ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

صدور حکم اعدام برای شش تن از فعالان مذهبی کردستان

سخنگوی سازمان حقوق بشر کردستان گفت: «آنان خود را برحق می‌دانند و اعمالی که انجام می‌دهند بنا به رضايت الهی و کسب رضايت وی است و بر اين باورند که نيازی به گرفتن وکيل ندارند.»

شش تن از فعالان مذهبی کردستان از سوی شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران به اتهام «اقدامات تروريستی» و «عضويت در گروه سلفی» به اعدام محکوم شدند.

اجلال قوامی، سخنگوی سازمان حقوق بشر کردستان ضمن تائيد اين خبر به زمانه گفت: «اين افراد که به اتهام عضويت در جريان سلفی حکم اعدام برای آنان صادر شده است پس از حوادث ترور ماموستا شيخ‌الاسلام، نماينده کردستان در مجلس خبرگان رهبری دستگير شدند که سه نفر از آنان عضو يک خانواده و برادر هستند.»

اجلال قوامی همچنين گفت، سه نفر ديگر اتهام‌شان داشتن مواد منفجره و نقش داشتن در برخی حوادث تروريستی در سنندج بوده است.

سازمان حقوق بشر کردستان نام اين افراد را بهنام رحيمی، اصغر رحيمی، ياور رحيمی، مختار رحيمی، بهمن رحيمی و مردان ملکی اعلام کرده است.

ماموستا محمد شيخ‌الاسلام، نماينده استان کردستان در مجلس خبرگان شامگاه ۲۶ شهريورماه سال ۸۸ در مقابل منزل خود توسط افراد ناشناس ترور شد.

در همان ماه سه رويداد ديگر رخ داد. ماموستا برهان عالی از روحانيان اهل سنت و امام جمعه موقت سنندج در محل سکونت خود کشته شد.

همچنين دو قاضی شبعه چهار دادگاه انقلاب سنندج نيز در طول يک هفته مورد حمله افراد ناشناس قرار گرفتند که يکی از آنان جان سالم به‌در برد.

سلفی گروهی از مسلمانان هستند که راه نجات مسلمانان را بازگشت به قوانين قرآن و سنت طبق فهم «سلف صالح» می‌دانند.

اين گروه به سه شاخه اصلی سلفی محافظه‌کار و درباری، سلفی سياسی راديکال و سلفی جهادی (سلفی تکفيری) تقسيم می‌شوند.

به گفته آقای قوامی اين شش زندانی دارای وکيل تسخيری‌اند اما بيشتر افرادی که منتسب به جريان سلفی هستند از گرفتن وکيل خودداری می‌کنند.

سخنگوی سازمان حقوق بشر کردستان گفت: «آنان خود را برحق می‌دانند و اعمالی که انجام می‌دهند بنا به رضايت الهی و کسب رضايت وی است و بر اين باورند که نيازی به گرفتن وکيل ندارند.»

اين افراد پس از حوادث ترور شهريورماه سال ۸۸ در سنندج بازداشت و سپس به زندان اوين و از آنجا به زندان رجايی‌شهر کرج منتقل شدند.

اجلال قوامی می‌گويد، هم‌اکنون سه زندانی ديگر منتسب به جريان سلفی به نام‌های انور خضری، سيد ابراهيم سيدی و کامران شيخی در اين زندان به‌سر می‌برند.

پيشتر، اين سه زندانی به مدت بيش از يک ماه در اعتراض به شرايط زندان و نگه‌داری ميان مجرمان عادی دست به اعتصاب غذا زده بودند.

بنا به گزارشات منتشر شده، در حال حاضر ۱۴ زندانی سياسی کرد ديگر حکم اعدام گرفته‌اند.

سازمان عفو بين‌الملل در گزارش سالانه خود اعلام کرد ايران پس از چين، بيش‌ترين اعدام‌های سال ۲۰۱۰ ميلادی را به خود اختصاص داده است.

عفو بين‌الملل در ژانويه ۲۰۱۱ خبر داد که در سال جديد ميلادی هر هفته به‌طور ميانگين ۲۰ نفر در ايران اعدام شده‌اند.
 

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.