ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

مقصد بعدی رئیسی: ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام

ابراهیم رئیسی یکی از اعضای هئیت مرگ جمهوری اسلامی در دهه ۶۰ پس از ناکامی در انتخابات ریاست جمهوری امسال به‌دنبال ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام است.

ابراهیم رئیسی یکی از اعضای هئیت مرگ جمهوری اسلامی در دهه ۶۰ پس از ناکامی در انتخابات ریاست جمهوری امسال به‌دنبال ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام است.

ابراهیم رئیسی پس از شکست در انتخابات ریاست جمهوری گزینه ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام است.

پنج ماه پس از مرگ هاشمی رفسنجانی هنوز جانشین او در مجمع تشخیص مصلحت نظام مشخص نشده است. علی‌اکبر ولایتی مشاور رهبر جمهوری اسلامی و رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام گفته است که به زودی جانشین هاشمی رفسنجانی معرفی خواهد شد.

پس از مرگ هاشمی رفسنجانی در دی ماه سال گذشته محمدعلی موحدی کرمانی نماینده پیشین رهبر جمهوری اسلامی در سپاه پاسداران به صورت موقت به عنوان رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام منصوب شد.

رسانه‌های ایران از ابراهیم رئیسی که پس از مرگ غلام‌عباس واعظ طبسی جانشین او در آستان قدس رضوی - یکی از بزرگ‌ترین بنیادهای مذهبی و اقتصادی شد -، به‌عنوان یکی از جدی‌ترین گزینه‌ها ریاست مجمع نام می‌برند.

رئیسی که تا زمستان ۱۳۹۴ تنها در دستگاه قضائی جمهوری اسلامی حضور داشت، پس از مرگ واعظ‌ طبسی جانشین او شد تا در دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری به نامزد اصلی نامزد اصلی اصول‌گرایان شود.

همزمان با نامزدی رئیسی و حمایت محافظه‌کاران سنتی از او، برخی از تحلیل‌گران سیاسی ایران حضور او در انتخابات ریاست جمهوری را مقدمه‌ای برای معرفی عضو هئیت مرگ در دهه ۶۰ به عنوان جانشین رهبر جمهوری اسلامی دانستند.

رئیسی اما در انتخابات ریاست جمهوری نتوانست بر حسن روحانی که از جایگاه محافظه‌کارانه پیشین خود فاصله گرفت، غلبه کند.

حال اما با گذشت بیش از یک ماه از انتخابات ریاست جمهوری از او در کنار علی‌اکبر ناطق‌نوری و  رضا هاشمی شاهرودی به عنوان رئیس احتمالی مجمع تشخیص مصلحت نظام نام برده می‌شود.

در این میان آنچه که مشخص است عدم تمایل اصول‌گرایان تندرو به ناطق‌نوری است. او در انتخابات ریاست جمهوری یازدهم و دوازدهم به صورت علنی از حسن روحانی حمایت کرد و پس از انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری از ریاست دفتر بازرسی رهبر جمهوری اسلامی کناره گرفت.

غلامرضا مصباحی مقدم عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام ایران در همین رابطه از هاشمی شاهرودی و ابراهیم رئیسی به عنوان گزینه‌های مطرح برای ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام نام برده و در واکنش به انتصاب رئیسی گفته است که «این خبر را نه تائید و نه تکذیب» می‌کند.

به گفته او رهبر جمهوری اسلامی باید در باره رئیس مجمع تصمیم بگیرد و اعضای مجمع منتظر تصمیم او هستند.

علی‌اکبر ولایتی رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت هم از معرفی اعضای جدید و رئیس مجمع در آینده‌ای نزدیک خبر داده و گفته است که معرفی اعضاءجدید و رئیس مجمع «منتظر تصمیم نظام است».

در پیوند با همین موضوع وب‌سایت فرارو که به دولت حسن روحانی نزدیک است، از هاشمی شاهرودی، ناطق نوری، صادق لاریجانی و موحدی کرمانی به عنوان گزینه‌های احتمالی ریاست مجمع نام برده است.

برخی دیگر از منابع خبری هم محسن رضایی، علی‌اکبر ولایتی و غلامعلی حداد‌عادل را از دیگر گزینه‌های احتمالی ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام معرفی کرده‌اند.

اما اینکه چه کسی در نهایت در مقام ریاست این نهاد که مسئولیت حل اختلاف میان شورای نگهبان و مجلس شورای اسلامی و تعیین سیاست‌های کلی جمهوری اسلامی را بر عهده‌دارد، قرار خواهد گرفت، را علی خامنه‌ای مشخص خواهد کرد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • مرد ازاد

    هر جا مشکلی در ایران و منطقه خاورمیانه است ردپای سپاه دیده میشه نکته جالب اینجاست که سپاه قبل از اینکه داعش به وجود بیاد شروع به نفوذ سیاسی و نظامی و حتی اقتصادی در عراق وسوریه کرده بود و خودش یکی از مسببین ایجاد داعش است چرا که وقتی تعادل سیاسی و نظامی یه کشور را به هم بزنیم این گونه گروه ها بوجود می آیند عراق و سوریه بعد از نابودی داعش باید به این فکر کنند که حالا چطوری سپاه را از کشورشون بیندازن بیرون مثل داستان اون فردی که خونه اش پر موش شده بود رفت چند تا گربه آورد تا موش ها رو بخورند گربه ها جای موش ها رو گرفتند و زیاد شدند مجبور شد بره سگ بیاره و همین طور دردسرش ادامه داشت

  • Nader

    قاسم سلیمانی، در ۱۹تیر (۱۰ژوییه)، بار دیگر به جنگ‌افروزی در عراق و کشتار مردم و به راه‌انداختن جنگ مذهبی در این کشور اعتراف کرد. وی گفت: «ابو مهدی فرمانده حشدالشعبی توانست کلید درب انبارهای تسلیحات (رژیم ایران) را در خدمت خودش بگیرد... در همین نیروی هوایی سپاه تنها اسکادران جنگنده‌های سوخو به‌محض درخواست عراق در خدمت این کشور قرار گرفت و هزاران تن سلاح از طرف [رژیم ایران] در خدمت آنها داده شد. [خامنه ای] همواره تأکید داشت دولت... از هر گونه کمکی به... عراق دریغ نکند و بر همین اساس وزارت دفاع ایران به‌صورت سه شیفت برای عراق سلاح تولید و به آنجا ارسال کرد». سلیمانی افزود: «نیروهای حزب‌الله لبنان نقش بزرگی در پیروزیهای عراق و سوریه داشتند... حزب‌الله لبنان بود که شهدای زیادی داد و همه تجربه خود را در اختیار حشد‌الشعبی قرار داد. من دست سیدحسن نصرالله... را می‌بوسم.. امروز ارتش عراق به سمت یک ارتش حزب‌اللهی در حال حرکت است». متعاقباً روحانی به این‌که اقتصاد ایران را در خدمت جنگ‌افروزی در عراق و سوریه قرار داده اذعان کرد و گفت: «ما در سخت‌ترین شرایط اقتصادی به ملت عراق و سوریه کمک کردیم!!... حقوق و سلاح همین افراد را چه کسی تأمین می‌کند؟ تمام سلاحی که عراق... نیاز داشت و پول آن را چه کسی در شرایط تحریم تأمین کرد؟ در مورد سوریه نیز همین طور. موشکی از خاک کشور شلیک شده... اما چه کسی این موشک را طراحی و ساخته است؟ سازنده موشک دولت است، وزارت دفاع این موشک را ساخته‌ ، پولش را چه کسی تأمین کرده!!، بخش اقتصادی کشور آن را تأمین می‌کند... کار عظیم و بزرگی در دولت یازدهم انجام شد!!!

  • Nader

    دیپورت محسن دهنوی عضو شناخته‌شده بسیج دانشجویی - مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه صنعتی شریف - که با مدارک جعلی بعنوان متخصص وپژوهشگر سرطان !!میخواست وارد امریکا شود٬ استقبال برخی از ایرانیان را نیز به دنبال داشته است. در همین رابطه یکی از دانشجویان پیشین دانشگاه شریف که در آمریکای شمالی به سر می‌برد به گلناز اسفندیاری گزارشگر رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی گفت: «این کمترین جزایی است که برای آزار و اذیت دانشجویان می توانست گریبانگیر محسن دهنوی شود‎». تریتا پارسی بنیان‌گذار شورای ملی ایران آمریکا !؟ (نایاک) - وابسته بحکومت اسلامی - در صفحه توییتر خود نوشت که این ماجرا نمونه‌ای از «منع سفر مسلمانان» به آمریکا است که سخن وی اشاره به مناقشات اخیر پیرامون فرمان مهاجرتی ترامپ دارد. در حالی که معترضان این فرمان می‌گویند که دولت آمریکا مسلمانان را هدف قرار داده، اما کاخ سفید این مسئله را رد می‌کند!!