ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

سازمان ملل خواهان اعطای حق شهروندی به مسلمانان روهینگیا شد

کمیسیونر عالی سازمان ملل در امور پناهندگان پس از بازدید از راخین، محل زندگی مسلمانان میانمار گفت برای رسیدن به صلح باید به این اقلیت حق شهروندی داد و راخین را توسعه اقتصادی بخشید.

یک مقام ارشد سازمان ملل در امور پناهجویان خواستار اعطای حق شهروندی به اقلیت مسلمان روهینگیا در میانمار شد.

دولت میانمار و اکثریت بودایی به پاکسازی قومی اقلیت مسلمان متهم شده اند - عکس آرشیوی

فیلیپو گراندی، کمیسیونر عالی سازمان ملل در امور پناهندگان که به میانمار سفر کرده بود، جمعه، هفتم ژوئیه در پایتخت مالزی خواستار به رسمیت شناختن مسلمانان روهینگیا به عنوان شهروندان میانمار شد.

گراندی در سفر به می‌انمار به ایالت راخین، محل زندگی اقلیت مسلمانان روهینگیا رفت و از شهرهای «سیتو» و «مائونگداو» در این ایالت بازدید کرد.

گراندی در بانکوک گفت که اعطای حق شهروندی به مسلمانان روهینگیا برای دستیابی به صلح و آرامش در ایالت راخین ضروری است. او همچنین از ضرورت توسعه اقتصادی این ایالت فقیر سخن گفت.

اقلیت مسلمان روهینگیا در سال ۲۰۱۲ هدف خشونت‌های شدید اکثریت بودایی قرار گرفتند، صد‌ها تن از آن‌ها کشته شدند و بیش از ۱۴۰ هزارتن از آنان نیز وادار به ترک خانه‌هایشان شدند و به کمپ‌های پناهجویی پناه بردند. بسیاری از آن‌ها هنوز در این کمپ‌ها زندگی می‌کنند.

سکوت برنده صلح نوبل

گراندی در سفر خود با آنگ سان سوچی، وزیر امور خارجه و مشاور دولت میانمار نیز دیدار کرد.

پس از آنکه آنگ سان سوچی، رهبر سابق مخالفان دیکتاتوری نظامی میانمار از حبس خانگی آزاد شد و ریاست عملی دولت میانمار پس از انتخابات سراسری به او سپرده شد، فعالان حقوق بشر نسبت به بهبود وضعیت اقلیت مسلمان روهینگیا امیدوار شدند. اما در دولت آنگ سان سوچی، برنده جایزه صلح نوبل در سال ۱۹۹۱ نیز نسبت به تبعیض علیه این اقلیت کاری انجام نداد.

آنگ سان سوچی پیش از این نیز به خاطر سکوتش در برابر تجاوز به حقوق اقلیت مسلمان در میانمار مورد انتقاد قرار گرفته بود.

۸۹ درصد از مردم میانمار بودایی، ۴ درصد مسیحی، ۴ درصد مسلمان و ۱ درصد نیز پیرو آیین هندو هستند.

بودایی‌ها می‌گویند مسلمان روهینگیا بنگلادشی هستند و باید به کشورشان بازگردند. مسلمانان روهینگیا که چندین نسل است که در میانمار زندگی می‌کنند، خود را میانماری می‌دانند. آن‌ها در استان راخین زندگی می‌کنند اما از حقوق یکسانی با دیگر مردمان میانمار برخوردار نیستند و به شدت تحت تبعیض قرار دارند.

برخی از گروه‌های حقوق بشری نسبت به آزار و تعقیب این مسلمانان هشدار داده‌اند. آنها از «پاکسازی قومی» اقلیت مسلمان در میانمار ابراز نگرانی می‌کنند.

کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد از گزارش‌های روزانه درباره کشتار، تجاوز و آزار اقلیت مسلمان میانمار خبر داده است.

در همین زمینه

    این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

    آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

    .در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

    توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

    نظر بدهید

    در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

    نظرها

    نظری وجود ندارد.