصور میشود نشانه مشورعیت حکومت مذهبی اش است، این هم یک شاتبه است، اسا حکومکت مذهبی ایران بر اساس تفسیر خاصی است و به احتمال قطع به یقین اکثر شعیان امامیه هم قبولش نداشته باشند، و حاجی و حاجیه عناوین عمومی برای عموم مسلمانان است از جمله اکثریت سنی، و هیچ امیتاز خاصی قابل تصور نیست برای ارزش پروپاگاندا و مشروعیت یک نظام. فقط این وسط یک عده زیان می بینند احتمالا ، و عده ای قطعا سود می برند از کاسبی و بازار حج از جمله همان سعودیهای فعلا دشمن نظام ولایی!

  • مانی بی مانی

    داستان حج از همین قبیل است، حج امری شخصی مذهبی است. یعنی به تشخیص فرد است و منتها حکومتها بایست حافظ امنیت و کرامت اتباع خود در خارج- در حد مقدورات- باشند. حج هم نوعی سفر و گردشگری است منتها رویکرد مذهبی دراد و در کنار هم بسیاری تجاات هم میکنند. در واقع یک بازار بزرگ اقتصادی است این قبیل امور. در واقع پای منافع آژانس های مسافرتی و نهادهای حکومتی است که درآمد گزافی دارند. توی این قضیه در حالی اکثر مردم و حتی مقامات این نظام مخالفند به برگزاری حج، اصرار برخی چیزی جز منفعت طلبی همان مراکز ذی نفع نیست. البته قابل درک است مردمی هستند وافعا از روی علاقه و اعتقاد مذهبی شان میخواهند بورند حج. این تربیت مذهبی آنها به چنی سفر پرهزینه و مشقت بار و خطرناک وامیدارد!، من شخصا ضمن احترام به عقاید شخصی مذهبی، میتوانم فقط تاسف بخورم برای این افراد که تحت القای عقاید مذهبی آخوندها خودشان را به انجام چنین کارهای خطرناک می اندزاند.

  • مانی بی مانی

    در کوته فکری و حتی ساده لوحی بریخ از این جماعت، همین ادعای امام جمعه اصفهان که گفته: چون 75% مردم نمیروند به کنسرت پس کنسرت نبایست اجرا شود. گیرم این آمار درست باشد! (چون همه ما میدانیم سی دی قاچقا و یا کلیپ های این کنسرته ا مردم با ولع نگاه میکنند و از بی پولی نمی توانند بروند در این محافل هنری و شادی و با حسرت تنها به همان سی دی اش بسنده می کننند!) در حالی رفتن به مسجد نه حق عضویت دارد و نه بلیت و حیت کلی هم تسهیلات حکومت ایدئولوژیک مذهبی میگذارد ولی مردم نمی روند!!!، اما با همین استدلال اما جمعه نماینده حاکم کشور، چه راحت میتوان به ناپختگی و کم خردی ساختار ادراه کشور پی برد و دید زمام یک کشور بزرگ به دست چه افراد نالایقی سپرده شده!، بنا بر بدییه رتنی تخمین ها، چون اکثر مردم اساسا مسجد و نماز جمعه نمی روند، پس لزومی ندارد اصلا مسجدی باشد و نماز جمعه هم بایست تعطیل شود! یعنی بایست این فرد برود یک شغل دیگر پیداکند و از راه کار کردن حلال امرار و معاش پیدا کند چون اساسا اکثر مردم نیازی به شغل امامت جمعه وی ندارند در عمل. البته ما میدانیم اینها تربیون های تبلیغات شخصی شده و از پول بیت المل دارند به نفع یک جناح استفاده میکنند و واقعا حتی از نظر اسلامی اش هم این ستادهای نماز جمعمه که از محل بودجه بیت المل اداره میوشند دارند خلاف شرع انجام میدهند. اساس مراکز مذهبی در هیچ جا نبایست توسط دولت اداره شود و از محل بودجه تامین شود. عرف اینست مردم با اعانه بودجه این قیبل مراکز تهیه کنند. در حالی کنسرت را بخص مردمی و با بودجه خصوصی ادراه میوشد. یک کار هنری-فرهنگی عامه پسند است. نه از بیت المل استفاده میکند و نه زوری است! مردمی که علاقه مندند و البته معمولا مرفه با اختیار میروند کنسرت. واقعا چه قدر کوته فکری؟ یکی نیست به این آقایان مشاورت خطابه بدهد لااقل این قدر سوتی ندهند؟!