ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

وزیر خارجه آمریکا: ایران به برجام پایبند است اما همچنان از تروریسم حمایت می‌کند

رکس تیلرسون در گزارش ۹۰ روزه‌اش به کنگره آمریکا هم‌زمان این پرسش را مطرح کرده است: به دلیل حمایت ایران از تروریسم تا چه حد می‌توان تحریم‌ها علیه ایران را لغو کرد؟

رکس تیلرسون اعلام کرد که ایران به توافق هسته‌ای با دولت اوباما پایبند است، اما هم‌زمان این پرسش را مطرح کرد که به دلیل حمایت ایران از تروریسم تا چه حد می‌توان تحریم‌ها علیه ایران را لغو کرد.

رکس تیلرسون، وزیر خارجه آمریکا

وزارت خارجه آمریکا می‌بایست هر ۹۰ روز یک بار گزارشی درباره میزان پایبندی ایران به برجام به کنگره ارائه دهد. رکس تیلرسون، وزیر خارجه آمریکا، سه‌شنبه ۱۸ ژوئیه در نامه‌ای به مجلس نمایندگان اعلام کرد که ایران مفاد توافق هسته‌ای را اجرا می‌کند اما حامی تروریسم است و به همین جهت دولت ترامپ لغو تحریم‌های اقتصادی علیه این کشور را بررسی می‌کند.

اعمال تحریم‌های اقتصادی علیه ایران ممکن است به نقض برجام تعبیر شود.

در نامه وزیر خارجه آمریکا به کنگره آمده است که ایران یکی از مهم‌ترین حامیان تروریسم در منطقه خاورمیانه است. تیلرسون در این نامه اعلام کرده که به دستور رئیس جمهوری آمریکا، شورای امنیت ملی آمریکا بررسی این موضوع را در دستور کار خود قرار داده: تا چه حد لغو تحریم‌های اقتصادی علیه ایران ممکن است امنیت ملی آمریکا را به خطر بیندازد.

۹۰ روز پیش در نخستین گزارشی که رکس تیلرسون به پال رایان، رئیس کنگره آمریکا ارائه داده بود، توافق هسته‌ای ایران با قدرت‌های جهانی در پیوند با تروریسم در خاورمیانه قرار گرفته بود. دونالد ترامپ در آن زمان به تیلرسون تذکر داده بود که در لحن نامه به کنگره درباره میزان پایبندی ایران به برجام تجدید نظر کند.

۹۰ روز پیش هم وزیر خارجه آمریکا دقیقاً این پرسش را مطرح کرده بود: «آیا ادامه تعلیق تحریم‌های مربوط به ایران به نفع امنیت ملی آمریکاست؟»

جیمز ماتیس، وزیر دفاع آمریکا چهارشنبه هفته گذشته در جمع خبرنگاران این موضوع را با لحن متفاوتی به این شکل بیان کرده بود:

«هر جا که نگاه می‌کنی، اگر در منطقه مشکلاتی وجود داشته باشد، ایران را می‌بینی.»

مقامات آمریکایی روز دوشنبه مواردی که به نظر آن‌ها باعث تضعیف برجام می‌شود را برشمرده بودند: توسعه برنامه موشک‌های بالستیک، حمایت از تروریسم و پیکارجویی، همدستی با دولت بشار اسد، دشمنی با اسرائیل و حملات سایبری به آمریکا، اسرائیل و متحدان آمریکا در منطقه خلیج فارس.

وزارت دادگستری آمریکا همزمان با این تحولات سعید آجیلی، ۳۵ ساله، محمد رضا رضاخاه، ۳۹ ساله، را متهم کرده است که قصد داشتند سیستم‌های شرکت « ارو تک اسوسیتس» را که طرف قرارداد وزارت دفاع آمریکاست هک کنند و به دولت ایران بفروشند.

در کیفرخواست وزارت دادگستری آمریکا اشخاص یاد شده به تقلب و سوءاستفاده رایانه‌ای، دسترسی غیرمجاز به اطلاعات و سرقت آن از رایانه‌ها، کلاهبرداری اینترنتی، صادرات یک کالای دفاعی بدون مجوز و نقض تحریم‌های ایران متهم شده اند.

این دو شهروند ایرانی که در آمریکا زندانی بودند در جریان مبادله زندانیان بین دولت آمریکا و دولت ایران در چارچوب توافق‌ هسته‌ای به ایران تحویل داده شدند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.