ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

نیشکر هفت‌تپه: پرداخت بخشی از مطالبات کارگران، بازداشت ۲۰ کارگر

دستگیری پانزده تن از کارگران به خواست «برخی نهادها» صورت گرفته است. امروز چهارشنبه بخشی از حقوق عقب‌افتاده کارگران پرداخت شد اما ۵ کارگر دیگر نیز دستگیر شدند.

نیمه شب سه‌شنبه سوم مرداد، پانزده تن از کارگران شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت تپه توسط ماموران پلیس و امنیتی در منازلشان دستگیر و به نقطه نامعلومی منتقل شدند. امروز، چهارشنبه در پی تجمع کارگران برای پیگیری مطالبات قبلی و خواست آزادی دستگیرشدگان، بخشی از حقوق عقب‌افتاده کارگران پرداخت شد اما ۵ کارگر دیگر نیز دستگیر شدند.

کارگران نیشکر هفت تپه روز سه شنبه جاده اندیمشک به اهواز را برای ساعاتی بستند

سندیکای کارگران نیشکر هفت تپه در دومین بیانیه خود درباره دستگیری‌ها نوشته است: «در ادامه بازداشتهای دیروز امروز نیز تعداد پنج کارگر دیگر با هماهنگی حراست شرکت و مدیر شرکت آقای افشار توسط نیروهای اطلاعات وامنیت نیروی انتظامی بازداشت وبه مکان‌های نامعلوم منتقل شده‌اند.»

بنا بر بیانیه، خانوادهای کارگرانی که دیشب بازداشت شده‌اند هنوز اطلاعی از سرنوشت دستگیر شدگان ندارند. فشار بر اعضای هیات مدیره سندیکا نیر افزایش یافته است. با این که امروز سرانجام دستمزد اردیبهشت ماه به حساب کارگران واریز شده است «اما دستمزد آقایان فریدون نیکوفر، جلیل احمدی و قربان علیپور پرداخت نشده است.»

دستگیری‌ها روز سوم مرداد در پی چند روز اعتصاب و تجمع کارگران این مجتمع از جمله مسدود کردن جاده اهواز –اندیمشک صورت گرفت.

سندیکای نیشکر هفت‌تپه اسامی چند تن از بازداشت‌شدگان سوم مرداد را به این شرح اعلام کرده است:  احمد کثیر، بهزاد نظری، سیدهادی تفاح، عبدالرضا سرخه، حمید عبدالله زاده و دو نفر که نام‌شان صباح سواری است.

دستگیری به خواست «برخی نهادها»

خبرگزاری کار ایران (ایلنا) در رابطه با دستگیری‌ها روز سوم مرداد به نقل از روابط عمومی نیشکر هفته تپه نوشته است کارفرما شکایتی علیه کارگران نکرده است، «اما برخی نهادها دستور این بازداشت را صادر کرده‌اند.»

همین منبع از قول «مراجع رسمی شهرستان»، علت دستگیری کارگران را «برپایی تجمع صنفی روز گذشته در محدوده محور ترانزیتی» و «مختل شدن تردد» عنوان کرده است.

روز سه‌شنبه سوم مرداد پس از این که کارگران به مسدود کردن جاده تزانزیت اندیمشک به اهواز پایان دادند و به کارخانه بازگشتند، میان آنان و یکی از اعضای هیات مدیره کارخانه درگیری لفظی روی داد.

نیروهای انتظامی برای متفرق کردن کارگران گاز اشک‌آور شلیک کردند. درگیری میان کارگران و نیروی انتظامی به خرد کردن شیشه چند اتومبیل انجامید.

شورای تامین شهر، قائم مقام مدیر عامل مجتمع نیشکر هفت تپه را احضار کرد.

عصر سه‌شنبه رضا نجاتی، فرماندار شوش به خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) گفت تجمع اعتراضی کارگران برای پرداخت سه ماه حقوق عقب‌ افتاده آنان بوده است.

سیامک افشار، قائم مقام مدیرعامل مجتمع نیشکر هفت تپه اما به ایلنا گقت بسیاری از خواسته های کارگران برآورده شده است.

او اعتراض کنندگان را تعداد معدودی خواند که «همیشه از شرایط موجود ناراضی‌ هستند».

علل اعتراض

سندیکای نیشکر هفت‌تپه در بیانیه‌ای که پس از بازداشت ۱۵ کارگر این مجتمع منتشر کرده علل اعتراض کارگران را چنین بیان کرده است:

«درخواست پرداخت دستمزدهای عقب افتاده از اردیبهشت تا تیر امسال و درخواست تمدید دفترچه‌های بیمه تامین اجتماعی که از فروردین تا تیر امسال به دلیل عدم واریز هزینه آن توسط کارفرما انجام نشده است. کارگران بازنشسته که آخرین سری آنها در اسفند ۱۳۹۵ بازنشسته شده اند هم کماکان منتظر چهار درصد حق کارفرما هستند که پرداخت نشده است. علاوه بر مطالبات فوری فوق، پروسه واگذاری شرکت به بخش خصوصی، مورد اعتراض شدید کارگران است.»

بر اساس این بیانیه، با این که هنوز پروسه خصوصی‌سازی تکمیل نشده اما تاکنون «تعداد کارگران و کارمندان شرکت نیشکر هفت تپه از بالای هفت هزار نفر به زیر چهار هزار و ۵۰۰ نفر سقوط کرده و اکنون اکثریت کارگران شرکت به خصوص در بخش کشاورزی، کارگران پیمانی هستند.»

سندیکای نیشکر هفت تپه خواستار آزادی فوری و بدون قید و شرط  کارگران بازداشتی شده است.

سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه و اتحادیه آزاد کارگران ایران نیز دستگیری کارگران نیشکر هفت‌تپه را محکوم کرده و خواستار آزادی بدون قید و شرط کارگران شده‌اند.

    این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

    آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

    .در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

    توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

    نظر بدهید

    در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

    نظرها

    نظری وجود ندارد.