ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

درخواست ۱۱ نهاد حقوق بشری از روحانی: از معرفی مجدد پورمحمدی خودداری کنید

نهادهای حقوق بشری در نامه‌ای از رئیس جمهوری اسلامی خواسته‌اند، وزیر دادگستری و یکی از اعضای هیأت سه نفره مرگ را در کابینه بعدی ابقا نکند.

۱۱ نهاد مدافع حقوق بشر در نامه‌ای از حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی، خواسته‌اند از انتصاب دوباره مصطفی پورمحمدی، یکی از اعضای چهار نفره «هیأت مرگ» به عنوان وزیر دادگستری در کابینه دوادهم خودداری کند. چهار سال پیش هم نهادهای حقوق بشری درخواست مشابهی از رئیس جمهوری اسلامی داشتند.

حسن روحانی اعضای کابینه دوازدهم را ۱۴ مرداد اعلام می‌کند

نامه نهادهای حقوق بشری به حسن روحانی:

جناب آقای دکتر حسن روحانی، رییس جمهور محترم جمهوری اسلامی ایران

احتراماً،

در تاریخ ۱۹ مه ۲۰۱۷، رای دهندگان ایرانی شما را برای بار دوم به عنوان رییس جمهور جمهوری اسلامی ایران برگزیدند. وعده‌های انتخاباتی شما برای رسیدگی به مسایل حقوق بشری در کشور به بسیاری از شهروندان ایرانی انرژی بخشید. ما، سازمان‌های حقوق بشری امضاء کننده این نامه، از شما می‌خواهیم تا کابینه‌ای انتخاب کنید که منعکس کننده این تعهدات باشد و به وعده‌های شما به مردم ایران جامه عمل بپوشاند.

شما وعده دادید که دولت شما "تبعیض و ظلم جنسیتی" را نخواهید پذیرفت. شما از روزنامه نگارانی که به دلیل گزارش فساد دستگیر شده بودند دفاع کردید و کسانی که در سانسور مطبوعات دخیل بودند را محکوم کردید. در یک سخنرانی انتخاباتی به یادماندنی شما در همدان در تاریخ ۸ مه ۲۰۱۷، اظهار داشتید: "یکبار دیگر مردم ایران اعلام می‌کنند آنهایی که در طول ۳۸ سال فقط اعدام و زندان بلد بودند، را قبول ندارند، " که بسیاری آن را به عنوان اشاره‌ای به نقش ادعا شده آقای رییسی در نقض شدید حقوق بشر، شامل اعدام‌های دسته جمعی زندانیان سیاسی در سال [۱]۱۹۸۸، تعبیر کردند.

به عنوان اولین گام برای اجرای این وعده‌ها، ما از شما می‌خواهیم تا آقای مصطفی پورمحمدی که از سال ۲۰۱۳ تا کنون درمقام وزیر دادگستری منصوب بوده است را ابقاء نکنید و در خصوص اتهامات جدی مطرح شده علیه وی به صورت شفاف تحقیق کنید. تا زمانی که آقای پورمحمدی در مقام وزارت دادگستری به فعالیت ادامه می‌دهد، تصور این که دولت بتواند تحقیقات بی طرفانه و شفافی را برگزار کند، مشکل است.

گروه‌های حقوق بشری دخیل بودن آقای پورمحمدی در اعدام‌های گروهی سال ۱۹۸۸ را مستند کرده‌اند. طبق گزارشات در سال ۱۹۸۸، مصطفی پورمحمدی نماینده وزارت اطلاعات ایران در یک کمیته سه نفره بود که دستور اعدام هزاران زندان سیاسی را صادر کرد. ظرف مدت سه ماه، پورمحمدی و سایر اعضای گروه به زندانها سفر کردند، از زندانی‌ها بازجویی کردند، و رای اعدام آن گروه از زندانی سیاسی که "عدم وفاداری" آنها به جمهوری اسلامی یا ارتداد آانها را تعیین کرده بودند را صادر کردند.

اکثر اعدام شدگان در حال سپری کردن احکام زندانی بودند که توسط دادگاه‌های انقلاب و در پی محاکمات غیرعادلانه صادر شده بود. بسیاری از آنها حتی به جرایم خشونت آمیز نیز متهم نشده بودند. برخی دیگر با وجود این که سالها پیش حکم خود را به پایان رسانده بودند هنوز در زندان باقی مانده بودند و تعدادی از آنها نزدیک به پایان دوره زندان خود بودند. افرادی که اعدام شدند شامل زنان و زندانیانی بودند که در زمان دستگیری و محکومیت نوجوانان زیر ۱۸ سال بودند.

همچنین، ادعا می‌شود که در مقام معاونت وزارت اطلاعات، مصطفی پورمحمدی بعدها یکی از مقامات درگیر در پرونده "قتل‌های زنجیره ای" روشنفکران سرشناس ایران توسط ماموران وزارت اطلاعات در سال ۱۹۸۸ بود.

آقای رییس جمهور، با توجه به پیشینه آقای پور محمدی ابقاء وی در مقام فعلی منعکس کننده وعده‌های شما و اعتمادی که رای دهندگان به شما نشان داده‌اند نیست. پیش از آغاز دوره دوم ریاست جمهوری خود در تاریخ ۵ اوت، ما از شما می‌خواهیم تا وزیر جدیدی را به مقام وزارت دادگستری منصوب کنید که تعهد خود را نسبت به اصول حقوق بشر اثبات کرده باشد.

ما از توجه شما به این مسئله مهم تشکر می‌کنیم و مشتاق دریافت پاسخ از دفتر شما در آینده نزدیک هستیم.

با تشکر،

رویا برومند، مدیر اجرایی بنیاد عبدالرحمن برومند، کامران اشتری، مدیر اجرایی عرصه سوم، شاهین هلالی خیاوی، مدیر انجمن حقوق بشر مردم آذربایجانی در ایران، تیمور الیاسی، نماینده سازمان ملل متحد، جمعیت حقوق بشر کردستان در ایران-ژنو (KMMK-G) رافائل چنویل-هازن، مدیر اجرایی همه با هم علیه مجازات اعدام (ECPM)، سارا لی ویتسون، مدیر بخش خاورمیانه و شمال آفریقا دیده‌بان حقوق بشر، مانی مستوفی، مدیر تاثیر بر ایران، محمود امیری مقدم، مدیر اجرایی سازمان حقوق بشر ایران، شاهین میلانی، مدیر حقوقی مرکز اسناد حقوق بشر ایران، مهرانگیز کار، رییس هیات مدیره بنیاد سیامک پورزند، محمود عنایت، مدیر اسمال مدیا

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • naseem

    عضو شورای شهر کرج مدعی شده بود که سفر یک روزه رئیس جمهور به این شهر، یک میلیارد و 520 میلیون تومان هزینه داشته است.! روح‌الله کیان گفته است: شهردار کرج 4 نفر از کارپردازها را برای انجام خریدهای سفر رئیس جمهور در اختیار استانداری و نمایندگان دولت قرار داد و به عنوان مثال فقط مبلغی حدود 450 هزار تومان صرف خرید خمیردندان و مسواک برای این سفر یک‌روزه شد.! - کاروان حامل روحانی در مسافرتها شامل دهها ماشین و هلی کوپتر و موتور سوارحفاظتی میباشد!. خیلی بیشتر از ریس جمهور امریکا؟ - هلیکوپتر برای خاموش کردن پلاسکو و جنگلها را ندارند!!