ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ترکیه درباره بازداشت فعالان حقوق بشر: خارجی‌ها در امور ما دخالت نکنند

چندین شهروند آلمانی پس از کودتای ترکیه در این کشور بازداشت شده‌اند. آلمان معترض است اما ترکیه اعتراض آلمان را دخالت در امور داخلی خود می‌داند.

در پیوند با بازداشت چند فعال حقوق بشر در ترکیه و اعتراض آلمان به این موضوع، دولت ترکیه انتقاد کشورهای خارجی در «امور داخلی» خود را غیرقابل قبول خواند.

وزارت خارجه ترکیه

وزارت خارجه ترکیه در آنکارا اعلام کرد که احضار سفیر این کشور در برلین دخالت در امور داخلی ترکیه است.

در پی بازداشت چند فعال حقوق بشر در ترکیه که در میان آن‌ها یکی از اتباع آلمان هم حضور دارد، روز گذشته، چهارشنبه ۱۹ ژوئیه / ۲۸ تیر، وزارت خارجه آلمان در برلین، علی کمال آیدین، سفیر ترکیه را برای پاسخگویی درباره این بازداشت‌ها احضار کرد.

وزارت خارجه ترکیه گفته است این اقدام دولت آلمان غیرقابل قبول است.

یک سخنگوی دولت آلمان تأکید کرده بود که اکنون وقت سخنان صریح و بی‌پرده با ترکیه است.

روز چهارشنبه ۵ ژوئیه / ۱۴ تیر ۱۰ فعال حقوق بشری در جریان برگزاری یک سمینار در جزیره «بیوک آدا»ی استانبول بازداشت شدند. خانم ایدل اِسر، مدیر بخش ترکیه عفو بین‌الملل و همچنین یک فعال آلمانی و یک فعال سوئدی در میان بازداشت‌شدگان بودند.

در پی آن، روز سه‌شنبه ۱۸ ژوئیه / ۲۷ تیر دادگاهی در ترکیه به ماندن شش نفر از آن‌ها در زندان رأی داد. اتهام آن‌ها وابستگی به سازمان‌های تروریستی عنوان شده است.

زیگمار گابریل، وزیر خارجه آلمان که به‌دلیل این ماجرا تعطیلات خود را ترک کرده و به برلین آمده است، امروز پنج‌شنبه درباره پیامدهای اقدام ترکیه سخن خواهد گفت.

در همین حال، هایکو ماس، وزیر دادگستری آلمان ضمن تأکید بر برخورد قاطع با ترکیه گفته است باید طوری رفتار کرد که بتوان به زندانیان آلمانی در ترکیه دسترسی یافت. او گفت با قطع رابطه با ترکیه هیچ چیز بهبود نخواهد یافت.

رسانه‌های آلمانی می‌گویند از کودتای نافرجام ژوئیه سال گذشته در ترکیه تاکنون حدود ۱۰ شهروند آلمانی در این کشور بازداشت شده‌اند که در میان آن‌ها روزنامه‌نگاران و فعالان حقوق بشر دیده می‌شوند.

روابط ترکیه و آلمان از زمان کودتای نافرجام ترکیه و دستگیری‌های گسترده، و در ادامه آن همه‌پرسی قانون اساسی این کشور و لغو برخی سخنرانی‌های تبلیغاتی مقامات ترکیه در آلمان به دلایل امنیتی، روزبه‌روز پرتنش‌تر شد. در ادامه، دولت ترکیه از بازدید نمایندگان پارلمان آلمان از پایگاه هوایی اینجیرلیک ترکیه که در آن نیروهای آلمانی مستقر بودند جلوگیری کرد و آلمان مجبور شد نیروهای خود را به پایگاهی در اردن منتقل کند.

بیشتر بخوانید:

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.