ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

نیشکر هفت‌تپه: کارگران با قرار کفالت آزاد شدند، مطالبات باقی است

کارگران پس از اعتصاب موفق شدند دستمزد اردیبهشت ماه را دریافت کنند. سایر مطالبات آن‌ها از جمله پرداخت دستمزد خرداد و تیر هنوز بی‌پاسخ مانده است.

۱۰ نفر از کارگران نیشکر هفت‌تپه که روز سوم مرداد در جریان اعتصاب هشت روزه‌ کارگران این کارخانه دستگیر شده بودند، با قرار کفالت ۲۰ میلیون تومانی از زندان دزفول آزاد شدند. سایر کارگران زندانی پیش‌تر آزاد شده بودند.

اعتصاب به پرداخت دستمزد اردیبهشت ماه کارگران انجامید اما سایر مطالبات آن‌ها از جمله پرداخت دستمزد خرداد و تیر هنوز بی‌پاسخ مانده است.

عکس از آرشیو – اعتراض کارگران نیشکر هفت برای دستیابی به مطالباتشان

کارگران نیشکر هفت‌تپه روز اول مرداد با خواست پرداخت سه ماه دستمزد معوقه، تمدید دفترچه‌های بیمه درمانی، تعیین تکلیف بیش از ۲۰۰ کارگر بازنشسته این کارخانه و توقف روند واگذاری این مجتمع به بخش خصوصی دست به اعتصاب زدند.

سازمان تامین اجتماعی به دلیل عدم پرداخت حق بیمه از سوی کارفرما از تمدید دفترچه بیمه درمانی کارگران خودداری کرده و به کارگران بازنشسته که آخرین سری آنها در اسفند ۱۳۹۵ بازنشسته شده‌اند، مقرری نمی‌پردازد زیرا کارفرما سهم خود از بیمه بازنشستگی را به سازمان تامین اجتماعی پرداخت نکرده است.

روز سه‌شنبه، سوم مرداد کارگران اعتصابی چند ساعت جاده تزانزیت اندیمشک به اهواز را مسدود کردند. پس از بازگشت آن‌ها به کارخانه و در پی درگیری لفظی کارگران با مدیر عامل کارخانه، نیروی انتظامی اقدام به شلیک گاز اشک‌آور کرد.

سه‌شنبه شب، ماموران پلیس و نیروی امنیتی با دستور «برخی نهاد‌ها» ۱۵ نفر از کارگران را در خانه‌های خود دستگیر کردند و همراه بردند.

«اتحادیه آزاد کارگران ایران» به نقل از شاهدان در دادگستری شوش نوشت که کارگران زندانی روز ۴ مرداد «یک روز بعد از دستگیری آنان، در زمان حضور در دادگستری به شدت گرسنه و تشنه بوده‌اند.»

به کارگران از زمان دستگیری غذا داده نشده بود و آب نیز به اندازه کافی دراختیارشان قرار نگرفته بود. «آنها در گرمای ۵۰ درجه شهر شوش به دلیل گرسنگی و تشنگی شدید در وضعیت جسمانی بسیار نامناسبی قرار داشتند و بطور مرتب از مردم حاضر در آنجا، تقاضای آب می‌کردند.»

روز ۴ مرداد اعتصاب در کارخانه ادامه یافت. کارگران خواهان آزادی همکاران خود شدند. در این روز دستمزد اردیبهشت کارگران به حساب‌شان واریز شد و ۵ نفر از بازداشت‌شدگان با قید کفالت آزاد شدند. دستمزد کارگران بازداشت شده به حساب آنان واریز نشد.

روز جمعه ۶ مرداد، مصطفی نظری، دادستان عمومی و انقلاب شوش اتهام کارگران زندانی را «اخلال در نظم عمومی» و «تجمع غیر قانونی» اعلام کرد.

شنبه ۷ مرداد، کارگران زندانی و ۵ کارگری که یک روز بعد از دستگیری با قرار کفالت آزاد شده بودند، در دادگاه شوش محاکمه شدند. همزمان اعتصاب کارگران در کارخانه ادامه داشت.

بیانیه «سندیکای کارگران نیشکر هفت تپه» حاکی است به هنگام  محاکمه کارگران زندانی در دادگاه شوش، گروهی از همکاران‌شان در حمایت از آنان مقابل ساختمان دادگاه تجمع کرده بودند. همین بیانیه حاکی است سیامک افشار مدیر عامل شرکت نیشکر هفت تپه نیز برای توضیح در مورد عدم پرداخت مطالبات کارگران و بازنشستگان به این دادگاه احضار شده بود.

کارگران زندانی حوالی ظهر روز شنبه ۷ مرداد، به طور موقت و با سپردن کفالت یا فیش حقوقی از زندان آزاد شده‌اند.

بیش از پنج هزار کارگر در نیشکر هفت‌تپه به کار اشتغال دارند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.