ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

یزد در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شد

در چهل و یکمین اجلاس میراث جهانی یونسکو بافت تاریخی یزد در فهرست جهانی قرار گرفت. جمهوری آذربایجان، کویت، ترکیه، ویتنام و تونس از حامیان این پرونده بودند.

یزد به عنوان نخستین شهر تاریخی ایران در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید.

یزد ثبت جهانی یونسکو شد

در چهل و یکمین اجلاس میراث جهانی یونسکو که از یکشنبه ۱۱ تیر در شهر کراکوف لهستان آغاز شده، بافت تاریخی یزد در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید. این نخستین بار است که یکی از شهرهای تاریخی ایران در فهرست جهانی یونسکو به ثبت می‌رسد. پیش از این ۲۱ اثر تاریخی ایران در یونسکو به ثبت جهانی رسیده است.

سازمان میراث فرهنگی ۹ سال پیش پرونده یزد را به عنوان یکی از نخستین شهرهای خشتی جهان برای ثبت جهانی به سازمان یونسکو ارجاع داده بود.

سازمان یونسکو به موقعیت جغرافیایی، ویژگی‌های بافت تاریخی یزد و بهره‌گیری هوشمندانه از منابع آبی با به‌کارگیری قنات‌ها در این شهر باستانی  اشاره کرده است. حمام‌های قدیمی یزد، بادگیر و خانه‌های ساخته شده از گِل و حتی موقعیت قرارگیری باغ دولت‌آباد یزد که در پرونده زنجیره‌ای باغ‌های ایران چند سال گذشته در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده، از دیگر ویژگی‌هایی است که در ثبت یزد در میراث جهانی یونسکو به آن‌ها توجه شده است.

جمهوری آذربایجان، کویت، ترکیه، ویتنام و تونس از حامیان ثبت جهانی یزد در میراث جهانی یونسکو بودند.

کره، قزاقستان، کرواسی، پرتغال، زیمبابوه، بورکینافاسو و لبنان پرسش‌ها و ابهام‌هایی داشتند که در اجلای یونسکو به بحث گذاشتند.

پیشینه شهر یزد که در دشت اردکان – یزد قرار دارد به ۱۷۰۰ سال پیش می‌رسد. از قرن هشتم هجری به این‌سو یزد به تدریج شکوفا شد. در این شکوفایی اتابکان یزد که در دوران آل‌بویه بر این شهر حکومت می‌کردند نقش مهمی ایفا کردند.

دست‌افزارهای سنگی بدست آمده از دره‌های شیرکوه، نگاره‌های روی تخت سنگ کوه ارنان، تکه سفال‌های منقوش نارین قلعه میبد که به دوره ایلامی تعلق دارد، غارهای استان یزد و آثار معماری و شهرسازی باستانی در بافت تاریخی یزد از نشانه‌های شکل‌گیری تمدن در این نقطه از فلات ایران‌اند.

شاخص یزد به عنوان یک شهر تاریخی محله‌های قدیمی با کوچه پس‌کوچه‌های خشت و گلی در هم تنیده، بازارها، مساجد، حمام و خانه‌های آن است. در مجموع ۷۷ محله از مجموعه محلات شهر یزد به دلیل قرار گرفتن در محدوده بافت تاریخی و یا در حریم آن، در سال ۱۳۸۴ و با شماره ۱۵۰۰۰، تحت عنوان «بافت تاریخی یزد» به ثبت آثار ملی رسیده‌ است. این محلات اکنون در فهرست میراث جهانی یونسکو هم قرار گرفته که یک معنای آن این است که ایران می‌بایست در حفظ آن بکوشد.

علاوه بر بافت تاریخی یزد، در چهل و یکمین اجلاس میراث جهانی یونسکو سه اثر فرهنگی متعلق به کشورهای کامبوج، چین و هند به ثبت رسید.

شهر «الخلیل» در فلسطین،‌ مجموعه پارک ملی پنجاری در امتداد پارک ملی نیجر (جمهوری بنین، بورکینافاسو)، منطقه خط‌الرس آبی یا «Qinghai Hoh Xil» (چین)، مناظر «Landscapes of Dauria» (مغولستان، روسیه)، پارک ملی «National Park» (آرژانتین) و جنگل‌های راش کهن رشته‌کوه‌های کارپات در امتداد دیگر مناطق اروپا (آلمان، اسلواکی، اوکراین و ...) در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شده‌اند.

چهل‌ویکمین نشست کمیته میراث جهانی یونسکو از تاریخ ۲ تا ۱۲ ژوئیه (۱۱ تا ۲۱ تیر) در شهر کراکوف لهستان برگزار می‌شود.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.