ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

وزیر نفت پاکستان نخست‌وزیر موقت؛ شهباز شریف نامزد دور بعدی نخست‌وزیری

نواز شریف در جلساتی با اعضای حزب حاکم این کشور شاهد خاقان عباسی، وزیر نفت را به عنوان نخست‌وزیر موقت و برادرش شهباز را برای نامزدی دور بعدی نخست‌وزیری پیشنهاد داده است.

حزب حاکم پاکستان به دنبال معرفی شهباز شریف، برادر نواز شریف، نخست‌وزیر برکنارشده پاکستان به عنوان نامزد کسب نخست‌وزیری است. هم‌اکنون شاهد خاقان عباسی، وزیر نفت سابق به عنوان نخست‌وزیر موقت از سوی نواز شریف انتخاب شده است.

نواز شریف پس از کناره‌گیری به دنبال به قدرت رساندن برادر خویش است

رسانه‌های پاکستانی شنبه، ۲۹ ژوئیه گفتند که نواز شریف در یک جلسه فوق‌العاده با اعضای حزب مسلم لیگ (شاخه نواز)، حزب حاکم این کشور برادرش را برای پست نخست‌وزیری پیشنهاد داده است.

نواز شریف جمعه پس از صدور حکم عدم صلاحیت او از سوی دادگاه عالی پاکستان کناره‌گیری کرد.

نام نواز شریف در «اسناد پاناما» که مربوط به پولشویی‌های کلان برخی از رهبران کشورهای جهان بود افشا شد. اما نواز شریف بارها اتهامات فساد مالی خود و خانواده‌اش را تکذیب کرده است.

اعضای حزب حاکم ارتش را پشت پرده این کناره‌گیری می‌دانند. خواجه سعد رفیق، وزیر خط آهن پاکستان درباره این اتهامات در کنفرانسی خبری گفت که «همه می‌دانیم جرم مسلم لیگ چیست. ما چه می‌خواهیم؟ اقتداری مدنی در پاکستان».

ارتش هرگونه دخالتی را در صدور حکم دادگاه عالی علیه نواز شریف انکار می‌کند.

مخالفان سیاسی شریف از تصمیم دادگاه عالی استقبال کردند و هواداران آنها به پایکوبی و پخش شیرینی در خیابان پرداختند.

مسیر شهباز برای نشستن بر کرسی برادر

رسانه‌های پاکستانی شنبه خبر دادند که نواز شریف در یک جلسه غیررسمی حزب شاهد خاقان عباسی، وزیر پیشین نفت و از نزدیکان به او را به عنوان نخست‌وزیر موقت انتخاب کرده.

رسانه های پاکستانی پیش از این گفته‌ بودند که «ایاز صادق» رییس مجلس ملی و «مرتضی جاوید عباسی»، معاون او در کنار خواجه سعد رفیق از دیگر نامزدهای رسیدن به نخست‌وزیری هستند.

شهباز شریف ۶۵ ساله، نامزد حزب حاکم برای دور بعدی نخست‌وزیری هم‌اکنون سروزیر ایالت پنجاب پاکستان است؛ ایالتی که بیش از نیمی از جمعیت ۱۹۰ میلیون نفری این کشور را در خود جای داده.

شهباز شریف پیش از آنکه بتواند نخست‌وزیری را برعهده بگیرد، باید به عنوان نماینده مجلس ملی پاکستان انتخاب شود.

به همین دلیل نواز شریف بر آن است که تا زمان برگزاری انتخابات آینده در اوت سال بعد یکی از متحدانش نقش نخست‌وزیری موقت را برعهده بگیرد.

سناریوی کوتاه‌مدت‌تری هم وجود دارد: نخست‌وزیر موقت برای ۴۵ روز قدرت را در دست داشته باشد و سپس انتخابات میان‌دوره‌ای انجام شود و شهباز شریف نیز با کناره‌گیری از پست سروزیری پنجاب، در آن شرکت کند.

اکنون بعد از یک دوره ثبات نسبی، پاکستان مجدداً در آستانه برهه‌ای از کشمکش‌های سیاسی قرار دارد.

خلع ید از نواز شریف، کسی که نتوانست سه دوره مختلف نخست وزیری‌اش را به پایان برساند، پاکستان را با پرسش‌هایی جدی درباره دموکراسی شکننده این کشور روبرو می‌کنند.

از زمان استقلال پاکستان از استعمار بریتانیا در سال ۱۹۴۷، هیچ نخست‌وزیری نتوانسته دوره پنج‌ ساله‌اش را به پایان ببرد.

در همین زمینه

    این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

    آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

    .در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

    توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

    نظر بدهید

    در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

    نظرها

    نظری وجود ندارد.