ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ظریف: رهبری از جزئیات برجام مطلع بود

وزیر خارجه ایران بار دیگر برجام را «دستاوردی بزرگ» برای نظام دانست و گفت که تحریم‌های کنگره آمریکا هنوز نقض کامل برجام نیستند و «تحریم‌هایی که برجام برداشته، برنگشته است».

وزیر خارجه ایران همه «قصورها و اشکالات» برجام را به گردن گرفت، اما تأکید کرد که علی خامنه‌ای، رهبر ایران در جریان جزئیات برجام بوده است.

محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران

محمد جواد ظریف، یکشنبه هشتم مرداد در گفت‌و‌گو با روزنامه «ایران» بار دیگر توافق هسته‌ای ایران با گروه ۱+۵ را «دستاورد بزرگ» برای نظام دانست و گفت که تحریم‌های اخیر مصوب در کنگره آمریکا هنوز به «برنامه جامع اقدام مشترک» (برجام) مربوط نیستند و «تحریم‌هایی که برجام برداشته، برنگشته است».

پس از تصویب «قانون مقابله با متخاصمان آمریکا از طریق تحریم» در کنگره ایالات متحده، برجام بیش‌از‌پیش به خطر افتاده است. این قانون ایران را در کنار روسیه و کره شمالی تحریم می‌‌کند.

ظریف همچنین گزینه «خروج از برجام» را حق به‌رسمیت‌شناخته‌شده ایران در ماده ۳۶ قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت دانست، اما گفت «خروج از برجام تنها یکی از انتخاب‌های متعدد پیش روی ایران» است. او پیش از تصویب قانون مبارزه با اقدامات بی‌ثبات‌کننده ایران در کنگره آمریکا خروج از برجام را «یکی از گزینه‌های روی میز» در صورت ادامه وضع تحریم‌ از سوی واشنگتن دانسته بود.

قطعنامه ۲۲۳۱ پس از دستیابی ایران و کشورهای پنج به‌علاوه یک به توافق هسته‌ای و امضای برجام صادر شد و تحریم‌های مربوط به برنامه هسته‌ای ایران را معلق کرد.

اما آمریکا در هفته‌های اخیر چندین شخص حقیقی و حقوقی را به دلیل برنامه موشکی ایران به فهرست تحریم‌ها علیه این کشور افزوده‌است.

ظریف همچنین در پاسخ به انتقاد مخالفان محافظه‌کار برجام در ایران که علی خامنه‌ای را بی‌اطلاع از جزئیات آن می‌دانند، چنین گفت: « ما همواره گفته‌ایم که همه قصورها و اشکالات بر گردن ماست. هیچ کس در این موضوع تردیدی ندارد و رهبری ما را هدایت می‌کردند و ما مدیون این هدایت هستیم. ما گزارش‌های ریز کار را خدمت رهبری انقلاب ارائه می‌کردیم، ایشان هرجا مصلحت می‌دیدند وارد جزئیات می‌شدند و هر جا مصلحت می‌دیدند به هدایت کلی اکتفا می‌کردند.»

رهبر ایران پیش از این نسبت به «کارشکنی و بدعهدی» همیشگی ایالات متحده هشدار داده و گفته بود وضع هر نوع تحریم جدیدی نقض برجام به حساب می‌آید.

عباس عراقچی، معاون وزیر خارجه شب گذشته در تلویزیون جمهوری اسلامی با اشاره به این سخنان خامنه‌ای گفت که شرط رهبری «تحریم جدید» بوده و مصوبه اخیر کنگره آمریکا تحریم‌ جدیدی وضع نمی‌کند، بلکه تحریم‌های پیشین را یکجا گردآورده است.

بیشتر بخوانید

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • روزبه

    منظورش اینه بیخود گردن ما ندا زید طرف جز جز قضیه رو زیر نظر داشته بدون تایید رهبر (قلابی)انجام نمی شده. حالا میخواهید ا. زیرش مثل همیشه در برید و مارو قربانی کنید.