ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

فرمانده قرارگاه خاتم الانبیاء: از قرارداد توتال خبر نداشتیم

سردار عبدالله عبداللهی انتقادها نسبت به حضور سپاه در عرصه اقتصادی را جوسازی علیه آن دانست و گفت قرارگاه خاتم الانبیاء می‌توانست کار توتال در پارس جنوبی را انجام دهد.

سردار عبدالله عبداللهی، فرمانده قرارگاه خاتم الانبیاء از فعالیت‌های اقتصادی سپاه پاسداران دفاع کرد و آن را به سود کشور دانست. او گفت وزارت نفت چیزی از قرارداد با توتال به قرارگاه خاتم‌ الانبیاء نگفته است.

سردار عبدالله عبداللهی، فرمانده قرارگاه خاتم الانبیاء سپاه پاسداران

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء سپاه پاسداران شامگاه پنج‌شنبه ۱۵ تیر در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه دو سیما گفت مسئولان در فعالیت‌های اقتصادی سپاه پاسداران شبهه ایجاد می‌کنند و عرصه را بر این فعالیت‌ها تنگ می‌کنند.

عبداللهی بسیاری از شرکت‌های معتبر دنیا را نظامی خواند و گفت: «برای این شرکت‌ها مشکلی ایجاد نمی‌شود اما سپاه که هم توان نظامی دارد و هم مسائل عمرانی و سازندگی کشور را حل می‌کند مورد خطاب قرار می‌گیرد. (...) آیا سزاوار است دولت با تفنگ و بی‌تفنگ مطرح شود.»

حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران در دیدار یکم تیرماه خود با فعالان اقتصادی، سپاه پاسداران را با یک دولت تفنگ به دست مقایسه کرد که عرصه را برای رقابت آزاد و بخش خصوصی تنگ کرده است. او در این دیدار گفت: «ابلاغ سیاست‌های اصل ۴۴ برای این بود که اقتصاد به مردم واگذار شود و دولت از اقتصاد دست بکشد، اما ما چه کار کردیم؟ بخشی از اقتصاد دست یک دولت بی‌تفنگ بود که آن را به یک دولت با تفنگ تحویل دادیم، این اقتصاد و خصوصی‌سازی نیست. از آن دولتی که تفنگ نداشت می‌ترسیدند، چه برسد به اینکه اقتصاد را به دولتی دادیم که هم تفنگ دارد و هم رسانه را در اختیار دارد و همه ‌چیزی دارد و کسی جرأت ندارد با آن‌ها رقابت کند.»

روحانی در سخنرانی انتخاباتی‌اش در مشهد نیز از سپاه پاسداران خواسته بود که در عرصه‌های اقتصادی مانع از رقابت آزاد نشود.

فرمانده قرارگاه خاتم الانبیاء در مصاحبه تلویزیونی خود گفت قبول ندارد که می‌گویند سپاه با بخش خصوصی در رقابت است چرا که به‌گفته او «بخش خصوصی در زمینه کارهایی که سپاه انجام می‌دهد توان انجام آن کارها را ندارد.»

«کار توتال را در کشور هم می‌شد انجام داد»

سردار عبداللهی در بخش دیگری از سخنان خود درباره امضا قرارداد فاز ۱۱ پارس جنوبی با شرکت توتال گفت: «قرارگاه خاتم الانبیاء در عین ارتباطی که با وزارت نفت دارد از این قرارداد خبری نداشت.»

به‌گفته عبداللهی «وزارت نفت گفته است می‌خواهد قرارداد به سمت مناقصه برود اما واگذاری فاز ۱۱ به توتال بدون تشریفات مناقصه بوده است».

بر اساس قراردادی که ایران ۱۲ تیرماه جاری به امضاء رساند، توسعه و بهره‌برداری از فاز ۱۱ میدان نفتی پارس جنوبی به کنسرسیومی از شرکت توتال فرانسه، شرکت ملی نفت چین و پتروپارس ایران واگذار شد. ارزش این قرارداد ۴ میلیارد و ۸۷۹ میلیون دلار است.

در حالی که دولت از قرارداد توتال به‌عنوان یکی از ثمرات برجام یاد کرده، برخی از مخالفان دولت با امضای آن مخالفت کردند و این قرارداد را بر خلاف استقلال کشور دانسته و خواستار بررسی مجدد و حتی لغو آن شدند.

فرمانده قرارگاه خاتم الانبیاء بخش نخست قرارداد فاز ۱۱ پارس جنوبی را شامل ساخت ۳۰ چاه و دو سکو خواند و بخش دوم را شامل ایستگاه‌های تقویت فشار که بخش نخست دو میلیارد دلار و بخش دوم ۲.۸ دهم میلیارد دلار قیمت دارد.

عبداللهی با بیان این‌که «در بخش نخست قرارداد فاز ۱۱ با توتال کاری نیست که در کشور انجام نشود»، گفت: «اکنون صنعت ساخت پالایشگاه و هر طرح بزرگ دیگری در کشور بومی شده است.»

او افزود: «مسئولان می‌گویند باید خارجی‌ها بیایند و سرمایه‌گذاری کنند در حالی که سپاه بارها اعلام آمادگی کرده است که می‌تواند بخش مالی را نیز تأمین کند.»

بدین ترتیب فرمانده قرارگاه خاتم الانبیاء سپاه نیز مخالفت خود را با قرارداد توتال اعلام کرد و گفت با این قرارداد ممکن است دکل‌های حفاری ۴۰۰ فوتی که در اختیار این قرارگاه قرار دارند بیکار شوند.

قرارگاه خاتم‌الانبیاء که در دو دهه گذشته به یکی از بزرگ‌ترین بنگاه‌های اقتصادی ایران تبدیل شده، همواره به دنبال دریافت سهم بیشتری از بازار ایران است.

به‌گفته سردار عبداللهی این قرارگاه ۱۷۰ هزار نیروی انسانی، ۵ هزار پیمانکار از بخش خصوصی و ۵۰ هزار نفر حقوق بگیر دارد.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • شاهد

    سپاه پاسداران در حکومت شبه تمامیت خواه ایران "پلیس سیاسی ایده لوژیک " است و نه نیروی نظامی همچون ارتش . حکومت ایران می کوشد هردو حوزه خصوصی- زندگی خصوصی مردم - و عمومی - سیاست اقتصاد و فرهنگ -را کنترل می کند . در اغاز حکومت اسلامی ایران با اتکا به جنبش گستر ده شیعی گری توتالیتر و تبدیل هر فرد در این جنبش به عامل سرکوب کوشید کل جامعه را در اختیار گرفته و " انسان نو شیعی " بسازد . همان که ایت الله خمینی رهبر کریزماتیک جنبش در بدو ورود در بهشت زهرا گفت و میلیو ن ها نفر که خود را عضوی کوچک از جنبش شیعه گری می دانستند با صلوات تایید کردند "دل خوش نباشید به این چیزها .ما شما را آدم می کنیم " کوشش برای ساحتن انسان نو همواره عبث و بیهوده است اما در جامعه توده ای بسیاری را جذب می کند . میلیو ن ها نفری که در تظاهرات سال 57 فریاد می زندند " شعار هر مسلمان خمینی است و قران " در سودای این بودند که " انسان نو شیعی " شوند و بازگشت به خویش را تجربه کنند . اما بتدریج با اشکار شدن دروغ و ناممکن بودن ایده لوژی شیعه گری توتالیتر جنبش توده ای فروکش کرد و اکنون حکومت اسلامی ایران مجبور به تکیه بر سازمان های ایده لوژیک -نظامی شده است . از انجاییکه هدف این حکومت کنترل هردو حوزه خصوصی و عمومی است سیاست -اقتصاد و فرهنگ باید از حضور افراد " غیر مومن " به ایده لوژی تهی باشد و سازمان های ایده لوژیک نظامی کل این حوزه ها را در اختیار بگیرند . خوانساری دبیر "خانه اقتصاد تهران" بدرستی گفت " نظام اسلامی در حوزه اقتصاد اجازه رشد به بخش خصوصی نخواهد داد . چون با رشد بخش خصوصی خواسته های سیاسی و فرهنگی رشد خواهند کرد که در چهار چوب ایده لوژیک نظام غیر قابل پاسخ خواهند بود "

  • naseem

    تمام شرکتهای خصوصی را مصادره کردند و یا به تعطیلی کشاندند تا بدون رقابت به چپاول بپردازند و کارها رابعلت نداشتن تخصص وبعداز بباد دادن میلیاردها پول ناتمام رها کنند مثل دهها ورزشگاه و سد و جاده و....نیمه کاره رها کردند ویا سد و جاده وسط دریاچه زدندتا دریاچه هارا خشک کنند.!

  • مرد ازاد

    ای سپاه ای دیو سه پای پاره افسار دست از سر اقتصاد بردار اقتصاد نابود گشت از رانت خواری های تو پول نفت صد دلاری رفت اندر جیب تو ز پول مردمان جنگلی موشک تو برپا کرده ای از برای جنگلت مجنون قدرت گشته ای این یمانی های ساده با طناب پاره ات افتاده اند اکنون به چاه فتنه ات از برای فرج قائم تو کردی این چنین گر بیاید می کند نابود تو را در اولین بر خلاف گفته آن مرد دین پای خود اندر سیاست کرده ای تو ای لعین ای که محمود را به جان مردمان انداختی عاقبت محمودوار خود به فنا اندازی مردمان چون آتشی در زیر خاکستر شدند گرچه خاموشند ولی روزی کبابت می کنند گرچه امروز جملگی سردار شدید عاقبت به دست مردم همه بر دار شوید گر بگویی رهبر آزاده ما آماده ایم بهر جهاد پس چرا افاغنه مزدور تو گردیده اند اندر بلاد اسلام را همچو قرآن به نیزه پوشش خود کرده ای زیر این پوشش بس جفا در حق ملت کرده ای عاقبت آن چهره پستت هویدا می شود آری عاقبت خورشید عالمتاب پیدا می شود

  • مجتبی

    هر ایرانیی که دلش برای منافع ایران نتپد مباد که نام ایرانی بر او نهاد. در ظاهر امر جناب سردار صحیح می فرمایند. امــــــــــــا! ایشان بهتر است به این مسئله هم بپردازند که، در آن کشورهائی که منظور ایشان است، آن نظامیی که گردنش از خوردن مال مردم کلفت شده اجازه بانک زدن و پول مردم را بالاکشیدن و خوردن را دارد؟ به پشتوانه آن ثروت و اسلحه اجازه دخالت در انتخابات را دارد؟ آن نظامی جای پیمانکار بی پناه داخلی را تنگ می کند؟ راستی آقای سردار عزیز! شما در مناقصه مخابرات کشور را صاحب شدید؟ آن نظامیی که در کشورهای دیگر کار اقتصادی می کند، آیا زندان و رسانه و اطلاعات موازی با دولت مستقر راه انداخته؟ بازم بنویسم؟