ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

کمیسیون قضائی مجلس طرح کاهش مجازات اعدام را اصلاح کرد

بر اساس اصلاحی که کمیسیون قضائی و حقوقی مجلس ایران در طرح کاهش مجازات اعدام صورت داد مجازات اعدام برای تولید و توزیع ۱۰۰ کیلوگرم موادمخدر سنتی و دو کیلوگرم موادمخدر صنعتی در نظر گرفته شد.

بر اساس اصلاحی که کمیسیون قضائی و حقوقی مجلس ایران در طرح کاهش مجازات اعدام صورت داد مجازات اعدام برای تولید و توزیع ۱۰۰ کیلوگرم موادمخدر سنتی و دو کیلوگرم موادمخدر صنعتی در نظر گرفته شد.

به گزارش خانه ملت، حسن نوروزی، سخنگوی کمیسیون قضائی و حقوقی مجلس یکشنبه ۱۸ تیر گفت بنا به درخواست‌های مکرر مسئولان اجرایی و دستگاه قضائی «طرح الحاق یک ماده به قانون مبارزه با مواد مخدر»، طرح ١٧٠ نماینده برای جرایم مواد مخدر، به‌منظور ایجاد اصلاحاتی بار دیگر به کمیسیون بازگردانده شد که در جریان این اصلاحات، بندهایی به این طرح اضافه شد.

یک‌فوریت «طرح الحاق یک ماده به قانون مبارزه با مواد مخدر» آذرماه سال گذشته به تصویب نمایندگان مجلس رسید اما این طرح همچنان در پیچ و خم نقدها و مخالفان آن و کمیسیون قضائی مجلس دهم در رفت‌وآمد است.

نوروزی گفت: «بر اساس اصلاحات انجام گرفته "چنانچه مرتکب موفق به ساخت، تولید، توزیع، فروش یا وارد کردن مواد مخدر و روانگردان موضوع ماده ۴ قانون مبارزه با موادمخدر (مانند تریاک، شیره، سوخته و غیره) مشروط به این‌که بیش از ۱۰۰ کیلوگرم باشد شود مجازات مرتکب اعدام خواهد بود."»

همچنین در بند دیگر آمده است: «در صورت ساخت، تولید، توزیع، فروش و واردات بیش از دو کیلوگرم موادمخدر و روانگردان موضوع ماده هشت این قانون (هروئین، مرفین، کوکائین، و دیگر مشتقات شیمیائی مرفین و کوکائین) مرتکب، اعدام می‌شود».

از اصلاحات جدید این است که «مجازات اعدام در مورد سایر جرایم ماده ۸ این قانون در صورتی که موادمخدر مذکور صدور، ارسال، خرید، مخفی کردن، نگهداری، حمل یا در معرض فروش قرار گرفته بیش از پنج کیلوگرم باشد صادر می‌شود.»

به‌گفته نوروزی همچنین تبصره‌ای اضافه شده که بر اساس آن «در صورتی که مرتکب محکومیت مؤثر به علت ارتکاب جرایم موضوع قانون مواد مخدر را نداشته باشد، به حبس درجه یک محکوم می‌گردد»، بدین ترتیب مجازات اعدام زمانی صورت می‌گیرد که مرتکب جرم یک محکومیت مؤثر داشته باشد.

پیش از این محمد کاظمی، نایب‌رئیس کمیسیون قضائی مجلس گفته بود که نمایندگان عضو این کمیسیون به‌شکل شفاهی از قوه قضائیه خواسته‌اند که تا زمان تصویب «طرح الحاق یک ماده به قانون مبارزه با مواد مخدر» در مجلس، اعدام افرادی که نقش کلیدی در قاچاق مواد مخدر نداشته و حکم اعدام گرفته‌اند، متوقف شود.

گفته می‌شود دست‌کم پنج هزار زندانی در ایران به اتهام انجام جرایم مربوط به مواد مخدر در صف اعدام قرار دارند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.