ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

مقاومت مدنی دشتستانی‌ها، «شکلات اقتصادی» و سفر نیمه‌کاره وزیر

اعترض محلی‌ها به ساخت یک پروژه عظیم پتروشیمی، مراسم کلنگ‌زنی وزیر و نمایندگان مجلس را متوقف کرد. فعالان سیاسی اجتماعی این حرکت را نمادینی از خودآگاهی و رشد جامعه مدنی می‌دانند.

ممانعت مردم بخش آبپخش شهرستان دشتستان از افتتاح یک پروژه پتروشیمی با بازخوردهای گسترده‌ای در رسانه‌ها و افکار عمومی همراه شده.

محمدرضا نعمت‌زاده، وزیر صنعت در میان تجمع‌کتندگان/ عکس از مهدی حقیقت

ماجرا از این قرار بود که به دنبال تجمع اعتراضی دستکم دو هزار تن از مردم و فعالان محیط زیست مراسم کلنگ‌زنی یک پروژه عظیم پتروشیمی که با حضور محمدرضا نعمت‌زاده وزیر صنعت و معدن و شماری از نمایندگان مجلس و مقامات استانی در جریان بود، لغو شد.

معترضان می‌گویند این پروژه فاقد مجوز محیط زیستی است و مشخص نیست که آب آن از کجا تأمین می‌شود.

مردم بخش آبپخش دشتستان در استان بوشهر با انتقاد از اینکه محل دفع پساب صنعتی این پروژه ناروشن است، خواستار انتقال مکان ساخت این پروژه‌‌ا شدند.

وزیر صنعت و معدن پیش از ترک بوشهر در واکنش به این اعتراضات اظهار کرد که در عمر کاریش این اولین بار بود که چنین رفتار اعتراض‌آمیزی را در برابر شروع عملیات اجرایی یک پروژه بزرگ صنعتی دیده.

نعمت‌زاده موافقت کرده که ظرف یک هفته تفاهم جدیدی برای ساخت این پروژه صورت بگیرد.

در مقابل اما سوک مصطفی سالاری، استاندار بوشهر  در صفحه فیس‌بوکش این تجمع را ٦٠- ٥٠ نفر خوانده و نوشت: حین ابراز مخالفت معترضان و بلافاصله پس از آن، سایر شهرها و روستاهای دشتستان، متقاضی احداث شهرک صنعتی کیمیاشهر و پتروشیمی در بخش و محل خود شدند. اما اضافه کرد که اگر امام جمعه آبپخش مخالفت مردم با معترضان را در ضرب‌الاجل یک هفته‌ای تعیین شده به استانداری اعلام نکند، مکان اجرای پروژه تغییر خواهد کرد.

به‌دنبال انتشار این خبر محسن رنانی، استاد اقتصاد دانشگاه اصفهان در صفحه شخصی خود این خبر را نشانه‌ای از درک و بلوک جامعه دانست و نوشت: «برای من [این اعتراضات] نشانه‌ای بود از‌ رسیدن جامعه ما به یک نقطه عطف تاریخی. نقطه‌ای که در آن دیگر حکومت نمی‌تواند با نشان دادن شکلات‌های اقتصادی، جامعه را به کرنش وا دارد. جامعه دارد می‌فهمد که پولهای دولتی و حکومتی ناپاک است و این پول‌ها هر جا برود باید منتظر آفت‌ها و آسیب‌های بزرگ‌ اجتماعی، فرهنگی و یا  زیست‌محیطی آن باشیم.»

محمد رضا دهقانفرد، فعال سیاسی نیز در نامه‌ای خطاب به وزیر صنعت و معدن نوشته به مردمی که آب شرب روزانه‌شان جیره بندیست و اقیلم‌ها را طی زمان خوب درک کرده‌اند حق دهید که نگران باشند.

او در پایان اضافه کرده که مردم دشتستان و بخش آبپخش پتروشیمی را می‌خواهند اما در جایی مناسب که هم آثار زیانبار زیست محیطی نداشته باشد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.