ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ترامپ خواهان متهم‌کردن ایران به نقض برجام است

گروهی از کارکنان «مورد اعتماد» کاخ سفید مأموریت یافته اند تا دلایل ممکن برای اعلام نقض برجام از سوی ایران را فراهم کنند. ایران می‌گوید برای حالت خروج آمریکا از برجام آمادگی دارد.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری ایالات متحده دستور تشکیل تیمی جدید در کاخ سفید را داده که مسئولیت آنها فراهم‌آوردن زمینه‌های قانونی کافی برای اعلام «نقض برجام از سوی ایران» است.

ترامپ به دنبال متهم کردن ایران به نقض برجام است

نشریه «فارن‌ پالیسی» شنبه در گزارشی اختصاصی به نقل از منابع نزدیک به کاخ سفید اعلام کرد که دونالد ترامپ از عملکرد وزارت خارجه بر سر توافق هسته‌ای با ایران راضی نیست، زیرا نتوانسته دلایل کافی برای اعلام نقض برجام از سوی ایران را فراهم کند.

برنامه جامع اقدام مشترک، موسوم به برجام حاصل توافق هسته‌ای ایران با قدرت‌های ۱+۵ پس از سال‌ها مذاکره بود. دولت ایران بر اساس این قرارداد متعهد شد تا به ازای رفع تحریم‌های مربوط به برنامه هسته‌ای، بخش‌ قابل توجهی از این برنامه را کاهش دهد.

هر سه ماه طرفین قرارداد پایبندی ایران به برجام را با توجه به گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بررسی می‌کنند.

به گزارش فارن پالیسی، گروهی از کارکنان «مورد اعتماد» کاخ سفید مأموریت یافته اند تا دلایل ممکن برای اعلام نقض برجام از سوی ایران را فراهم کنند. ترامپ به دنبال آن است تا سه ماه دیگر، یعنی در اکتبر از تأیید پایبندی ایران به برجام سر باز بزند.

واشنگتن ابتدای این هفته، دوشنبه پایبندی ایران به برجام را مجدداً تأیید کرد. ترامپ از رکس تیلرسون، وزیر امور خارجه‌اش به دلیل فراهم‌نشدن این امکان ناراضی است.

افراد مشغول در این گروه جدید که با فارن پالیسی گفتگو کرده‌اند، دلیل تشکیل آن را «دور زدن وزارت خارجه» در زمینه برجام دانسته اند. به گفته آنها، ترامپ پیش‌تر این مسئولیت را به تیلرسون واگذار کرده بود، اما او از عهده اجرای آن برنیامده. یکی از آنها به فارن پالیسی گفته که «رئیس‌جمهوری به کاخ سفید گفته که می‌خواهد ۹۰ روز بعد بتواند عدم پایبندی ایران به برجام را اعلام کند.»

دولت ترامپ تا کنون دوبار پایبندی ایران به برجام را تأیید کرده. آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و اتحادیه اروپا نیز ایران را پیروی مفاد توافق هسته‌ای تشخیص داده اند. ترامپ اما از زمان مبارزه‌های انتخاباتی برجام را «بدترین توافق ممکن» می‌دانست و وعده لغو آن را داده بود.

واکنش ایران: برای خروج آمریکا از برجام آماده ایم

اگرچه واشنگتن این هفته پایبندی ایران به برجام را تأیید کرد، اما ۱۸ شخص حقیقی و حقوقی را به فهرست تحریم‌های این کشور علیه ایران افزود. تحریم‌هایی به دلیل برنامه موشکی ایران.

کمال خرازی، رئیس شورای راهبردی روابط خارجی ایران و وزیر خارجه سابق این کشور جمعه در گفت‌و‌گو با خبرگزاری فرانس‌۲۴ تحریم‌های جدید ایالات متحده را نقض توافق دانست. پیش از او نیز محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران این تحریم‌ها را مغایر با برجام دانسته بود.

علی خامنه‌ای، رهبر ایران پیش از این گفته بود که هر نوع تحریم جدید از سوی ایالات متحده به منزله نقض برجام تلقی خواهد شد.

با این حال برجام تنها درباره تحریم‌هایی به امضا رسید که به برنامه هسته‌ای ایران مربوط بودند و شامل تحریم‌های مرتبط با مسائل حقوق بشری و توسعه برنامه موشکی نمی‌شد.

خرازی در گفت‌و‌گوی خود تأکید کرد که «ما برای حالتی که آمریکا از توافق خارج شود، آماده هستیم.»

او درخواست مقام‌های آمریکایی از شرکت‌های اروپایی برای تجارت‌نکردن با ایران را «خلاف متن برجام» دانست و گفت که «طبق بندهای ۲۶ و ۲۹ امضاکنندگان برجام بایستی حسن نیت (در اجرای توافق) و اجرای مناسب توافق را ضمانت کنند.»

انتقاد ایران از آمریکا در نشست کمیسیون مشترک برجام

نشست کمیسیون مشترک برجام با حضور نمایندگان سیاسی ایران و کشورهای گروه ۱+۵ جمعه برگزار شد. در این نشست ایران از ایالات متحده به دلیل رعایت‌نکردن برجام انتقاد کرد.

ایران مدعی است که با وجود لغو تحریم‌ها، از نتایج آن بهره‌مند نشده. تجارت شرکت‌های غربی با ایران هنوز در سایه هراس از تحریم‌های یکجانبه ایالات متحده رونق چندانی نگرفته است.

نمایندگان ایالات متحده در این کمیسیون در پاسخ به انتقادهای ایران گفتند که دولت این کشور به برجام پایبند است و اقدامات قانونی برای رفع تحریم‌های هسته‌ای را کماکان انجام می‌دهد.

آژانس بین المللی انرژی اتمی تا کنون شش‌بار پایبندی ایران به برجام را تأیید کرده است.

کمیسیون مشترک برجام در انتهای نشست خود در وین خواستار تعمیق و توسعه همکاری‌های صورت‌گرفته پس از برجام شد.

در همین زمینه

    این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

    آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

    .در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

    توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

    نظر بدهید

    در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

    نظرها

    نظری وجود ندارد.