ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

مقاومت "تلگرام" در برابر فشار حکومت ایران

معاون وزیر ارتباطات ایران: انتقال سرورهای تلگرام «نه الزام، بلکه ایجابی است» و اهمیت اقتصادی و امنیتی دارد. مدیر تلگرام: انتقال نمی‌دهیم، حتی اگر مسدود شویم.

وزارت ارتباطات ایران از ابلاغ مصوبه شورای عالی فضای مجازی درباره انتقال سرور شبکه‌های اجتماعی به داخل این کشور تا ۱۰ روز آینده خبر داد. مدیر تلگرام  سرسختانه در برابر فشار تهران برای انتقال سرور‌هایش به داخل ایران ایستادگی کرده است.

آیا تلگرام سرورهایش را به ایران منتقل می‌کند؟

محمدجواد آذری جهرمی، مدیر عامل شرکت «ارتباطات زیرساخت» از زیرمجموعه‌های وزارت ارتباطات ایران شنبه‌شب، ۳۱ تیر در تلویزیون دولتی این کشور به توضیح درباره خبر انتقال سرورهای شبکه تلگرام پرداخت.

نصرالله جهانگرد، معاون وزیر ارتباطات صبح شنبه ادعا کرده بود که تلگرام درخواست مقام‌های ایرانی برای انتقال سرورها به داخل این کشور را پذیرفته‌است. این ادعا در توئیتی از سوی پاول دوروف، مدیرعامل تلگرام تکذیب شد.

جهانگرد نیز ادعای خود را تصحیح کرد و گفت که وزارت ارتباطات در حال مذاکره با مقام‌های تلگرام و دیگر شبکه‌های اجتماعی برای انتقال سرورها به داخل ایران است.

مدیرعامل تلگرام وجود چنین مذاکراتی را نیز تلویحاً تکذیب کرده بود.

تلگرام محبوب‌ترین سرویس پیام‌رسان رمزگذاری‌شده در ایران است. بیش از ۲۳ میلیون کاربر تلگرام، یعنی حدود نیمی از کاربران این سرویس پیام‌رسان رمزگذاری‌شده در جهان در ایران زندگی می‌کنند.

«انتقال سرور الزام نیست، ایجابی است»

آذری جهرمی برای توضیح درباره این سردرگمی به گفت‌و‌گوی خبری ساعت ۲۱ صداوسیمای جمهوری اسلامی آمد و گفت که شورای عالی فضای مجازی برای رونق فضای اقتصادی شبکه‌های اجتماعی، خواهان انتقال سرور شرکت‌های پیام‌رسان خارجی به داخل ایران است. مصوبه این نهاد نظارتی تا ۱۰ روز آینده ابلاغ می‌شود و پس از آن مذاکره با تلگرام و دیگر شرکت‌های مشابه آغاز خواهد شد.

او اما تأکید کرد که موضوع انتقال سرورهای تلگرام و دیگر پیام‌رسان‌ها به ایران «الزام نیست، بلکه ایجابی است».

او نگرانی‌های منتقدان و فعالان مدنی درباره انتقال سرورها را «ایران‌هراسی» دانست و گفت که تهران به دنبال دسترسی به اطلاعات شهروندان و جاسوسی نیست. به گفته او، حسن روحانی، رئیس‌جمهوری بر «حفظ حریم خصوصی مردم و دسترسی آزاد به اطلاعات» تأکید دارد.

آذری جهرمی دلیل انتقال سرویس‌های تلگرام به ایران را «بهبود کیفیت و کاهش قیمیت و افزایش سرعت» دانست و گفت: « جدای از ساماندهی وضعیت شبکه های پیام رسان در کشور، انتقال سرورهای تلگرام به ایران از بعد اقتصادی و امنیتی نیز حائز اهمیت است چرا که حجم اطلاعات عظیمی از کاربران ایرانی در اختیار این شرکت خارجی است.»

«منتقل نمی‌کنیم، حتی اگر مسدود شویم»

پاول دوروف که پیشتر در توئیتی اخبار منتشرشده از سوی مقام‌های ایرانی را تکذیب کرده بود، در کانال تلگرامی‌اش در یادداشتی به این موضوع پرداخت و نوشت که «تلگرام به عنوان پیام‌رسانی که اهمیت زیادی برای حفظ حریم خصوصی قائل است، ابداً سرورهای خود را به ایران منتقل نمی‌کند.»

مدیر روس‌تبار تلگرام پای روسیه را نیز به میان کشید و نوشت: «ایران و روسیه همواره قوانینی را صادر می‌کنند تا شرکت‌های اینترنتی در کشور خودشان اطلاعات را ذخیره کنند ... سیاست اصلی تلگرام حفظ حریم خصوصی کاربران است و ما به همین دلیل نمی‌توانیم دستورات آنها را قبول کنیم. حتی در صورت مسدود شدن و فیلترینگ هم این کار نمی‌کنیم. در کشوری مانند چین ما حتی یک بیت از اطلاعات کاربرانمان را در اختیار آنها قرار ندادیم و به همین دلیل در چین مسدود شدیم.»

آذری جهرمی نیز گفت که اگر تلگرام با پیشنهاد ایران برای انتقال سرورها موافقت نکند، «قانونگذار در خصوص فعالیت آن در کشور تصمیم‌گیری خواهد کرد.»

مسکو حدود یک‌ماه پیش از تلگرام خواست تا مشخصات مورد نیاز این شرکت، از جمله آدرس دفاتر آن را برای ثبت در اختیار دولت بگذارد، وگرنه آن را مسدود می‌کند. تلگرام با این درخواست موافقت کرد.

در همین زمینه

    این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

    آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

    .در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

    توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

    نظر بدهید

    در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

    نظرها

    • naseem

      اعتراف به عجز محمود واعظی در مقابل فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی وزیر ارتباطات روز چهارشنبه 28تیر 96 درجمع خبرنگاران با اعتراف به بی‌اثر بودن فیلترینگ گفت:‌ «در طول چهار سال گذشته تعداد زیادی از شبکه‌های اجتماعی را بستیم، بلافاصله مردم به شبکه‌های اجتماعی دیگر منتقل شدند؛ «وی‌چت» را که چینی بود، بستیم، ظرف ۲۴ساعت 3و نیم میلیون نفر به واتس‌آپ منتقل شدند این در حالی است که می‌توانستیم با مسئولان وی‌چت ارتباط بگیریم!. اما واتس‌آپ آمریکایی بود و در واقع از چاله به چاه افتادیم!». وی با نگرانی از گسترش پیام‌رسان تلگرام نیز گفت: مردم از وایبرنیز به تلگرام منتقل شدند. در حال حاضر با مدیران تلگرام در ارتباط هستیم، اما مدیران تلگرام کانال‌های سیاسی را نمی‌بندند!

    • faryad

      هجوم مردم برای تبرک یک در! صبح پنجشنبه ۲۹ تیر ماه گروهی از مردم کوهدشت در استان لرستان به استقبال یک در رفتند! دری که در ایران ساخته شده و قرار است به عنوان بر «سرداب غیبت» مربوط به امام دوازدهم شیعیان در کشور عراق نصب شود. افرادی که برای استقبال از این در ورودی که پشت یک کامیون قرار داشت، لباس‌ها و پارچه‌هایی در دست داشتند که به این در طلایی می‌مالیدند تا متبرک شود.!! در ساخت این در ورودی دو کیلو طلا، ۱۵ متر شیشه مخصوص، ۷۰۰ کیلو مس و ۵۰ قطعه میناکاری به‌کار رفته و ساخت آن از ۲۷ مهر ماه سال ۱۳۹۴ و از محل کمک‎ها و نذورات مردمی استان لرستان و توسط هنرمندان ایرانی در کارگاهی با عنوان «حسینیه عاشقان ثارالله» متعلق به سپاه پاسداران خرم‌آباد ساخته شده است. ششم تیرماه خبرگزاری تسنیم با سازنده در ورودی «سرداب غیبت» گفتگو کرده و پرسیده بود: «آیا حین کار پیش‌ آمده که کار سخت شود و به امام متوسل شوید؟» و او پاسخ داده: «بله، گاهی اوقات کار سخت می‌شود و یک‌دفعه قلم‌زنی یک گل پیچیده می‌شود اما ما به امام متوسل می‌شویم !و باید گفت واقعاً این گل‌ها خودشان ساخته می‌شوند»! یک آخوند پابرهنه پارچه‌های مردم را به در می‌مالید تا معطر و متبرک شوند و سپس به آنها باز می‌گرداند حکومت اسلامی و قرون وسطایی ایران سالانه از محل درآمدهای دولتی و صدقات و نذورات میلیاردها تومان صرف ساختن و بازسازی اماکن مقدس در ایران و عراق می‌کند. نهم شهریور سال ۱۳۹۵ رییس «ستاد بازسازی عتبات عالیات» گفته بود روزی «حرم حضرت علی از امامزاده صالح [در تهران] کوچک‌تر بود، مسئولان عراقی علی‌رغم گران بودن زمین‌های اطراف حرم تملک آنها را انجام داده و اکنون ما در حال ساخت صحن حضرت زهرا هستیم که ظرفیت و اندازه حرم حضرت علی را به ۲۰ برابر افزایش می‌دهد!». حکومت ایران سالانه ۵۰۰ میلیارد تومان برای بازسازی اماکن زیارتی در عراق هزینه می‌کند و نزدیک به ۱۵۰ پروژه کوچک و بزرگ را در «ستاد عتبات عالیات» در یک برنامه‌ی شش ساله در دست اجرا دارد که هزینه‌های آنها حدود سه هزار میلیارد تومان برآورد شده است!