ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

یک کشته و ۱۲ زخمی در درگیری بر سر آب در استان خراسان رضوی

در پی عملیات حفر چاه آب شرب در یک روستای شهرستان جغتای، مردم معترض با سلاح سرد به مأموران نیروی انتظامی حمله کردند. یک کشاورز کشته شد.

رسانه‌های ایران از درگیری بر سر حفر چاه آب شرب در یک روستای شهرستان جغتای استان خراسان رضوی خبر داده‌اند که در جریان آن یک نفر از معترضان کشته و چند نفر زخمی شدند.

میلیون‌ها تن از روستائیان ایران آب آشامیدنی خود را از طریق تانکرهای آب و آب‌رسانی سیار دریافت می‌کنند.

به‌گزارش سایت قدس‌آنلاین، این درگیری‌ها شامگاه یکشنبه ۲۵ تیر در روستای شهرستانک جغتای رخ داده است. شهرستان جغتای در شمال شرق ایران و شمال غرب استان خراسان رضوی واقع است و نزدیک به ۵۰ هزار نفر جمعیت دارد.

بنا به این گزارش، این درگیری زمانی رخ داده که مأموران قصد داشتند برای انجام عملیات آب‌رسانی به برخی از روستاهای شهرستان جغتای دست به حفر چاه بزنند که با اعتراض روستائیان مواجه شده‌اند.

تصمیم‌گیری در مورد حفر چاه از سوی اداره آب و فاضلاب به‌منظور حل مشکلات آب شرب این منطقه صورت گرفته اما در روزهای اخیر اعتراض ساکنان روستای شهرستانک را به دنبال داشته است.

به‌گفته محمود کریمی، مدیرکل دفتر امور امنیتی و انتظامی استانداری خراسان رضوی روستائیان به مأموران انتظامی و وسایل نقلیه در محل حمله کرده و خساراتی به تجهیزات حفاری وارد کردند. در این ماجرا هفت نفر از معترضان مجروح شدند که یک نفر از آن‌ها بر اثر جراحات وارده جان باخت. پنج نفر از مأموران انتظامی نیز مجروح و به مرکز درمانی منتقل شدند.

مدیر کل دفتر امور امنیتی و انتظامی استانداری خراسان رضوی همچنین افزود کمیته‌‌ای متشکل از نمایندگان شورای تأمین و دستگاه‌های مسئول در حال بررسی و رسیدگی این درگیری هستند.

در همین حال خبرگزاری کار ایران (ایلنا) نوشته است فردی که جان خود را از دست داده یک کشاورز بود. روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی سبزوار در این‌باره به خبرگزاری ایلنا گفته است که شمار مجروحان  ۱۱ نفر بود که به سبزوار منتقل شدند، سه نفر به‌شکل سرپایی مداوا و هشت نفر نیز بستری شدند. روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی سبزوار گفته است دو نفر از مجروحان مأمور انتظامی بودند.

در چند سال گذشته استان‌های مختلف ایران بارها صحنه درگیری‌های خونین بر سر آب بوده. درگیری‌هایی گاه و بیگاه که سبب ستیز مردم محلی با یکدیگر یا درگیری آن‌ها با نیروهای نظامی- امنیتی شده است.

ایران بیش از ۱۵ سال است که با خشکسالی مستمر مواجه است. افزون بر این خشکسالی، برداشت‌های بی‌رویه آب از منابع زیرزمینی و توسعه فزاینده کشاورزی سبب کاهش سطح آب‌های زیرزمینی و بحران آب شده است.

علاوه بر خشکسالی و کمبود بارش در ایران، رشد جمعیت، کشاورزی کم‌بهره و سنتی، مدیریت بد منابع آبی از جمله دلایل بجران آب در ایران عنوان می‌شود.

دو سال پیش وزارت نیرو اعلام کرد که ۷ میلیون تن از روستائیان ایران آب آشامیدنی خود را از طریق تانکرهای آب و آب‌رسانی سیار دریافت می‌کنند. پس از آن نیز شرکت مدیریت منابع آب ایران اعلام کرده بود تنها حدود ۴۶ درصد از سدهای ایران پرآب هستند.

براساس‌ پیش‌بینی‌ یونسکو، منطقه‌ خاورمیانه‌ و از جمله‌ ایران تا سال‌ ۲۰۲۵ میلادی‌ در پی کاهش‌ سرانه‌ منابع‌ آب‌ تجدیدپذیر منطقه‌ به‌ کم‌آبی‌ و تنش‌ آبی‌ دچار می‌شود. کم‌آبی یعنی ذخایر آبی به اندازه مصرف نیست. تنش آبی شدید اما نسبت به کم‌آبی وضعیت وخیم‌تری دارد و یعنی مصرف آب بیش از ذخایر آبی است.

مقامات ایران نگران آن هستند که بحران آب به جنگ آب در کشور منجر شود.

علاء‌الدین بروجردی، رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس ایران در تیرماه جاری اعلام کرد که بحران آب در ایران بدل به «مقوله‌ای امنیتی» شده است. او از تشکیل «کمیته آب» در مجلس خبر داد. پیش از آن علی لاریجانی، رئیس مجلس ایران نیز اعلام کرده بود که بحران آب در ایران مسئله‌ای امنیتی است.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.