ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

معاون وزیر خارجه ایران: مصوبه کنگره به معنای نقض برجام است

عباس عراقچی پیش‌بینی کرده که دولت ترامپ در سه ماه آینده پایبندی ایران به برجام را تأیید نکند. معاون وزیر خارجه ایران می‌گوید منتظر می‌مانیم و به موقع اقدام قاطع انجام می‌دهیم.

عباس عراقچی، معاون وزیر خارجه ایران در واکنش به تصویب لایحه تحریم‌های تازه علیه ایران در مجلس نمایندگان آمریکا گفت چنانچه این لایحه به تصویب رئیس جمهوری آمریکا برسد، اجرای موفقیت‌آمیز برجام را تحت تأثیر قرار می‌دهد و از این نظر به معنای نقض بخشی از برجام است.

عباس عراقچی، معاون وزیر خارجه ایران (عکس: آرشیو)

روز گذشته مجلس نمایندگان آمریکا طرح مربوط به اعمال تحریم‌های جدید علیه روسیه، ایران و کره شمالی را با اکثریت قاطع  ۴۱۹ رأی موافق و سه رأی مخالف تصویب کرد. مصوبه «قانون مبارزه با اقدامات بی‌ثبات‌کننده ایران» می‌بایست یک بار دیگر برای اعمال اصلاحات نسخه جدید به سنا برود و سپس باید رئیس جمهوری آمریکا آن را توشیح کند. اگر شمار مخالفان وتوی رئیس‌جمهوری در سنا و مجلس نمایندگان بیش از دو سوم باشد، رئیس‌جمهوری آمریکا حق وتوی این مصوبه را ندارد.

معاون وزیر خارجه ایران در گفت‌وگو با خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) اعلام کرد که جمهوری اسلامی به «قانون مبارزه با اقدامات بی‌ثبات‌کننده ایران» واکنش نشان خواهد داد:

«این اقدام آمریکا با واکنش قطعی جمهوری اسلامی ایران مواجه می‌شود. قانونی که در کنگره آمریکا در حال تصویب است، تحریم موضوعی جدیدی وضع نمی‌کند و جمع‌بندی تحریم‌های گذشته آمریکا در حوزه‌های غیر هسته‌ای است.»

«قانون مبارزه با اقدامات بی‌ثبات‌کننده ایران» بیش از همه سپاه پاسداران را نشانه رفته است. نشریه فارن پالیسی گزارش داده بود که رئیس جمهور آمریکا گروهی از کارمندان کاخ سفید را مأمور کرده است در طی ۹۰ روز مصداق‌های عدم پایبندی ایران به برجام را در پرونده‌ای گرد بیاورند. مقامات آمریکایی دوشنبه ۱۷ ژوئیه اعلام کرده بودند که به نظر آن‌ها توسعه برنامه موشک‌های بالستیک ایران، حمایت ایران از تروریسم و پیکارجویی، همدستی با دولت بشار اسد، دشمنی با اسرائیل و حملات سایبری به آمریکا، اسرائیل و متحدان آمریکا در منطقه خلیج فارس از عوامل تضعیف برجام توسط ایران است.

عباس عراقچی، معاون وزارت خارجه ایران پیش‌بینی کرده که دولت آمریکا در گزارش سه ماه آینده‌اش به کنگره پایبندی ایران به توافق هسته‌ای را تأئید نکند. او گفته است:

«ما منتظر می‌مانیم و با توجه به اقدامات آنها در صحنه عمل تصمیم خواهیم گرفت. مهم این است که آنها در ۲۷ تیر پایبندی ایران به برجام را اعلام کردند و تحریم‎‎‌ها را کماکان متوقف نگه داشتند.»

عراقچی اما در همان حال یادآوری کرده که چنانچه «قانون مبارزه با اقدامات بی‌ثبات‌کننده ایران» به اجرا گذاشته شود، برجام تحت تأثیر قرار می‌گیرد و بهره‌مندی ایران از توافق هسته‌ای کاهش پیدا می‌کند. عراقچی می‌گوید به همین جهت تصویب قانون یاد شده در کنگره آمریکا به معنای نقض بخشی از برجام است.

طبق توافق هسته‌ای که بین ایران و قدرت‌های جهانی در تیر ۹۴ به دست آمد، کمیسیون مشترکی زیر نظر مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به «مراقبت و نظارت اجرای کامل و مؤثر برجام» نظارت دارد. نشست کمیسیون مشترک برجام جمعه ۲۱ ژوئیه در وین برگزار شد اما بدون نتیجه ملموسی به پایان رسید.

فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا پیش از برگزاری این اجلاس گفته بود سازمان ملل و اتحادیه اروپا از توافق هسته‌‌ای ایران با قدرت‌های جهانی حمایت می‌کنند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.