ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

آتش‌بس ارتش سوریه و مخالفان مسلح در غوطه شرقی

غوطه شرقی یکی از واپسین پایگاه‌های مخالفان مسلح بشار اسد و از مناطق چهارگانه‌ای بود که در جریان مذاکرات ایران و ترکیه و روسیه به عنوان مناطق کاهش تنش در نظر گرفته شد.

ارتش سوریه و مخالفان مسلح در استان غوطه شرقی در مجاورت دمشق توقف درگیری‌ها را اعلام کردند. آتش‌بس اعلام‌شده بخشی از توافق ایران، روسیه و ترکیه برای ایجاد «مناطق کاهش تنش» در سوریه بود.

غوطه شرقی پس از سال‌ها بمباران ارتش سوریه ویران شده است - عکس: afp

این توافق شنبه، ۲۲ ژوئیه با میانجیگری مصر و پس از مذاکراتی به دست آمد که ارتش روسیه با مخالفان مسلح سوری در قاهره انجام داد.

به گفته وزارت دفاع روسیه، بر اساس توافق صورت‌گرفته، ورود کمک‌های انسان‌دوستانه و رساندن غذا به جنگ‌زدگان این منطقه و نیز تخلیه بیماران و مجروحان و افراد آسیب‌پذیر ممکن شده است.

مسکو می‌گوید که با گروهی از «شورشیان میانه‌رو» این آتش‌بس را امضا کرده، بی‌آنکه اطلاعات دقیق‌تری بدهد. هنوز هیچ گروهی رسماً اعلامیه پذیرش آتش‌بس منتشر نکرده‌است.

ارتش سوریه نیز آتش‌بس را تأیید کرد و گفت که جنگ در غوطه شرقی را متوقف می‌کند، اما «نسبت به هر گونه نقض آتش‌بس واکنش مناسب نشان داده خواهد داد.»

آتش‌بس پس از بمباران ویرانگر

ارتش سوریه در چند روز اخیر، پیش از امضای آتش‌بس، غوطه شرقی را به شدت بمباران کرد. تنها پس از این بمباران‌های شدید بود که توافق به دست آمد.

غوطه شرقی یکی از واپسین پایگاه‌های مخالفان مسلح بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه بود. این منطقه یکی از مناطق چهارگانه‌ای بود که در جریان مذاکرات ایران و ترکیه و روسیه در آستانه، پایتخت قزاقستان به عنوان مناطق کاهش تنش در نظر گرفته شد.

دیگر مناطق تعیین‌شده برای کاهش تنش‌ها ادلب در شمال، حمص در شرق و جنوب سوریه هستند.

اجرای توافق کاهش تنش در غوطه شرقی اما تا پایان بمباران ویرانگر ارتش سوریه ممکن نشد.

بسیاری از شهرها و روستاهای غوطه شرقی بر اثر بمباران‌های چندساله ویران شده‌اند. غوطه شرقی صحنه یکی از مهیب‌ترین حملات شیمیایی رخ‌داده در سوریه بود که صدها تن را در اوت ۲۰۱۳ از پای درآورد.

دیده‌بان حقوق بشر سوریه میزان تلفات را دست‌کم ۳۲۲ کشته تخمین زد و گفت که ۴۶ جنگجوی شورشی نیز در جمع کشته‌شدگان بوده‌اند. اگر این آمار صحیح باشد، حمله شیمیایی به غوطه مهلک‌ترین حمله شیمیایی پس از کشتار حلبچه به دست ارتش عراق است.

به گزارش گروه دیده‌بان حقوق بشر سوریه، اوضاع در غوطه شرقی پس از اعلام آتش‌بس آرام است. اما این گروه ارتش سوریه را به دو بار نقض آتش‌بس در همان ساعات اولیه اجرایی‌شدنش متهم کرده.

جنگ چندلایه سوریه که پس از اعتراضات مردمی علیه بشار اسد در سال ۲۰۱۱ آغاز شد، تا کنون جان صد‌ها هزارتن را گرفته و به وخیم‌ترین بحران پناهجویی در سال‌های اخیر انجامیده است.

در همین زمینه

    این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

    آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

    .در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

    توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

    نظر بدهید

    در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

    نظرها

    نظری وجود ندارد.