ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

مشاور رسانه‌ای فرمانده سپاه: از نظر رهبری، فضای مجازی به اندازه انقلاب اهمیت دارد

مشاور فرهنگی فرمانده سپاه راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات را تأکید اصلی رهبر جمهوری اسلامی دانست و گفت همه جناح‌ها باید در کنترل اینترنت همکاری کنند.

حمیدرضا مقدم‌فر، مشاور فرهنگی رسانه‌ای فرمانده کل سپاه پاسداران در یک گفت‌وگو بر اهمیت نظارت بر فضای مجازی در ایران تأکید کرد و گفت ایجاد شبکه ملی اطلاعات راه حلی برای این موضوع است.

عکس: آرشیو

حمیدرضا مقدم‌فر در گفت‌وگو با سایت «الف» گفته است آن‌چه در زمینه فضای مجازی در ایران صورت گرفته با آن‌چه مدنظر علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی بوده، فاصله بسیار زیادی دارد.

او گفت از نظر رهبر جمهوری اسلامی، «فضای مجازی به اندازه خود انقلاب اسلامی اهمیت دارد» اما مسئولان و دست‌اندرکاران اقدام در خوری در این عرصه انجام نداده‌اند.

مشاور فرهنگی رسانه‌ای فرمانده کل سپاه گله کرده که جناح‌های سیاسی در جمهوری اسلامی مسئله اینترنت و فضای مجازی را وارد رقابت‌های سیاسی و جناحی خود می‌کنند در حالی‌که به‌لحاظ امنیتی همه جناح‌ها باید همکاری کنند.

مقدم‌فر برای توجیه سانسور در ایران گفته است در غالب کشورها ایجاد محدودیت در فضای مجازی «امر پذیرفته شده‌ای است» و «نفس ایجاد محدودیت را تقریباً همه پذیرفته‌اند».

با این حال او افزوده است: «ایجاد محدودیت باید حساب‌شده و دقیق و فقط در موارد کاملاً ضروری باشد و از مباحث سلیقه‌ای در این موضوع جلوگیری شود.»

«شبکه ملی اطلاعات» یا «اینترنت ملی» سال‌هاست که مشغله اصلی مسئولان وزارت ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات ایران است.

نخستین بار رضا تقی‌پور، وزیر پیشین ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات ایران در اسفندماه ۱۳۸۹ از تشکیل هسته‌های نخستین ایده «اینترنت پاک» یا «اینترنت ملی» در ایران خبر داد، اما به‌رغم آن‌که سال گذشته فاز نخست و دوم شبکه ملی اطلاعات راه‌اندازی شد هنوز این ایده به‌اجرای کامل در نیامده است.

«اینترنت ملی» در واقع محدودسازی ارتباط اینترنت ایران با خارج به کانال‌های تعریف شده و قابل کنترل ارگان‌های امنیتی است.

مشاور فرهنگی رسانه‌ای فرمانده کل سپاه ایجاد چنین شبکه‌ای را تأکید اصلی رهبر جمهوری اسلامی دانست و از وزارت ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات انتقاد کرد که تا کنون نتوانسته این پروژه را به‌اجرا در آورد.

حمیدرضا مقدم‌فر گفت: «برخی اعضای شورای عالی فضای مجازی معتقد هستند وزارت ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات پس از گذشت چهار سال از روی کار آمدن دولت یازدهم گزارش مستند و مستدلی مبنی بر نحوه اجرا و برنامه زمان‌بندی اجرای شبکه ملی اطلاعات به این شورا ارائه نداده است.»

اختلاف بر سر راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات یکی از مهم‌ترین چالش‌های وزارت ارتباطات و شورای عالی فضای مجازی در سال‌های اخیر بوده است.

علی خامنه‌ای خردادماه سال جاری در دیدار با سران قوا و مسئولان نظام گفته بود «اطلاعات غلط یا صحیح و حتی شبه‌اطلاعات بر ذهن جامعه فرود می‌آید که باید این فضا کنترل شود.» او در سال‌های اخیر بارها از «رها بودن فضای مجازی» انتقاد کرده و گفته بود اینترنت باید باشد اما تحت نظارت.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • faryad

    اعتراف به عجز محمود واعظی در مقابل فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی وزیر ارتباطات روز چهارشنبه 28تیر 96 درجمع خبرنگاران با اعتراف به بی‌اثر بودن فیلترینگ گفت:‌ «در طول چهار سال گذشته تعداد زیادی از شبکه‌های اجتماعی را بستیم، بلافاصله مردم به شبکه‌های اجتماعی دیگر منتقل شدند؛ «وی‌چت» را که چینی بود، بستیم، ظرف ۲۴ساعت 3و نیم میلیون نفر به واتس‌آپ منتقل شدند این در حالی است که می‌توانستیم با مسئولان وی‌چت ارتباط بگیریم!. اما واتس‌آپ آمریکایی بود و در واقع از چاله به چاه افتادیم!». وی با نگرانی از گسترش پیام‌رسان تلگرام نیز گفت: مردم از وایبرنیز به تلگرام منتقل شدند. در حال حاضر با مدیران تلگرام در ارتباط هستیم، اما مدیران تلگرام کانال‌های سیاسی را نمی‌بندند!!