ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ترکیه برای اشغال مناطق کردنشین سوریه آماده می‌شود

هدف از این حمله که برای آغاز ماه اوت برنامه‌ریزی شده، پایان دادن به خودمحتاری کردها در این منطقه است. آنکارا معتقد است نبرد علیه کردها ۱۰ هفته طول خواهد کشید.

نیروهای ارتش ترکیه برای حمله تازه‌ای به شمال سوریه آماده می‌شوند. احتمال می‌رود که در آغاز ماه اوت هفت هزار سرباز مستقرشده‌ی ترکیه در مرز برای تصرف استان عفرین سوریه وارد خاک این کشور شوند.

نیروهای ارتش ترکیه در مرز سوریه ـ عکس از آرشیو

رسانه‌های ترکیه و مخالفان رژیم سوریه گفته‌اند که در این حمله ۱۳ هزار جنگجو از گروه «دولت اسلامی» (داعش) و احتمالاً ارتش آزاد سوریه، نیرویی که آنکارا از آن حمایت می‌کند نیز به ارتش ترکیه کمک خواهند کرد. این افراد به خدمت نیروهای ترکیه در آمده‌اند.

گزارش‌ها حاکی از آن است که در نزدیکی شهر مرزی کیلیس ترکیه تانک‌های این کشور در انتظار حمله‌اند.

برخی ناظران معتقدند پس از تصرف عفرین، استان ادلب توسط ارتش ترکیه اشغال خواهد شد. در روزهای اخیر استان ادلب شاهد درگیری‌ گروه‌های اسلامگرا با یکدیگر بوده است.

هدف از حمله برنامه‌ریزی شده ترکیه به استان عفرینِ سوریه پایان دادن به خودمحتاری کردها در این منطقه است.

در هفته‌های گذشته نیز ارتش ترکیه مناطق کردنشین سوریه را زیر آتش توپخانه خود قرار داده بود.

اگر حمله جدید ترکیه به شمال سوریه موفقیت‌آمیز باشد، این کشور نه تنها بر کریدوری که در این منطقه از سال ۲۰۱۵ وجود دارد دسترسی خواهد یافت بلکه کل منطقه را اشغال خواهد کرد.

خروج روسیه از عفرین بر اساس توافق با ترکیه

عفرین یکی از مناطق روژاوا است؛ منطقه‌ای خودمختار که ائتلافی از حزب کُردی «اتحاد دموکراتیک» (PYD)، عرب‌ها و مسیحیان در برابر گروه‌های اسلامگرا و نیروهای بشار اسد از آن دفاع می‌کنند. حزب چپ‌گرای «اتحاد دموکراتیک» به‌عنوان متحد حزب کارگران کردستان (پ‌ک‌ک) شناخته می‌شود و از سوی ائتلاف جهانی علیه داعش به‌رهبری آمریکا پشتیبانی می‌شود.

صدها هزار نفر از کردها، عرب‌ها و مسیحیان این منطقه برای شرکت در نبردهای حلب به این منطقه رفته بودند و اکنون برای محافظت از عفرین به آن‌جا بازمی‌گردند.

روسیه و نیروهای دولتی سوریه در نبرد کردها علیه داعش در رقه دخالتی نمی‌کنند. آمریکا در آن‌جا به کردها سلاح می‌رساند و روسیه نقشی ندارد.

چند هفته پیش، زمانی که یک جنگنده سوری به کردها حمله کرد هواپیماهای آمریکایی به آن شلیک کردند. این موضوع خشم مقامات مسکو را برانگیخت. اکنون روسیه می‌تواند به سقوط کامل کردها مجوز دهد. نیروهای روسی مستقر در عفرین از منطقه خارج شده‌اند. افزون بر این شبکه‌های تلویزیونی ترکیه گفته‌اند دیپلمات‌های روسیه به کردها اعلام کرده‌اند که از کدام مناطق باید خارج شوند و آن‌ها را به شبه‌نظامیان طرفدار ترکیه واگذار کنند.

بر اساس گزارش رسانه‌های ترکیه، آنکارا بر این نظر است که اگر حملات وسیع هوایی به منطقه روژاوا صورت گیرد، نبرد علیه کردها ۱۰ هفته طول خواهد کشید.

«مردم عفرین از خود دفاع خواهند کرد»

کردها اکنون بیش از هر زمانی بر ائتلاف‌های محلی تکیه می‌کنند. صلاح مسلم، رهبر حزب اتحاد دموکراتیک می‌گوید: «در منطقه عفرین حدود ۱,۵ میلیون نفر زندگی می‌کنند، آن‌ها از خود دفاع خواهند کرد.»

به‌گفته صلاح مسلم در اطراف عفرین واحدهای ارتش آزاد سوریه که مورد حمایت ترکیه هستند وجود ندارند: «بیشتر افراد ارتش آزاد سوریه به نیروهای دموکراتیک سوریه پیوسته‌اند تا با آن‌ها در آزادسازی رقه شرکت کنند.»

نگرانی از الحاق دائمی شمال سوریه به ترکیه

آمریکا شرایط کنونی در منطقه را جدی گرفته و فشار بر آنکارا را بیشتر کرده است. جیمز ماتیس، وزیر دفاع آمریکا اعلام کرده که ممکن است پس از آزادسازی رقه باز هم با ارسال سلاح به کردها از آن‌ها حمایت کند.

آمریکایی‌ها نگران آن‌اند که سایه جنگ در مرزهای ترکیه به رسیدن ائتلاف روسیه، ایران و سوریه به اهداف خود در جنوب منجر شود و از دریای مدیترانه به سمت ایران راهی بر طرفداران شیعه گشوده شود.

پیش از این آنکارا و واشنگتن بر سر جلوگیری از ایجاد کریدوری به سود شیعیان توافق داشتند، اما اکنون آمریکا بیشتر بر سکولارهای نیروهای دموکراتیک سوریه که کردها در آن غالب هستند تکیه می‌کند. این نیروها باید پس از رقه، دیرالزور را نیز از دست داعش خارج کنند. در شرق این شهر شیعیان عراقی قرار دارند و از غرب آن نیروهای ارتش سوریه می‌توانند وارد شوند.

هم نیروهای ارتش سوریه، هم بسیاری از شورشیان و همچنین اغلب کردها اشغال عفرین و ادلب را رد می‌کنند. آن‌ها نگران الحاق دائمی این منطقه توسط ترکیه هستند. از لحاظ تاریخی نیز ناسیونالیست‌های ترک این منطقه را متعلق به خود می‌دانند.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.