ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

 فعالان صنفی نیشکر هفت‌تپه: طرح کارورزی قانون کار را دور می‌زند

فعالان کارگری نیشکر هفت‌تپه گفته‌اند طرح کارورزی نه تنها اشتغال ایجاد نمی‌کند که موجب تضعیف آن بخش از قانون کار می‌شود که به نفع کارگران است.

لایحه اصلاح قانون کار تاکنون در اثر مقاومت کارگران راه به جایی نبرده است و مسئولان حالا با اجرای طرح کارورزی، دور زدن قانون کار را در دستور کار قرار داده اند.

- طرح کارورزی اشتغال ایجاد نمی‌کند و موجب تضعیف آن بخش از قانون کار می‌شود که به نفع کارگران است.

این را فعالان کارگری نیشکر هفت‌تپه در واکنش به اجرای طرح کارورزی گفته‌اند.

عکس از آرشیو

خبرگزاری کار ایران (ایلنا) به نقل از «برخی فعالان صنفی در مجتمع نیشکر هفت‌تپه» نوشته است طرح کارورزی باعث کاهش بیکاری و ایجاد اشتغال نخواهد شد زیرا کارفرمایان حاضر به اجرای الزامات قانونی پس از کارورزی نیستند.

بر اساس طرح کارورزی دانش‌آموختگان که به گفته مسئولان وزارت کار فاز اول اجرای آن در تیر ماه آغاز شده است، دانش‌آموختگان واجد شرایط به مدت ۴ تا ۶ ماه نزد کارفرمایان به کارآموزی می‌پردازند.

دولت امیدورار است کارفرما پس از دوره ذکر شده، کارورز را استخدام کند و برای تشویق کارفرمایان برای آنان دو سال معافیت حق بیمه سهم کارفرما در نظر گرفته است.

فعالان کارگری نیشکر هفت‌تپه طرح کارورزی را «سیستم برده‌داری نوین» خوانده‌اند که طی آن «کارفرما می‌تواند به راحتی از کارگران خود با کمترین حقوق کار بکشد.»

علاوه بر گزارش ایلنا، نامه جداگانه‌ای در انتقاد از طرح کارورزی به امضای دو تن از فعالان کارگری نیشکر هفت‌تپه منتشر شده است. این فعالان ایرادهای مشابهی به طرح کارورزی وارد کرده‌اند.

دو فعال کارگری نیشکر هفت‌تپه نسبت به انحلال سندیکای مستقل کارگران نیشکر هفت‌تپه انتقاد کرده‌ و گفته‌اند اگر کارگران تشکل‌های مستقل خود را داشتند، می‌توانستند در برابر اجرای چنین طرح‌هایی مقاومت کنند.

    این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

    آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

    .در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

    توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

    نظر بدهید

    در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

    نظرها

    نظری وجود ندارد.