ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

وزیر خارجه آمریکا نتوانست بحران قطر را حل کند

سفر رکس تیلرسون به کشورهای حاشیه خلیج‌فارس، دیدارها و گفت‌وگوهای او با وزاری خارجه طرف‌های درگیر و با پادشاه و ولیعهد عربستان به نتیجه نرسید. اکنون نوبت فرانسه است.

رکس تیلرسون، وزیر خارجه آمریکا که برای حل بحران قطر به کشورهای حاشیه خلیج فارس سفر کرده است، چهارشنبه ۱۲ ژوئیه بعد از رایزنی و گفت‌وگو با وزاری خارجه عربستان سعودی، امارات متحده عربی، بحرین و مصر در جده به کویت رفت. کاخ سفید اعلام کرده که تیلرسون، پنجشنبه ۱۳ ژوئیه از کویت به دوحه می‌رود که نتیجه این رایزنی‌ها را به اطلاع شیخ تمیم امیر قطر و وزیر خارجه این کشور برساند و سپس سفر او به پایان می‌رسد. چنانچه که انتظار می‌رفت، سفر وزیر خارجه آمریکا به حل بحران قطر منجر نشد.

رکس تیلرسون، وزیر خارجه آمریکا در اجلاس دوحه در جمع وزاری خارجه عربستان سعودی، امارات، بحرین و مصر

به گزارش خبرگزاری رویترز، یک مقام بلندپایه وزارت خارجه امارات متحده عربی گفته است هرگونه توافقی برای حل بحران قطر مشروط است به در نظر داشتن درخواست‌های عربستان سعودی و متحدانش.

چهار کشور عربی از اوایل ماه گذشته روبط خود را با قطر قطع کرده‌اند. آن‌ها که قطر را به حمایت از تروریسم و به عهدشکنی متهم می‌کنند از این کشور خواسته‌اند روابط دیپلماتیکش را با ایران کاهش دهد، شبکه الجزیره و پایگاه نظامی ترکیه را تعطیل کند و مخالفان این چهار کشور عربی را از خاکش اخراج کند.

تیلرسون با پادشاه و ولیعهد عربستان سعودی نیز در جده دیدار و گفت‌وگو کرده است. محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان اعلام کرده که عربستان سعودی از همکاری مشترک و پیوسته با آمریکا فراتر از مرزهای این دو کشور، در سطح جهان استقبال می‌کند.

بحث بر سر همکاری کشورهای حاشیه خلیج فارس و ایلات متحده آمریکا برای مسدود کردن منابع مالی تروریسم در سطح جهانی است.

روز گذشته رکس تیلرسون و عبدالرحمن آل ثانی، وزاری خارجه آمریکا و قطر در دوحه معاهده همکاری مشترک بر ضد تروریسم را امضاء کردند.  به گفته وزیر خارجه آمریکا معاهده ضد تروریسم با قطر در ادامه فراخوان دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا در سفرش به عربستان سعودی است که از کشورهای عربی خواسته بود با تروریسم مبارزه کنند.

عربستان سعودی و متحدانش اما با صدور بیانیه‌ای اعلام کرده‌اند که این معاهده را کافی نمی‌دانند. آن‌ها می‌گویند به قطر اصولاً نمی‌توان اعتماد کرد.

وزیر خارجه امارات متحده عربی درباره نتایج رایزنی‌های تیلرسون در بحران قطر گفته است:

«گمان می‌کنم سطح تنش کاهش پیدا کند، اما این امر فقط بحران را به تعویق می‌اندازد که در آینده با شدت بیشتری خود را نشان دهد.»

در این میان امارات متحده عربی هم شکایتی را تسلیم کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد کرده و شبکه الجزیره را به گسترش فرقه‌گرایی و تروریسم در خاورمیانه متهم کرده. الجزیره این اتهامات را نمی‌پذیرد و به اصل آزادی بیان استناد می‌کند.

وزارت خارجه فرانسه اعلام کرده که وزیر خارجه این کشور - ژان ایو لو دریان – برای رایزنی در بحران قطر ۱۵ و ۱۶ ژوئیه به دوحه سفر می‌کند.

بریتانیا، فرانسه و ایالات متحده آمریکا خواهان یکپارچگی شورای همکاری کشورهای عرب خلیج فارس شده‌اند.

ایالات متحده آمریکا در پایگاهی هوایی العدید ۱۱۰۰ سرباز مستقر کرده. بیش از ۱۰۰ جنگنده شکاری ارتش آمریکا در این پایگاه قرار دارند.

بیشتر بخوانید:

در همین زمینه - پرونده ویژه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.