ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

خامنه‌ای به فرمانده نیروی هوافضای سپاه: کار موشکی شوخی نیست

یک روز بعد از اعمال تحریم‌های تازه علیه سپاه، سردار پاسدار امیر علی حاجی‌زاده از روحانی خواست با تمکین از رهبر جمهوری اسلامی، از سپاه در عرصه‌های اقتصادی کمک بگیرد.

یک روز بعد از آنکه وزارت خزانه‌داری و وزارت خارجه آمریکا تحریم‌‌های تازه‌ای را با هدف تنش‌زدایی از خاورمیانه علیه سپاه پاسداران وضع کردند، فرمانده نیروی هوافضای سپاه در مسجد لیله‌القدر در تهران اعلام کرد که برنامه موشکی در اولویت رهبر جمهوری اسلامی‌ست. سردار پاسدار امیر علی حاجی‌زاده با اشاره به تحریم های تازه آمریکا از دولت روحانی خواست که سپاه را در عرصه‌های اقتصادی همچنان به کار بگیرد.

خامنه‌ای در بازدید از نمایشگاه هوافضای سپاه پاسداران، خرداد ۱۳۹۴
خامنه‌ای در بازدید از نمایشگاه هوافضای سپاه پاسداران، خرداد ۱۳۹۴

سردار پاسدار امیر علی‌حاجی‌زاده در سخنانی در مسجد «لیله‌ القدر» تهران درباره حمله موشکی سپاه به دیروالزور که آن هم با نام عملیات لیله القدر شناخته می‌شود گفت که فرمان حمله موشکی را رهبر جمهوری اسلامی صادر کرده است:

 «ما درخواست کردیم که حضرت آقا اجازه دهند در منطقه دیرالزور تعدادی از مقرهای اصلی و عقبه آنها را بزنیم. حضرت آقا نیم خط پاسخ دادند و فرمودند "موافقم، اقدام شود، منتهی افراد غیرنظامی نباید کشته شوند."»

صدور فرمان حمله موشکی سپاه به دیرالزور در سوریه در پاسخ به حملات ۱۷ خرداد داعش به مجلس شورای اسلامی و مقبره آیت‌الله خمینی از اختلافات بین روحانی و ولایتمداران است. روحانی گفته است دستور این حمله را شورای امنیت ملی صادر کرده، سپاه اما با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرده بود که از علی خامنه‌ای فرمان می‌گیرد.

سردار پاسدار امیر علی‌حاجی‌زاده گفته است قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه قدس هدف‌ها را در شرق سوریه مشخص کرده و پهپادهای سپاه هم از «صدها کیلومتر دورتر از هدف» بر این اهداف تسلط داشته‌اند.

تحریم‌های تازه وزارت خزانه‌داری و وزارت خارجه آمریکا شامل نهادها و اشخاصی می‌شود که با سپاه پاسداران در تولید پهپاد و جنگ‌افزار و قایق‌های تندرو و همینطور تهیه قطعات الکترونیکی همکاری می‌کنند.

فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران توضیح می‌دهد که بعد از آنکه در سال ۱۳۸۸ به این مقام منصوب شد، رهبر جمهوری اسلامی به او توصیه کرده بود که اولویت را بر دقت موشک‌ها بگذارد:

«خدمت حضرت آقا رسیدیم و برنامه‌هایی را ارائه کردم که ایشان فرمودند اولویت من دقت در موشک‌هاست. اگر در رزمایش‌ها مشکلی پیش می‌آمد می‌فرمودند کار موشکی شوخی‌بردار نیست بروید و کارتان را درست کنید.»

سردار امیر علی‌حاجی‌زاده گفته است که رهبر جمهوری اسلامی درباره جنگ الکترونیک و تعداد موشک‌ها هم توصیه‌هایی به او کرده است.

همزمان با اعمال تحریم‌های تازه علیه سپاه پاسداران، وزارت دادگستری آمریکا دو شهروند ایرانی را متهم کرده که قصد داشتند سیستم‌های شرکت « ارو تک اسوسیتس» را که طرف قرارداد وزارت دفاع آمریکاست هک کنند و به دولت ایران بفروشند.

فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران با اشاره به سخنان محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران در نیویورک که گزینه خروج ایران از برجام را مطرح کرده از دولت روحانی خواسته است از توانایی‌های سپاه در اقتصاد ایران استفاده کند:

«همه باید تحت فرمان رهبری در کنار هم باشیم. دولت در هر بخش از صنعت مشکلی دارد و نیاز به خارج دارد مراکز تحقیقاتی سپاه و نیروی هوافضا آمادگی دارد کمک کند تا وابستگی‌ها به خارج قطع شود.»

یکی از اهداف دولت روحانی این است که فعالیت‌های اقتصادی سپاه پاسداران محدود شود. قرارداد ایران با شرکت فرانسوی توتال برای توسعه و بهره‌برداری از میدان نفتی پارس جنوبی جلوه‌ای از این تلاش است.

بیشتر بخوانید:

در همین زمینه

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.