ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

«خانه‌های خالی در تملک بانک‌ها هستند»

۲,۶ میلیون واحد مسکونی خالی در ایران وجود دارد، جمعیت اجاره‌نشین‌ها ۴۰ درصد بیشتر شده است. مقام‌های مسئول می‌گویند که خانه‌های خالی «لوکس» هستند.

در حالیکه ۲,۶ میلیون واحد مسکونی خالی در ایران شناسایی شده، جمعیت اجاره‌نشین‌ها در یک دوره پنج ساله سال ۲ میلیون نفر افزایش یافته است.

عکس: آرشیو

نتایج سرشماری مرکز آمار ایران بیانگر افزایش ۲ میلیون نفری مستاجرین در سال ۹۵ به نسبت سال ۱۳۹۰ است. فرشید پورحاجت دبیر کانون انبوه‌سازان مسکن ایران افزایش هزینه خرید مسکن و رکود را عامل افزایش ۴۰ درصدی اجاره‌نشینی در ایران عنوان کرد.

شمار اجاره‌نشین‌ها در حالی افزایش یافته است که مقام‌های دولتی می‌گویند بیش از ۲,۵ میلیون واحد مسکونی خالی در ایران شناسایی شده است.

پورحاجت اما گفته است که واحدهای مسکونی خالی بیشتر «لوکس» هستند و تاثیری در بازار اجاره ندارند.

به گفته او بازار مسکن ایران در حال حاضر با کمبود عرضه مسکن‌ مناسب با درآمد اجاره‌نشین‌ها روبرو است و این مسئله می‌تواند به یک بحران تبدیل شود.

در پیوند با همین موضوع حسین عبده تبریزی مشاور وزیر راه و شهرسازی ایران در یک برنامه تلویزیونی گفت که بخش زیادی از واحدهای مسکونی خالی در تملک بانک‌ها قرار دارد.

به گفته عبده‌تبریزی خانه‌های خالی نشان‌دهنده مازاد مسکن نیست.

او بدون اینکه جزئیات بیشتری در باره سهم بانک‌ها در بازار مسکن ارائه کند، نرخ سود بانکی بالا را از دلایل نابسامانی بازار مسکن دانست و افزود: مردم توان بازپرداخت وام‌های بانکی با سود ۲۰ تا ۲۵ درصد را ندارند.

عبده‌تبریزی کاهش نرخ سود بانکی وام مسکن و افزایش تسهیلات بانکی را از برنامه‌های دولت حسن روحانی برای کاهش هزینه مسکن در خانوارهای کم‌درآمد اعلام کرد.

او یکی دیگر از برنامه‌های دولت را افزایش مالیات بخش مسکن عنوان کرد اما در باره دریافت مالیات از واحدهای مسکونی خالی، گفت که «اجرایی شدن این برنامه سخت است و برای مسئول مالیات صرف ندارد که بگردد و خانه‌های خالی را پیدا کند».

مشاور وزیر راه و شهرسازی در حالی اجرای مالیات‌ستانی از واحدهای مسکونی خالی را برای دولت دشوار دانست که وزیر راه و شهرسازی ایران پیش از این گفته بود که دریافت مالیات از واحدهای مسکونی خالی از ابتدای امسال اجرایی شده است.

دولت حسن روحانی در سال‌های گذشته طی دو مرحله در سیاست‌های موسوم به «خروج از رکود اقتصادی» سقف تسهیلات بانکی خرید مسکن را افزایش داده است.

در همین رابطه بانک مسکن ایران در تازه‌ترین اقدام سقف تسهیلات خرید مسکن را در تهران به ۱۰۰ میلیون، شهرهای بزرگ بیش از ۲۰۰ هزار نفر جمعیت ۸۰ میلیون و سایر نقاط شهری ۶۰ میلیون تومان افزایش داده است.

نرخ سود بانکی این تسهیلات نیز ۱۸ درصد اعلام شده است. براساس اعلام بانک مسکن دریافت‌کنندگان این تسهیلات به صورت میانگین باید ماهیانه ۱,۸ میلیون تومان از اقساط وام را پرداخت کنند.

کار‌شناسان بازار مسکن بازپرداخت این تسهیلات برای مشتریان بانک‌ها را دشوار می‌دانند. رئیس کل بانک مرکزی ایران سال گذشته وعده کرده بود که نرخ سود بانکی به میزان نرخ تورم کاهش یابد اما خرداد امسال اجرای این طرح را ناممکن دانست.

در همین زمینه: رشد ۳۷ درصدی جمعیت اجاره‌نشین‌ها در ایران

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • جلال

    بانکها (بجز چندتا مانندبانک ملی) در تملک کیست ؟

  • bijan

    راه حل های غیر کارشناسی برا ی معضلات کشور ! مانند مالیات گرفتن از خانه های خالی ! به دفعات شاهد وضع قوانین نا کار آمد از این دولتیان و نمایندگان نا لایق مجلس بودیم ! وقتی کشور با مدیریت بیسوادان و عوام فریبان اداره میشود جز فلاکت و هدر دادن منابع حاصلی ندارد .