ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

رئیس مرکز خشکسالی: ۹۵ درصد ایران درگیر خشکسالی است

شاهرخ فاتح، رئیس مرکز خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی می‌گوید در مجموع حدود ۹۵ درصد از مساحت ایران با درجات مختلف خشکسالی مواجه است.

شاهرخ فاتح، رئیس مرکز خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی می‌گوید  در مجموع حدود ۹۵ درصد از مساحت ایران با درجات مختلف خشکسالی مواجه است.

تنها یک درصد از مساحت ایران با ترسالی مواجه است

به گزارش ایسنا شاهرخ فاتح می‌گوید «۹.۷ درصد از مساحت کشور خشکسالی خفیف، ۴۰.۹ درصد خشکسالی متوسط ، ۳۲ درصد خشکسالی شدید و ۱۲ درصد خشکسالی بسیار شدید را تجربه می‌کنند».

این مقام مسئول اعلام کرد که تنها یک درصد از مساحت ایران با ترسالی مواجه است.

به گفته او «بررسی‌های خشکسالی با استفاده از شاخص ""SPEI(شاخص بارش، تبخیر و تعرق) افزایش مدت دوره بررسی (۹-۴۸-۹۱- ۷۲ یا ۸۴ ماهه)، بیانگر خشکسالی‌های اندوخته و تجمیع‌یافته‌ای است که در بستر طبیعت باقی مانده است.»

بر اساس شاخص (SPEI) ۱۲ ماهه منتهی به پایان خرداد ماه ۹۶، استان‌های خوزستان، جنوب ایلام، شمال بوشهر، غرب کهگیلویه و بویراحمد، بخش‌هایی از اصفهان و خراسان شمالی، غرب و جنوب غرب خراسان رضوی، یزد، شمال و شرق کرمان خراسان جنوبی و سیستان و بلوچستان با خشکسالی شدید و حتی در مواردی بسیار شدید روبرو هستند.

خشکسالی به چهار درجه خشکسالی‌های خفیف، متوسط، شدید و بسیار شدید تقسیم‌بندی می‌شود.

رئیس مرکز خشکسالی فروردین ماه امسال هشدار داده بود که آثار بلند مدت خشکسالی‌ها با بارش‌های مقطعی برطرف نشده و به همین خاطر مقامات باید در ایران رویکردی مبتنی بر سازگاری با شرایط اقلیم خشک را پی بگیرند.

مرکز خشکسالی و مدیریت بحران در سال ۱۳۸۷ و برای ارائه راهکارهای به روز و جامع در خصوص پایش، پیش‌بینی و هشدار خشکسالی تشکیل شد. این سازمان زیر مجموعه سازمان هواشناسی کشور به شمار می‌آید.

در همین زمینه

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • Recycle

    ، بایست حکومت اکثر سدها همچو سیل بند در نظر بیگرد و نه مخزن آبی، به جایش از گاز طبیعی- نعمت استثنایی ایران است- منبع عمده یعنی بالای 95% مولد نیروی برق کند. اجازه دهد آب از پشت سدها خارج شود و فقط برای آب شرب استفاده شود و نه کشاورزی. حق آبه کشاورزان بخرد و همان طور گفتم انها به سمت اقتصاد صنعتی-علمی سوق دهد چرا اقتصاد دانش بنیان چندین برابر اقتصاد سنتی ارزش افزوده دارد. بقیه اب به طبیعت برگدد تا سفره زریزمین احیا شوند. این دامپروری سنتی چرای مراتع پایان دهد و عشایر در یک سیاست درست اسکان قومیتی انجام دهد که تغییر بافت و قومیت به نفع هیچ قومی و به ز یان قوم دیگر نشود، زندگی عشایر بایست پایان یابد و این سیستم قدیمی جز خسارت مراتع حاصلی نداشته و دیگر توجهی ندارد (در این صورت امست دوباره طبیعت ایران بتواند روطبت به زمین برگرداند و از شدت خشکی بکاهد). دامپرروی میتواند محدود به نوع صنعتی و آن هم اگر مقرون به صرفه باشد مثلا در شمال وگرنه تعطیل شود. به جایش سیستم انبارداری و شبکه توزیع توسعه دهد و با اتخاذ روش مسالمت آمیز با دنیا که لازمه دست برداشتن از ایدئولوژی ذیگر جهان ستیزی داشیعی گری است. دنیا با خود دوست کند و دست دشمن تراشی بردارد تا امنیت عذایی تامین شود. چرا کشاورز ی و تولیدات دامی و کشاورزی از نظر مصرف اب و انرژی بسیار پر مصرف و آالاینیده هستند و اساس تنها دلیل ادامه این بخش اقتصاد سنتی همان نیاز به غذاست وگرنه از نظر اقتصاد مقرون به صرفه نیستند!

  • Recycle

    در حالی امنیت غذایی را ژاپن دارد بدون کمترین تولید داخلی که اتفاق منابع آبی اش بالاست و آنجا بر عکس ایران زمین مناسب کم است. اما زاپن امنیت غذایی اش با اقتصاد صنعتی-علمی و البته ارتباط با جهان بویژه قدرتهای مهم غربی اش تضمین کرده است. ژاپنی ها یک زمانی پایشان از گلیمشان درازتر کردند و خواستند ادای استعمار در بیاورند و به فتح کشورها دیگر بروند همان اشتباهی دارد نظام ولایی در منطقه میکند. اساسا استعمار سیستمی کهنه است بیش از صد سالست کلا دنیای پیشرفته دنبالش نیست. همان طور برده داری منسوخ شده. غربیان فهمیدند دیگر این روش اقتصادی زیانش بیشتر سودش است. تازه این نظام وافتاده دنبال استعمار کهنه یعنی تصرف سرزمین و برده داری و بیگاری از نیوری کارگر، چیزی دیگر در دنیا منسوخ شده اس تو امروزه استفاده از مزیت نسبی بر اقتصاد سنتی برای تامین سرمایه گذاری در اقتصاد مدرن دانش بینان توسعه میدهد. کشاورزی پرمصرف آبی در بیشتر ایران صرفه ندار. هنوز ایران اب دار برای ادامه شرب حیات بشری اما نبایست این آب اندک را برای مصرف کشاورزی باشد. دولت بهتر است بجای هزنیه سرسام آور انتقال آب از خزر و یا خلیج فارس، این پول را صرف خرید حق آبه کشاورزان و تبدیل زیمنهیا کشاورزی سنتی به کشت محصولات کم آب و حتی تبدیل روستها به مراکز تولید صنعتی و صنایع تبدیلی معدنی کند البته به شکل خوشه سازی از صنایه بزرگ و نه واحدهای کوچک منفرد، مثلا واحدهای سیستم بزرگ قطعه ساز یخودرو و امثالهم بیاد کارگاهها در سطح روستاهای یک استان پراکنده کند تحت مدیریت به هلدینک و شکرت مادر. همین چند مییلارد دلرای که می خواهد صرف این طرحهای احمقانه انتقال اب از شمال و جونب کند صرف خرید و سرمایه گذاری آب مجازی کند. چاههای غیر مجاز به بندد حتی با دادن خسارت به کشاورزان، زمینهیا شکاورزی فعلی به جنگل طاق و گز و سرو یا امثالهم بکند ولی کشاورز با دادن پولش او را به تولیدکننده صنعتی و صنایع معدنی بکند. هزینه انتقال بخشی از جمعیت به شکل ماسب توزیع شده در مناطق پر آب تر از جمله سواحل شمال و جنوب، به طوری بافت بومی بر هم نخورد و حساسیت ایجاد نکند. بجیا دهها مییلارد صرف انتقال آب، مردم و صنایع را مثلا از تهران و اصفهان... به مناطق مناسب پرآب انتقال دهد.

  • Recycle

    اقتصاد مقاومتی اصطلاح من درآوردی و که برخی عقلای داخل از سر ناچاری و برای اینکه بالاخره شاید دیکتاتوری بر سر عقل به آوردن از این اصطلاح استفاده میکنند، از ولی تجربیات موفق جهان می گویند. در جهان اقتصاد بازار موفق است (حاکمیت بایست فقط مالیات منصافانه بگیرد، دولت و حکومت از کابینه گرفته و نهادهای رهبر یو نظامی.. دست تصدی گری و بنگاه داری بردارند و اقتصاد به دست مردم بسپارند ولی نه اینکه ثروت ملی چوب جراج بگذارنتد و اتفاق بایذ این ثروت ملی هم به صورت سهام رایگان در قالب شرکتهای خصوصی به رایگان میان مردم مساوی تقسیم شود و نه به صورت مزایده و رانتی به سرمایه دار و اغلب باز خودیها نظام به شکل خصولتی دربیاد) ولی آن هم حق مطلق نبیست و می بینیم سیستم بازار در دمکراسی اجتماعی یا سوسیال دمکراسی بهتر عمل کرده و نمونه کشورهای شمال اروپا هستند. اما سیستم اقتصاد با محوریت کشاورزی و شعار امنیت غذایی و خودکفایی غذایی بلای منابع آبی کشور شده است. لجاجت بر محوریت کشاورزی برای استقلال!

  • Recycle

    تصورات ایدئولوژیک سنتی گرای نظام ولایی با اسم بی مسمای جمهوری اسلامی. میدانم نبایست طوری نوشت که این ایدئولوژیک زدگان نظام ولایی فکر کنند از در دشمنی با انها است انتقاد. اساس پیش فرض هر گونه نقدی به عقیده و گفتار و کردارشان بر حسب دشمنی با نظام و شیعه و اسلام می گذارند بخصوص در رسانه فارسی زبان خارج که فیلتر شده، همین دلایل برای گوش نکردن کافیست برای اینها. اما من گفتم بدانند ریشه اصلی این ناکارآمدی و فجایع زیست محیطی و اقتصادی و اجتماعی.. در چیشت. بایست بگوییم ریشه در ایدئولوژی شما ست. دیکتاتوری شماست. وگرنه از شما این چنین متعصبانه دنبال عقیده ولی فقیه و حاکمکیت ولایی نمی رفتیتد و خود حق مطلق و دیگران باطل نمی پنداشتید بایست می پذیرفتید. از بدبختی ملت، الان این ایدئولوژی و حکومت ولایی شده ابازار کسب لذایذ قدرت و شهوت زر و زور و تزویر به طوری که با سادیسم حاکمان رسیده و از رنجاندن مردم لذت میبرند و برعکس خواسته مردم عمل میکنند هرچند خواسته مردممعقول و برحق باشد انها برعکس عمل میکنند چون سادیسم رسده اند! این سادیسم مسری شده و بر بخشی از مردم اثر کرده و آنها نیز از شدت نارحتی کارهای سادیسمی میکنند وقوع فجایع چون اتنا ها و ... همگی از این گسترش بیماری سادیسم است و حاکمان از شدت تکبر و سرمستی قدرت و محرومان جامعه از شدت رنج سرکوب ومحرومیت جنسی و اقتصادی و تحقیرها کارشان با سادیسم میر سد! چند اعدام و باز دور باطل سادیسم پروری... اینها گفتم بدانید ریشه مشکل از کجاست.

  • جمشید

    با رهنمودهای ولی امر بابصیرت مسلمین جهان جمعیت را چند برابر کنند کار درست میشود !

  • سراوی

    اکنون وقت این حرفها نیست! ما برای اسلام و بالاتر از اسلان برای نظام مقدس انقلاب کردیم برای آب که انقلاب نکردیم! مگر در کربلا آب بود ؟ مگر در مکه این همه آب بود؟ اکنون برادرمان اشار اسد رئیس جمهور بعثی سوریه و عضو کنفرانس 2 + 6 خلیج بقول خودشان عربی! برادران حزب اله ما در جنوب لبنان ، برادران غزه ای ما ، برادران ما در سامرا و نجف و کربلا همه منتظرند تا پس از رفع تحریم به حول و قوه الهی با رهبری ولی امر مسلمین جهان به آنها دلار بدهیم ، در محلشان بزرگراه و هتل و منار و گنبد طلا و صحن هزارها میلیارد تومانی و دیگر چیزها بسازیم، در جنوب لبنان و غزه دلار پخش کنیم و ...... بقول علما الا ماشااله کار و هزینه داریم ! حالا شما میگویید 95٪ ایران خشکسالی است ؟ تازه برادران روس ما در سوریه کلی هزینه کردند که باید بپردازیم. برادران خالد مشعل و اسماعیل هنیه و این یکی فرمانده سپاه قدس پادرمیانی کردند تا سران غزه از ما دلار قبول کنند. از هم اکنون ماهی 25 میلیون دلار باید بدهیم ! ایران یعنی چه ؟ ما برای اسلام و بالاتر از آن برای نظام مقدس انقلاب کردیم باز شما میگویید ایران؟ مردم ؟ کدام مردم ؟ همین مردم فتنه گر ایران ؟

  • ایران

    شاهرخ فاتح، رئیس مرکز خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی ,تبریک به شما و اربابان جهت موفقییت در اهداف مشترک , همه چیز طبق برنامه جهت ویرانی صحیح پیش میره