ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

امارات برای غزه در مرز مصر نیروگاه برق می‌سازد

حماس با میانجیگری رهبر پیشین غزه از جنبش فتح به توافقی مشترک با مصر و امارات دست یافته: گذرگاه رفح تا اواخر اوت بازگشایی می‌شود و امارات نیز یک نیروگاه برق برای غزه می‌سازد.

گروه «حماس» از طریق محمد دحلان، سیاستمدار تبعیدی فلسطین در مصر به توافقی مهم با قاهره و ابوظبی دست یافته‌. توافقی که اگر چه نهایی نیست، اما در صورت اجرایی‌شدن به بازگشایی گذرگاه رفح و ساختن نیروگاه برق برای غزه در آن سوی مرز آن با مصر منجر خواهد شد.

سازمان ملل غزه را «غیرقابل زندگی» توصیف کرده

خبرگزاری «آسوشیتدپرس» یکشنبه، ۲۳ ژوئیه در گفت‌و‌گویی با محمد دحلان، رهبر سابق غزه از تشکیلات خودگردان خبر این توافق را منتشر کرد.

دحلان که پس از پیروزی گروه رقیب «حماس» در غزه در سال ۲۰۰۷ به عنوان سیاستمداری تبعیدی در مصر به سر می‌برد، میانجی توافق بین این حماس و قاهره با پشتیبانی مالی امارات متحده عربی بوده‌است؛ توافقی که پیش از این به دلیل روابط نه چندان دوستانه طرفین آن غیرقابل‌تصور بود.

مذاکرات بین نمایندگان وابسته به دحلان با فرستادگان حماس ماه گذشته در قاهره صورت گرفته‌است.

دحلان هدف از این توافق را برقراری دوباره ارتباط نوار غزه با دنیای خارج، احیای اقتصاد ازهم‌گسیخته آن و حل مشکل برق دانست.

چندی پیش سازمان ملل در گزارشی غزه را به دلیل اقتصاد ویران و ازکارافتادن آخرین نیروگاه‌های برق آن «غیرقابل زندگی» دانسته بود. جمعیت نوار باریک غزه بیش از دومیلیون نفر است.

 بازگشایی رفح

به گفته دحلان، گذرگاه مرزی رفح بین غزه و مصر تا اواخر اوت بازگشایی می‌شود و پس از آن «هر که بخواهد سفر کند، می‌تواند.»

رفح تنها دروازه غزه به دنیای خارج به شمار می‌آید که در حال حاضر در کنترل اسرائیل نیست. از سال ۲۰۰۷ با قدرت‌گرفتن حماس در نوار غزه، مصر اغلب این گذرگاه را بسته نگه داشته بود.

دحلان مدعی شده که حمایت‌های مالی لازم برای نوسازی گذرگاه رفح را نیز تأمین کرده‌است.

نیروگاه امارات برای غزه

به گفته دحلان، امارات متحده عربی ۱۰۰ میلیون دلار جهت ساخت نیروگاه برقی برای غزه در آن سوی مرز آن با مصر تخصیص داده است.

هنوز محل دقیق ساخت این نیروگاه مشخص نشده. اما زمان ساخت آن ۱۸ ماه تخمین زده می‌شود.

مردم غزه در سال‌های اخیر با کمبود شدید برق مواجه بودند و گاه قطعی برق در این منطقه روزانه تا ۲۰ ساعت نیز می‌رسد.

مصر در هفته‌های اخیر و با شروع مذاکرات نمایندگان دحلان و حماس به نیروگاه برق غزه سوخت ارسال می‌کرد.

نگرانی از ظهور «دولت کوچک» در غزه

مقام‌های تشکیلات خودگردان نسبت به این مسئله ابراز نگرانی کرده‌اند و آن را زمینه‌ساز تشکیل یک «دولت کوچک» در غزه دانسته‌اند. دولتی که خود را از بقیه قلمروهای فلسطینی که تحت کنترل فتح هستند، جدا کند.

ولی دحلان این نگرانی‌ها را رد کرد و گفت: «ما میهن‌پرستیم و نه جدایی‌طلب».

توافق حماس با قاهره و ابوظبی مستقل از این تشکیلات محمود عباس، رئیس‌جمهوری فلسطین را هر چه بیشتر به حاشیه می‌راند. رابطه عباس با حماس پس از به قدرت رسیدن این گروه در ۲۰۰۷ تیره شده. توافق جدید به دلیل روابط خوب دحلان با یحیی سینوار، رهبر جدید حماس در غزه به نتیجه رسید.

دحلان گفته است که نمی‌شد برای اقدامات احتمالی محمود عباس برای حل مشکلات غزه منتظر ماند.

اسماعیل هنیه پس از پیروزی حماس در انتخابات سال ۲۰۰۶ به نخست‌وزیری حکومت خودگردان فلسطین انتخاب شد، اما محمود عباس در ۲۰۰۷ در  اوح اختلاف‌های بین فتح به رهبری محمود عباس با حماس، او را از این سمت برکنار کرد. حماس این حکم را نپذیرفت و حکمرانی بر غزه را مستقل از فتح در اختیار گرفت.

در همین زمینه

    این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

    آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

    .در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

    توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

    نظر بدهید

    در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

    نظرها

    نظری وجود ندارد.