ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

نمایندگان هر دو حزب آمریکا بر سر تحریم‌ها علیه ایران به توافق رسیدند

نمایندگان دموکرات و جمهوری‌خواه آمریکا بر سر قانون «مبارزه با اقدامات بی‌ثبات‌کننده ایران» به توافق رسیدندو آن را سه‌شنبه به رأی می‌گذارند. تحریم سپاه در این قانون پیش‌بینی شده.

نمایندگان دو حزب دموکرات و جمهوری‌خواه ایالات متحده بر سر بسته تحریم‌های جدید علیه ایران، کره شمالی و روسیه به توافق دست یافتند و سه‌شنبه آن را در مجلس نمایندگان به رأی می‌گذارند.

سناتور باب کورکر از تنسی (چپ) و سناتور باب منندز از نیوجرسی، حامیان اصلی تحریم‌های جدید

نمایندگان ارشد حزب دموکرات در کنگره آمریکا شنبه، ۲۲ ژوئیه از توافق خود با جمهوری‌خواهان بر سر طرح موسوم به «قانون مبارزه با اقدامات بی‌ثبات‌کننده ایران» خبر دادند. این طرح که تحریم‌های جدیدی علیه ایران پیشنهاد می‌کند، سه‌شنبه این هفته در مجلس نمایندگان به رأی گذاشته خواهد شد.

«قانون مبارزه با اقدامات بی‌ثبات‌کننده ایران» ۱۵ ژوئن در سنای آمریکا به تصویب رسید. حامی اصلی آن باب کورکر، رئیس جمهوری‌خواه کمیسیون روابط خارجی سنا بود و باب منندز دموکرات نیز از دیگر پشتیبان‌های اصلی. از یکصد نماینده سنای آمریکا تنها دو تن، برنی سندرز و رند پاول به این طرح رأی مخالف دادند.

نقض برجام؟

«قانون مبارزه با اقدامات بی‌ثبات‌کننده ایران» با در نظرگرفتن توافق هسته‌ای بین ایران و گروه ۱+۵ به تصویب رسید. حامیان اصلی آن از هر دو حزب جمهوری‌خواه و دموکرات می‌گویند که این تحریم‌ها به برنامه هسته‌ای ایران مربوط نیست و به شکلی طراحی شده که ناقض «برنامه جامع اقدام مشترک» (برجام) نباشند.

اگرچه ایران قبلاً آمریکا را به دلیل وضع تحریم‌های جدید به نقض برجام متهم کرده. علی خامنه‌ای، رهبر ایران پیش از این گفته بود که «هر نوع تحریم جدید» از سوی ایالات متحده به منزله نقض برجام تلقی خواهد شد.

با اینکه واشنگتن این هفته پایبندی ایران به برجام را تأیید کرد، اما ۱۸ شخص حقیقی و حقوقی را به فهرست تحریم‌های این کشور علیه ایران افزود. تحریم‌هایی به دلیل برنامه موشکی ایران.

تحریم‌های پیشنهادی علیه ایران چیست؟

  • این قانون از وزارت خارجه، وزارت دفاع و خزانه‌داری آمریکا می‌خواهد که هر دو سال یکبار «استراتژی بازدارنده‌ای در برابر فعالیت‌های متعارف و غیرمتعارف ایران علیه آمریکا و متحدان کلیدی آن در خاورمیانه، شمال آفریقا و فراتر از آن» به کنگره این کشور ارائه دهند. و با این حال تأکید می‌کند که تحریم‌ها باید با متحدان اروپایی هماهنگ شود.
  • بر اساس این قانون رئیس‌جمهوری آمریکا باید بخشی از سپاه پاسداران و اشخاص خارجی وابسته به آن را تحریم کند. این تحریم‌ها شامل «مسدودکردن دارایی‌ها و جلوگیری از مبادلات مالی اشخاص خارجی وابسته به سپاه پاسداران» است که یا مرتکب اقدامات تروریستی می‌شوند و یا از آنها حمایت می‌کنند.
  • در این قانون همچنین تحریم و مسدودکردن دارایی‌های اشخاصی پیش‌بینی ‌شده که به گفته نمایندگان آمریکایی «در برنامه‌های موشک بالستیک و سلاح‌های کشتار جمعی ایران» مشارکت می‌کنند یا تجهیزات نظامی مخصوص و کمک‌های مالی و تکنیکی در این زمینه‌ها فراهم می‌آورند.
  • قانون مبارزه با اقدامات بی‌ثبات‌کننده ایران ناقضان حقوق بشر در این کشور را نیز در دایره تحریم‌ها می‌گنجاند.
  • این قانون از رئیس‌جمهوری آمریکا می‌خواهد تا هر بار پیش از معلق‌کردن تحریم‌ها علیه ایران به کنگره گزارش دهد.

ایران در کنار روسیه و کره شمالی در بسته تحریم‌ها

بسته تحریم‌هایی که روز سه‌شنبه در مجلس نمایندگان به رأی گذاشته خواهد شد، تحریم‌هایی علیه روسیه و کره شمالی نیز در بر خواهد داشت.

ششم ژوئن امسال تحریم‌های موجود علیه روسیه در کنار قانون مربوط به تحریم‌های جدید علیه ایران گنجانده شد تا دست دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری ایالات متحده برای سازش با مسکو و رفع تحریم‌ها علیه آن باز نباشد.

این قانون تحریم‌های جدیدی علیه روسیه معرفی نمی‌کند، بلکه صرفاً به راهکارهای اعمال تحریم‌های موجود سازوکاری سختگیرانه‌تر می‌بخشد. ترامپ برای تعلیق موقت تحریم‌ها علیه روسیه و نیز ایران و کره شمالی باید ابتدا به کنگره درخواست بدهد. کاخ سفید پیش‌تر به انتقاد از این بخش از طرح پرداخته بود.

تحریم‌ها علیه برنامه موشکی و هسته‌ای کره شمالی نیز به تازگی به این قانون افزوده شده.

قرارگرفتن ایران و کره شمالی در کنار روسیه به این خاطر است که ترامپ از امضای این قانون سر باز نزند.

در همین زمینه

    این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

    آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

    .در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

    توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

    نظر بدهید

    در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

    نظرها

    نظری وجود ندارد.