ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

هئیت دولت دوازدهم: ناامیدی جبهه«امید»

ترکیب هیئت دولت دوازدهم از نگاه حامیان روحانی «نگران کننده» است. نه نشانی از وزیران زن هست و نه مشارکت اهل سنت. آیا او تسلیم فشارهای مخالفان شده است؟

اصلاح‌طلبان از ترکیب هیئت وزیران دولت دوازدهم ناراضی‌ند و از حسن روحانی می‌خواهند که مطالبات رای‌دهندگان به او در انتخابات اردیبهشت امسال را فراموش نکند.

حسن روحانی با معرفی دوباره عبدالرضا رحمانی فضلی فاصله خود با اصلاح‌طلبان را نمایان می‌کند.

ناامیدی در جبهه «امید» شاید توصیف مناسبی باشد برای وضعیت حامیان حسن روحانی در انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری. جبهه‌ای که در انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی شکل گرفت تا حامی دولت یازدهم برای پیشبرد مطالبات و وعده‌هایش باشد.

اکنون اما جبهه امید از رئیس جمهوری اعتدال ناامید شده که زبان به گلایه گشوده است. پس از آنکه محمود صادقی، علی مطهری و چند عضو دیگر فراکسیون امید از ترکیب هیئت وزیران گلایه کردند، نوبت به عبدالله نوری، یکی از چهره‌های تاثیرگذار اصلاح‌طلبان رسیده که از رئیس دولت بخواهد: « رودربایستی را کنار بگذارد».

او یکشنبه هشتم مرداد، اخبار مربوط به ترکیب هیئت وزیران دوازدهم را «نگران کننده» خواند و خواستار توجه رئیس دولت به مطالبات رای دهندگان به او شد.

نوری به صورت مشخص از روحانی خواست که در هیئت وزیران دولت دوازدم «به خاطر حرف‌هایی جریانی که احتمالا به او رای نداده است، خواسته‌های اهل سنت و زنان را نادیده نگیرد».

گروهی از فعالان حقوق زنان پیشتر در نامه‌ای از روحانی خواسته بودند که در هئیت وزیران دوازدهم سهم بیشتری به زنان در مدیریت ارشد اختصاص دهد. به‌رغم این درخواست که از سوی گروهی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز تکرار شد، منابع خبری نزدیک به دولت از حذف شهیندخت مولاوردی‌خانی در دولت دوازدهم خبر داده‌اند.

مولاوردی‌خانی که حضور او در معاونت امور زنان ریاست جمهوری ایران طی چهار سال گذشته با انتقاد شدید محافظه‌کاران روبرو بود نیز عدم حضور خود در هئیت دولت دوازدهم را تائید کرده است.

در همین رابطه الیاس حضرتی نماینده تهران در مجلس به خبرنگاران گفت که تا روز یکشنبه هشتم مرداد خبری از معرفی وزیر زن در دولت دوازدهم نیست.

گروهی از حامیان حسن روحانی در دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در شبکه‌های مجازی از او خواسته‌اند که همزمان با انتصاب دوباره مولاوری‌خانی که به دلیل افشای اعدام تمام مردان یک روستا در سیستان و بلوچستان تحت تعقیب قضایی است، از زنان بیشتری در هئیت وزیران استفاده کند.

اما آنگونه که محمود صادقی نماینده تهران گفته است: روحانی به دلیل برخی از ملاحظات و فشارها تمایلی به معرفی زنان به عنوان وزیر ندارد.

بیشتر بخوانید: معاونان زن روحانی: تکلیف وزارت زنان هنوز معلوم نیست

نادیده گرفته شدن اهل سنت

برپایه گزارش منابع دولتی، سیستان و بلوچستان و کردستان – دو استان اقلیت‌نشین ایران-  بیشترین میزان رای به حسن روحانی را در دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری داشته‌اند. هرچند که پیش از این نیز رای نامزد نیروهای سیاسی موسوم به «اصلاح‌طلبان» در مناطق محل سکونت اقلیت‌های مذهبی و ملی بالاتر از میانگین کشوری بوده است، اما گروهی از فعالان حقوق اقلیت‌ها به همراه برخی از شخصیت‌های مذهبی اهل سنت، از روحانی خواسته‌اند که در دولت دوازدهم از اهل سنت نیز در مقام وزیر استفاده کند.

رئیس جمهوری ایران که پیشتر و در سفرهای تبلیغاتی خود بر استفاده از نیروهای «همه اقلیت‌ها و اقوام» در دولت تاکید کرده بود، حال اما از گفته‌های عبدالله نوری در دیدار با دانشجویان پیداست در دولت دوازدهم  بار دیگر یکی از مطالبات اصلی اهل سنت «نادیده گرفته شده‌ است».

نوری از روحانی خواسته است که به دلیل فشارها و حرف‌های جریانی که به او رای نداده، خواسته اهل سنت را که «یکپارچه به او رای داده»، نادیده نگیرد.

او به رئیس دولت توصیه کرده است که «رودربایستی با نزدیکان خود را کنار بگذارد و هر زمان احساس کرد برای جلب رضایت جریانی که عمدتا در تقابل با او است، باید ملاحظاتی را در نظر بگیرد، به جامعه و بدنه اجتماعی که پشتیبانان واقعی او در شرایط حساس، به‌ویژه در انتخابات بوده‌اند بیاندیشد».

حسن روحانی گفته است که همزمان با برگزاری مراسم تحلیف فهرست وزرای پیشنهادی دولت دوازدهم را به مجلس ارائه خواهد کرد.

او شامگاه یکشنبه هشتم مرداد نیز در دیدار با برادران لاریجانی در مقام روسای قوه قضائیه و مجلس، گفت که «دوره انتخابات به پایان رسیده و فصل همدلی و همکاری است».

در پیوند با همین موضوع برخی از منابع خبری ایران گزارش کردند که این نشست به منظور هماهنگی برای معرفی هئیت وزیران بوده است.

علی مطهری نماینده تهران پیش از این گفته بود که عبدالرضا رحمان فضلی وزیر کشور دولت یازدهم نتیجه معامله حسن روحانی با یک گروه بوده است. در حالیکه او و گروهی دیگر از نمایندگان حامی دولت خواستار عدم معرفی مجدد رحمانی فضلی شده بودند، الیاس حضرتی گفته است که او بار دیگر به عنوان وزیر کشور به مجلس معرفی خواهد شد.

برخی از اعضای فراکسیون امید پیش از این گفته‌اند که به رحمانی فضلی و وزرای که توان پاسخگویی به مطالبات حامیان روحانی در انتخابات امسال را نداشته باشند، رای نخواهند داد.

در همین زمینه:

هیئت وزیران دوازدهم: زمزمه‌های عقب‌نشینی روحانی

توافق دولت و سپاه پاسداران: دردسرهای «حسین فریدون»

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.