ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

هیئت وزیران دوازدهم: زمزمه‌های عقب‌نشینی روحانی

در آستانه معرفی وزیران دولت دوازدهم، یک عضو فراکسیون امید می‌گوید که حسن روحانی گفته است همه وزرا را با هماهنگی رهبر جمهوری اسلامی انتخاب خواهد کرد.

گمانه‌زنی‌ها در باره ترکیب هئیت وزیران دولت دوازهم افزایش یافته است. دو عضو فراکسیون امید نسبت به کوتاه آمدن حسن روحانی در برابر فشار اصول‌گرایان برای معرفی هیئت وزیران ابراز نگرانی کردند.

عکس- آرشیو

روحانی چهارشنبه ۲۸ تیر گفته بود که در حال رایزنی و هماهنگی با همه جریان‌ها و گروهای سیاسی برای تشیکل یک دولت فراجناحی است.

او وعده کرده است که همزمان با مراسم تحلیف  که قرار است ۱۴ مرداد برگزار شود، فهرست وزرای پیشنهادی دولت دوازدهم را به مجلس شورای اسلامی ارائه کند.

محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت و از اعضای ارشد حزب عدالت و توسعه، گفته است که روحانی برای تعیین هئیت وزرا تحت تاثیر فشار گروه‌های سیاسی قرار نمی‌گیرد. پیشتر برخی از اصول‌گرایان حامی ابراهیم رئیسی در انتخابات ریاست جمهوری و ائمه جمعه خواستار استفاده از «نیروهای اصول‌گرا» در دولت دوازدهم شده بودند.

روحانی اما گفته است که وزرا و مدیرانی را به کار خواهد گرفت که خواسته ۲۴ میلیون رای دهنده به او را برآورده کنند.

آیا او به این وعده عمل خواهد کرد و ترکیب دولت دوازدهم منطبق با خواسته‌های حامیان و رای دهندگان روحانی خواهد بود، یا آنگونه که دو نماینده مجلس شورای اسلامی ابراز نگرانی کرده‌اند، در برابر فشارها کوتاه می‌آید و تن به معامله می‌دهد؟

ابراز نگرانی محمود صادقی نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی از روند تعیین وزرا بیانگر عقب‌نشینی روحانی در برابر فشارها است.

صادقی جمعه ۳۰ تیر در حساب کاربری توئیتر خود نوشت: ««طبق سنت رایج، رؤسای جمهوری دو سه وزیر را با مقام معظم رهبری هماهنگ می‌کردند ولی روحانی می‌گوید من همه را با ایشان هماهنگ می‌کنم.»

حمید حاجی‌بابایی عضو پیشین هئیت رئیسه مجلس ایران مرداد ۱۳۸۸ گفته بود که ۵ وزیر با هماهنگی رهبر جمهوری اسلامی تعیین می‌شوند. به گفته او وزرای اطلاعات، کشور، دفاع، فرهنگ و ارشاد اسلامی و امور خارجه پس از هماهنگی با رهبر جمهوری اسلامی به مجلس معرفی می‌شوند.

در پیوند با همین موضوع علی مطهری نائب رئیس مجلس ایران هم گفت: «برخی اتفاقات ناخوشایند که در تشکیل دولت یازدهم به وقوع پیوست، این بار نباید تکرار شود».

او در توضیح این مسئله انتخاب وزیر کشور دولت یازدهم را نتیجه «معامله حسن روحانی با گروهی» که نامی از آن نبرد، دانست.

مطهری گفت که هنگام معرفی وزرا دولت یازدهم «به رئیس جمهور گفته شد که فلان فرد را به عنوان وزیر معرفی کن تا ما کمک کنیم که آن سه وزیر مورد نظر شما هم رای بیاورند و در همین راستا وزیر کشور معرفی شد».

عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور ایران از نزدیکان علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی است که عملکرد او در چهار سال گذشته مورد اعتراض برخی از نمایندگان مجلس و احزاب قرار گرفته است.

بیشتر بخوانید:

روحانی: دولت دوازدهم فراجناحی اما تابع رأی اکثریت است

فصل پوست‌اندازی «روحانی»

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.