ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

هفتمین دور مذاکرات صلح سوریه در ژنو، بدون امید به صلح

چهار محور اصلی دور هفتم مذاکرات صلح سوریه در ژنو همچنان تدوین قانون اساسی جدید، حکومت انتقالی، برگزاری انتخابات و مبارزه با تروریسم است.

رژیم سوریه و مخالفانش روز دوشنبه ۱۰ ژوئیه / ۱۹ تیر در ژنو برای هفتمین بار زیر نظر سازمان ملل متحد درباره برقراری صلح در سوریه گفت‌وگو خواهند کرد. امید کمی برای موفقیت این دور از مذاکرات می‌رود.

مذاکرات صلح سوریه در ژنو ـ عکس از آرشیو

به‌گزارش خبرگزاری فرانسه، روند مذاکرات ژنو بیش از پیش زیر سایه مذاکرات آستانه در قزاقستان درباره سوریه با هدایت روسیه و ایران، متحدان دمشق، و ترکیه، پشتیبان مخالفان، قرار گرفته است.

حضور این تعداد بازیگر بین‌المللی از دور و نزدیک در جنگ سوریه که از سال ۲۰۱۱ تا کنون ۳۲۰ هزار کشته بر جای گذاشته و نیمی از جمعیت سوریه را آواره کرده است، نشان از پیچیدگی آن دارد.

دور هفتم مذاکرات ژنو که چهار روز طول خواهد کشید چهار محور اصلی دارد: تدوین قانون اساسی جدید، حکومت انتقالی، موضوعی که همچنان مبهم است، برگزاری انتخابات و مبارزه با تروریسم.

دور ششم مذاکرات در ماه مه با کمی پیشرفت به پایان رسید. استفان دی میستورا، نماینده سازمان ملل در امور سوریه گفته بود که «اختلافات اساسی» بر روی «مسائل عمده» است. او صبح دوشنبه گفت برای پیشرفت در مذاکرات به‌شدت کار خواهد شد. دی میستورا مذاکرات دور هفتم را با گفت‌وگو با هیأت نمایندگی رژیم سوریه آغاز کرد.

اپوزیسیون سوریه مدت‌هاست که در برابر تمام راه حل‌های سیاسی بر سر کنار رفتن بشار اسد اصرار می‌ورزد. برای رژیم سوریه اما این موضوع مسئله نیست.

یحیی عریضی، سخنگوی کمیته عالی مذاکرات اپوزیسیون سوریه با در نظر گرفتن اختلافات موجود گفت که «توقع چندانی» از دور جدید مذاکرات ندارد.

مذاکرات صلح ژنو در سال ۲۰۱۴ آغاز شد و در این مدت به‌طور متناوب برگزار شده اما نتایج ضعیفی داشته است.

از ماه ژانویه سال جاری همزمان با این مذاکرات، در آستانه، پایتخت قزاقستان مذاکرات دیگری با هدایت روسیه، ایران و ترکیه جریان دارد.

نقش بیشتر آمریکا

در ماه مه سال جاری این سه کشور توافق کردند تا چهار منطقه «کاهش تنش» به‌منظور دستیابی به آتش‌بس دائم در سوریه ایجاد شود اما موفق نشدند به جزئیات لازم برای نقشه اجرای این مناطق دست یابند.

از سوی دیگر واشنگتن، مسکو و امان از توافق بر سر یک آتش‌بس خبر دادند که از روز یکشنبه ۹ ژوئیه / ۱۸ تیر در درعا، قنیطره و سویدا، سه استان جنوبی سوریه به‌اجرا گذاشته شد.

هدف نهایی از این آتش‌بس تلاش برای یافتن راهی برای رسیدن به صلح در سوریه است.

اعلام دستیابی به این توافق آتش‌بس پس از دیدار دونالد ترامپ، رئیس ‌جمهوری آمریکا و ولادیمیر پوتین، رئیس ‌جمهوری روسیه در حاشیه اجلاس سران گروه ۲۰ در هامبورگ آلمان انجام گرفت.

در پی آن، رمزی عزالدین رمزی، معاون استفان دی میستورا گفت که این توافق به «ایجاد فضای مناسب در مذاکرات ژنو» کمک خواهد کرد. او گفت: «ما امیدواریم که این توافق موجب شود که هر چه سریع‌تر در مناطق دیگری که مورد مذاکره هستند نیز توافق شود و این معرف حمایتی معنادار از روند پیشبرد سیاسی مسائل باشد.»

در جنوب سوریه روز یکشنبه، در نخستین روز اجرای آتش‌بس، سه استان جنوبی آرام بودند.

اپوزیسیون سوریه از آن نگران است که مذاکرات آستانه امکانی برای متحدان رژیم سوریه فراهم سازد که بتواند روند مذاکرات را به کنترل خود در آورد.

رمزی عزالدین رمزی هنگام ورود به ژنو گفت مخالفان امیدوارند که در مقابل «تلاش‌های روسیه برای منحرف کردن توجهات در آستانه»، روند مذاکرات ژنو حفظ شود.

برقراری آتش‌بس در جنوب سوریه با ابتکار آمریکا و روسیه، از سوی برخی از گروه‌های مخالف رژیم سوریه و اردن حمایت شده است با این حال این تصمیم نیز خارج از چارچوب مذاکرات صلح ژنو صورت گرفت.

یحیی عریضی در این‌باره گفت: «آنچه در جنوب رخ داده باید در دیگر مناطق سوریه گسترش یابد.» او افزود: «مسئله اصلی درباره آتش‌بس این است که ایران و شبه‌نظامیانش از حضور در این مناطق منع شوند.»

مخالفان سوریه صبح دوشنبه ابتدا با استفادن دی میستورا درباره محورهای اصلی مذاکرات ژنو گفت‌وگو خواهند کرد.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.