ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

اردوغان به قطر و عربستان سعودی سفر می‌کند

در پی سفر مقامات آمریکایی، فرانسوی و بریتانیایی به کشورهای خلیج فارس برای حل بحران قطر و عربستان و متحدانش، اردوغان نیز می‌خواهد نقش میانجی را در این زمینه ایفا کند.

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه ۲۳ و ۲۴ ژوئیه (یکم و دوم مرداد) در ارتباط با بحران پیش آمده بین قطر و پنج کشور عربی به کشورهای حوزه خلیج فارس به‌ویژه قطر و عربستان سعودی سفر خواهد کرد.

رجب طیب اردوغان ابتدا به عربستان سعودی و پس از آن به‌ترتیب به کویت و قطر سفر خواهد کرد.

خبرگزاری آناتولی روز سه‌شنبه ۱۸ ژوئیه / ۲۷ تیر به‌نقل از دفتر ریاست جمهوری ترکیه ضمن اعلام این خبر نوشت اردوغان همچنین از کویت، میانجی اصلی بین قطر و همسایگانش در خلیج فارس دیدار خواهد کرد.

ترکیه از کشورهای نزدیک به قطر است و روابط خود با عربستان سعودی را حفظ کرده است.

عربستان سعودی، امارات متحده عربی، بحرین و مصر ۵ ژوئن / ۱۵ خرداد اعلام کردند که برای حفظ منافع ملی خود، مبارزه با افراطی‌گری و تروریسم، و به دلیل دخالت قطر در مسائل داخلی کشورشان رابطه سیاسی خود با این کشور ‌را قطع می‌کنند. آن‌ها راه‌های زمینی و حریم هوایی خود را بر روی قطر مسدود کرده و سپس فهرستی از ۱۳ درخواست از این کشور را ارائه دادند؛ از جمله کاهش روابط قطر با ایران، انحلال پایگاه نظامی ترکیه در قطر و تعطیلی شبکه الجزیره.

با گذشت مهلت تعیین‌شده برای اجابت این خواسته‌ها، عربستان سعودی و متحدانش در بیانیه مشترکی در قاهره اعلام کردند که تحریم‌های سیاسی و اقتصادی تازه‌ای علیه قطر وضع می‌کنند.

بن‌علی ییلدیریم، نخست‌وزیر ترکیه درباره سفر اردوغان به منطقه خلیج فارس گفت: «برای پایان دادن به این بحران بی‌معنی، ترکیه به ایفای نقش سازنده و فعال خود ادامه خواهد داد.»

ییلدیریم افزود: «در این چارچوب رئیس‌جمهوری ما سفری به منطقه خواهد کرد و به کویت، عربستان سعودی و قطر خواهد رفت.»

خبرگزاری دوغان ترکیه گفته است که اردوغان در روز یکشنبه ۲۳ ژوئیه (یکم مرداد) ابتدا به عربستان سعودی و کویت خواهد رفت و دوشنبه ۲۴ ژوئیه (دوم مرداد) از قطر دیدار خواهد کرد.

آنکارا و دوحه روز جمعه گذشته بستن پایگاه نظامی ترکیه در قطر را رد کردند.

پیش از رئیس جمهوری ترکیه، رکس تیلرسون، وزیر امور خارجه آمریکا به‌منظور حل بحران قطر به کشورهای حاشیه خلیج فارس، از جمله کویت، قطر و عربستان سعودی سفر کرده بود اما آن‌طور که انتظار می‌رفت، سفر او به حل بحران قطر منجر نشد.

در پی وزیر امور خارجه آمریکا، ژان ایو لودریان، وزیر خارجه فرانسه نیز ۱۵ ژوئیه ابتدا به دوحه، پایتخت قطر و سپس به جده، یکی از شهرهای بزرگ عربستان سعودی سفر کرد تا در مورد حل بحران «محاصره قطر» میانجیگری کند اما با پاسخ سرد عربستان سعودی مواجه شد. عادل الجبیر، وزیر امور خارجه عربستان سعودی گفت که به باور او راه‌ حل این بحران باید از دل شورای همکاری‌ خلیج فارس بیرون بیاید.

مقام‌های بریتانیا و آلمان نیز پیش از این از منطقه بازدید کرده‌ بودند تا به کاهش تنش‌ها کمک کنند.

در چارچوب افزایش تحریم‌های پنج کشور عربی علیه قطر، روز گذشته، دوشنبه ۱۷ ژوئیه / ۲۶ تیر مقامات مصری اعلام کردند که سفر شهروندان قطر حتی دیپلمات‌های این کشور به مصر، از پنج‌شنبه ۲۰ ژوئیه / ۲۸  تیر تنها با ویزا صورت خواهد گرفت.

بدین ترتیب گردشگران قطری می‌توانند در فرودگاه‌های مصر ویزای گردشگری سه ماهه دریافت کنند. پیش از این شهروندان قطر همچون اتباع دیگر کشورهای خلیج فارس می‌توانستند بدون ویزا به مصر سفر کنند.

بیشتر بخوانید:

پرونده ویژه بحران قطر را در زمانه دنبال کنید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.