ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

انتقاد محسن هاشمی از پیشرفت نمایشی و تبلیغاتی مترو در دوره قالیباف

در تازه ترین انتقادها از نحوه مدیریت شهرداری تهران، محسن هاشمی، مدیر عامل سابق مترو گفته است ظرفیت مسافر مترو در سال‌های اخیر افزایشی نداشته است.

با نزدیک تر شدن زمان آغاز کار شورای پنجم پایتخت، انتقاد منتخبان این شورا از محمدباقر قالیباف، شهردار فعلی تهران شدت می گیرد. رایزنی ها برای انتخاب شهردار جدید هم همچنان ادامه دارد.

متروی تهران در زمستان

در تازه ترین انتقادها از نحوه مدیریت شهرداری تهران و عملکرد ۱۲ ساله قالیباف در حوزه حمل و نقل عمومی، محسن هاشمی، مدیر عامل سابق مترو که تجربه همکاری با قالیباف را دارد از «پیشرفت نمایشی و تبلیغاتی مترو» در دوران قالیباف انتقاد کرده و گفته است مترو افزایش ظرفیت مسافر نداشته است.

هاشمی روز دوشنبه ۱۹ تیر ماه در گفت و گو با خبرگزاری کار ایران (ایلنا) همچنین از اینکه شورای شهر چهارم پایتخت از ابزارهای نظارتی خود استفاده نکرده ابراز تاسف کرده است.

او درباره انتخاب شهردار آینده تهران هم گفته است تابع نظر اکثریت است. در حالی که پیشتر اعلام شده بود هاشمی شهردار تهران نمی شود، اما به نظر می رسد همچنان احتمال تکیه زدن او بر کرسی شهرداری تهران وجود دارد.

ایلنا درباره نسبت و پیشینه هاشمی با شهردار شدن نوشته است پیش از این در دوره چهارم شورا، او به عنوان کاندیدای ریاست شهرداری تهران رقیب قالیباف بود اما در لحظه آ‌خر با تغییر رای یکی از اعضا از رسیدن به این سمت باز ماند: «همین تجربه باعث شده که او اکنون به عنوان یکی از گزینه‌های اصلی شهرداری تهران مطرح باشد. با وجود این حفظ یکدستی شورای شهر تهران و میثاق نامه‌ای که برخی اعضای "لیست امید" امضا کرده‌‌اند، محسن هاشمی را برای شهردار شدن بر سر دو راهی قرار داده است.»

او خود هنوز پاسخ روشنی به پرسش ها درباره احتمال شهردار شدنش نداده و گفته است تابع نظر جمع است.

محسن هاشمی:

«با این حال از نظر من شورا باید برنامه‌محور باشد نه شخص محور، یعنی شهردار را براساس ویژگی‌ها و الزامات برنامه‌های مورد نظر خودش انتخاب کند. در غیر این صورت اینکه ابتدا به شخص رسیده و خود شخص بر اساس توانمندی‌هایش برنامه را تدوین کند، در عمل فروکاستن از قدرت سیاستگذاری شوراست.»

به گفته منتخب اول شورای پنجم پایتخت اگر در برنامه شورا اولویت اول حل معضل آلودگی هوا و ترافیک باشد، شهردار آینده باید در این زمینه‌ها توانمندی داشته باشد: «وقتی شهردار بدون تعیین اولویت و برنامه از سوی شورا انتخاب شود، طبیعی است که شخص منتخب بر اساس توانمندی‌های خودش برنامه‌ریزی می‌کند و شورا در مقام سیاستگذاری نمی‌تواند برنامه و اولویت‌های توسعه شهر را مشخص کند.»

تبدیل شدن شهردار منتخب به خط قرمز از سوی شورا و عدم نظارت بر شهردار منتخب از جمله نکاتی است که محسن هاشمی به آنها پرداخته و گفته است اگر نظارت بر شهرداری به حاشیه برود کار شورا ضربه خواهد خورد.

او درباره چالش های پیش روی شهردار آینده تهران هم گفته است چالش اول مشکلات و تعهدات سررسیده مالی شهرداری است که باید به سرعت تنظیم، استمهال و تامین اعتبار شود: «چالش دیگر تهران معضل ترافیک و لزوم تقویت حمل و نقل عمومی است. مشکلی که در فصل پاییز دوباره به اوج خود خواهد رسید و آلودگی هوا تشدید خواهد شد. چالش سوم شهردار آینده تهران هم مشکلات موجود در عرصه اجتماعی و فرهنگی است، درحقیقت صدای مطالبات عمومی و مردمی در انتخابات شنیده شد و اکنون زمان آن رسیده که به آنها پاسخ داده شود.»

سیستم حمل و نقل در تهران ناکارآمد است

بر اساس گفته های محسن هاشمی هر روز حدود ۲۵ میلیون سفر در تهران انجام می‌شود که از این تعداد سهم اتوبوس تقریبا پنج میلیون است و با توجه به محدودیت معابر، امکان افزایش چشمگیر این ظرفیت وجود ندارد. سهم حمل و نقل ریلی اما تنها دو و نیم میلیون سفر است که با توجه به استانداردهای موجود این ظرفیت باید چهار برابر شود تا سیستم حمل و نقل تهران بتواند متوازن عمل کند.

هاشمی با انتقاد از عملکرد قالیباف در حوزه حمل و نقل درباره ضرورت افزایش ظرفیت مترو گفته است شاید مترو از نظر طولی پیشرفت کرده باشد، اما بیشتر خطوط تکمیل نیستند و ظرفیت مترو در پنج سال گذشته تغییر قابل توجهی نکرده است.

محسن هاشمی:

«توسعه متروی تهران در چندسال اخیر در بخش حفر تونل به خاطر دستگاه‌های حفاری و سازنده تونل پیشرفته‌ای که در دهه قبل خریداری شده‌ بود پیشرفت خوبی داشت، اما باید توجه کرد که حفر تونل تنها بخشی از عملیات احداث مترو است و فعالیت‌های فراوان دیگری از جمله تامین تجهیزات ثابت و متحرک، نیرو رسانی، تامین واگن و کشنده، احداث ایستگاه و هواکش‌ها، احداث پایانه‌ها و اتصال آن به خطوط هم برای راه‌اندازی مترو ضروری است. اگر خطوط مترو بدون این بخش‌ها احداث و افتتاح شود، عمدتا کارکردی نمایشی و تبلیغاتی داشته و نمی‌تواند ظرفیت جا به جایی مسافر را به شکل جدی ارتقا دهد.»

به گفته هاشمی در حال حاضر بسیاری از خطوط مترو تکمیل نشده اند.

او به این ادعای قالیباف که بزرگترین چالش حمل و نقل عمومی تهران عدم پرداخت تعهدات مالی دولت در این عرصه است هم پاسخ داده و گفته است: «در دولت‌های اخیر همواره شهرداران این موضوع را طرح کرده‌اند، البته تا حدودی درست است و دولت‌ها می‌توانستند به مترو منابع بیشتری تخصیص بدهند، به خصوص دولت نهم و دهم که به دلیل بالا بودن قیمت نفت منابع ارزی فراوانی در اختیار داشت، اما سوال اینجاست: فرض کنیم تامین ارز مورد نیاز مترو اولویت دولت‌ها نبود، آیا مترو اولویت نخست شهرداری تهران بوده است؟»

هاشمی گفته است اگر میزان منابع مالی ای که مثلا به پروژه اتوبان صدر تخصیص داده شده را با کل اعتبارات مترو در طول دهه گذشته مقایسه کنیم، مشخص ‌‌می‌شود مترو چقدر در اولویت شهرداری قرار داشته است.

  • در همین زمینه

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • جمشید

    قالیباف بنده خدا (بنده ولی امر مسلمین جهان!) چندتا کار بکند؟ هزینه های راهپیمایی اربعین در عراق را بدهد و پرونده های افشا شده و افشا نشده فساد مالیش را با آن ماست مالی کندو بپوشاند؟ هزینه های شهرداری نجف را بدهد و بقیه پرونده های فساد شهرداری تهران را با آن بپوشاند؟ این همه تابلوی ضدامریکایی و حدیث و آیه در خیابانها تهران برای خوشایند حاکم برگزیده خدا در تهران بنویسد و بگذارد ؟ .... ؟ تازه توقع دارید کار مترو را هم پیش برود ؟ آقا محسن! شما هم این همه جوش نزنید، پدر شما ثروت کافی برای چند نسل شما گذاشته! شما هم که از نوجوانی در بالاترین مقامات بودید و از برکت نظام مقدس وضعتان بد نیست!