ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

تابوی تجرد و مصائب اجاره کردن خانه

عبور از هفت خوانی که یک مجرد باید آنها را بپیماید تا یک خانه اجاره کند گاهی چنان غیرممکن است که فرد مجرد را وامی‌‌دارد به دروغ متوسل شود.

مجرد بودن مانعی بزرگ بر سر یافتن خانه اجاره‌ای است. عبور از هفت خوانی که یک مجرد باید آنها را بپیماید تا یک خانه اجاره کند گاهی چنان غیرممکن می شود که فرد مجرد را وامی‌‌دارد به دروغ متوسل شود.

گزارش «از ما مجردها نترسید» که مریم طالشی آن را برای روزنامه ایران نوشته، به معضل خانه اجاره کردن مجردها پرداخته است. در میان دلایلی که باعث می شود مجردها به سختی خانه پیدا کنند، فقدان احترام به انتخاب تنهایی افراد مجرد، کاملا مشهود است.

مجرد، مجرم نیست

ملیحه، زنی ۲۹ ساله که فارغ التحصیل رشته صنایع است و به علت فقدان شغل مناسب از شهرستان به تهران آمده، از مشکلاتی می‌گوید که در نهایت او را واداشته است تا به صاحبخانه این دروغ را بگوید: او با برادرش در خانه اجاره‌ای زندگی خواهد کرد.

ملیحه می‌گوید: «به محض اینکه می‌فهمیدند مجرد هستم می‌گفتند هیچ موردی برای اجاره نداریم. اگر هم داشتند، یا آپارتمان مناسبی نبود یا قیمتش آنقدر بالا بود که با بودجه‌ام جور درنمی‌آمد.»

شاید گمان رود که شرایط اجاره کردن خانه برای زنان دشوارتر است اما چنین نیست. مشکل بر سر مجرد بودن است.

علی که ۳۴ سال دارد و از هفت صبح تا هشت شب کار می‌کند در این باره می‌گوید: «اصلاً تا اسم مجرد می‌آید، بنگاهی‌ها اخم می‌کنند. تقریباً هر بنگاه معاملات ملکی ای که رفتم، اولین سؤالش همین بود: متأهلی یا مجرد؟ خیلی‌ها انصافاً برخوردشان بد نبود اما بعضی‌ها اصلاً جوری برخورد می‌کردند انگار با مجرم طرف هستند.»

میان برخی مردم چنین تصوری وجود دارد که اگر خانه به مجردها اجاره دهند، آنها با برپا کردن مهمانی‌های پر سر و صدا همسایگان را آزار خواهند داد. همچنین برخی همسایگان یا صاحبخانه‌ها از بعضی رفت و آمدهای مجردها شکایت دارند. به نظر می‌رسد نگرانی‌های آنها بیشتر به رفت و آمد بین دو جنس مخالف معطوف است.

محسن شفایی، مشاور املاک در خیابان شریعتی تهران بالاتر از سه راه طالقانی می‌گوید: «۸۰ درصد صاحبخانه‌ها در منطقه ما تمایلی ندارند ملک‌شان را به مجرد اجاره بدهند. این مسأله هم به خاطر مشکلاتی است که تا به حال پیش آمده است. خانمی بود که خانه را به اسم مجرد اجاره کرده بود و آنقدر رفت و آمدهای غیرعرف داشت که صدای تمام همسایه‌ها درآمده بود. مجردها زیاد مهمانی می‌گیرند و سر و صدایشان مزاحم دیگر ساکنان آپارتمان است.»

قوانین من‌درآوردی تبعیض‌آمیز مشاورهای املاک

به گفته حسام عقبایی، رئیس اتحادیه صنف مشاوران املاک تهران، قانونی وجود ندارد که حق تأمین مسکن را از خانوارهای تک‌نفره یا افراد مجرد سلب کند. در این فرآیند مشاوران املاک هستند که باید ضمن شناسایی دقیق این متقاضیان، آنها را نسبت به حساسیت‌های موجود آگاه کرده و زمینه را برای یک معامله بدون مشکل فراهم کنند.

بر پایه اساسنامه جدید اتحادیه مشاورین املاک، آژانس‌های مشاورین املاک وظیفه دارند قبل از تنظیم قرارداد اجاره نامه برای مجردها، دلیل اجاره‌‌نشینی آنها را رؤیت کنند. مدارکی همچون مستندات مبنی بر مشغولیت تحصیلی در دانشگاه یا کارت مشغولیت به کار یا داشتن جواز کسب که اگر مورد تأیید بود، فرم اجاره‌نامه را ارائه دهند.

همچنین، طبق این اساسنامه در فرم اجاره‌نامه برای شخص مجرد که توسط بنگاه املاک ارائه می‌شود باید محل قبلی سکونت شخص مجرد، سابقه‌ شغلی، مشخصات خانه پدر فرد مجرد و مشخصات افراد همراه شخص مستأجر حتماً ذکر شود.

علاوه بر اینها مشاور املاک وظیفه دارد پس از تنظیم فرم مستأجر مجرد، اصل مدارک شخص مجرد را بررسی کند.

طبق موضوع مصوب در اتحادیه کشوری مشاورین املاک که برای آژانس‌های املاک تعیین شده، عواقب حقیقی نبودن مدارک افراد مجرد به عهده مسئول بنگاه مسکن است.

این شروط خانه اجاره کردن را برای مجردهایی که دیگر دانشجو نیستند یا می‌خواهند در شهر زادگاه خود خانه اجاره کنند یا پول کافی برای اجاره خانه‌های گران قیمت ندارند، دشوار یا غیرممکن می‌کند.

یک جوان مجرد ساکن تهران به نام سارا به زمانه می‌گوید: «بنگاه‌ها رسما مجردهای تهرانی را افرادی خطاکار و تبهکار می‌دانند. انگار که ما طاعون داریم و اگر به ما خانه اجاره دهند، افراد محله را بیمار می‌کنیم.»

زندگی مجردی همچون تشکیل یک زندگی خانوادگی، انتخاب نوعی سبک زندگی است، اما رسانه‌های جمهوری اسلامی از آن به عنوان یک آسیب اجتماعی نام می‌برند و با عباراتی همچون «خطر تجرد» به آن می پردازند.

در ایدئولوژی اسلامی مسلط در جمهوری اسلامی، زندگی فرد مسلمان با ازدواج کامل می‌شود. جامعه نیز بر این اساس تجرد را به تابو تبدیل کرده و در میان مردم هراس‌های کاذبی درباره تجرد و مجردها ایجاد کرده است.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.