ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

افزایش قیمت نفت به سببِ احتمال تحریم ونزوئلا

مشخص نیست آمریکا چه تحریم‌هایی برای ونزوئلا در نظر گرفته، با این‌حال بازار نفت واکنش نشان داده: قیمت نفت خام از مرز ۵۰ دلار فراتر رفت.

پیروزی بحث‌برانگیز حزب سوسیالیست حاکم بر ونزوئلا در انتخابات مجلس مؤسسان این کشور، متضمن اختیارات بیشتری برای نیکولاس مادورو، رئیس جمهوری ونزوئلاست. این احتمال وجود دارد که ایالات متحده آمریکا تحریم‌هایی را علیه ونزوئلا وضع کند. در پرتو این تحولات برای نخستین بار در هفته‌های اخیر قیمت نفت خام از نوع CLc1 از ۵۰ دلار به ازای هر بشکه فراتر رفت. افزایش قیمت نفت خام اگر پایدار باشد، ممکن است بر کشورهای خاورمیانه هم اثر بگذارد.

جایگاه پمپ بنزین در کاراکاس، پایتخت کشور بحران‌زده ونزوئلا

هنوز مشخص نیست که ایالات متحده آمریکا چه نوع تحریم‌هایی را علیه ونزوئلا در نظر گرفته است. با این‌حال انتخابات مجلس مؤسسان در ونزوئلا که توسط بسیاری از کشور از جمله کشورهای عضو اتحادیه اروپا به رسمیت شناخته نشده، بازار نفت خام را تحت تأثیر قرار داده است. انتظار نمی‌رود که آمریکا معاملات نفتی‌اش با ونزوئلا را متوقف کند. اما این احتمال وجود دارد که صدور نفت سبک آمریکا به ونزوئلا متوقف شود. ونزوئلا نفت برنت آمریکا را با نفت سنگین‌اش را می‌آمیزد و آن را برای عرضه در بازارهای جهانی آماده می‌کند.

تحریم اشخاص و نهادهایی که با شرکت نفت ونزوئلا در ارتباط‌اند، از دیگر اقداماتی‌ست که ممکن است ایالات متحده آمریکا در واکنش به برگزاری انتخابات مجلس مؤسسان ونزوئلا برای مجازات این کشور در نظر بگیرد.

اپوزیسیون ونزوئلا انتخابات مجلس مؤسسان را تحریم کرده و کاندیدایی برای شرکت در این انتخابات معرفی نکرده بود. در اعتراضات هفته‌های اخیر بیش از ۱۲۰ نفر در این کشور کشته شده‌اند.

چندین کشور انتخابات مجلس مؤسسان ونزوئلا را به‌رسمیت نشناخته‌اند. در کنار آمریکا و مکزیک، روز گذشته کشورهای دیگری همچون پرو، شیلی، برزیل، کلمبیا، آرژانتین، کوستاریکا، کانادا و اسپانیا اعلام کردند که نتیجه این انتخابات را نمی‌پذیرند. همچنین اتحادیه اروپا، انتخابات مجلس مؤسسان ونزوئلا را به‌رسمیت نشناخته است. این بیم وجود دارد که مجلس مؤسسان جایگزین پارلمان ونروئلا شود و سوسیالیست‌ها به تنها قدرت حاکم بدل گردند.

صنعت نفت ونزوئلا به دلیل مشکلاتی که در پالایش نفت دارد، عمیقاً به نفت برنت آمریکا  وابسته است. از سوی دیگر پالایشگاه‌های آمریکا هم به نفت سنگین ونزوئلا نیاز دارند. در چهار ماه نخست سال جاری، ایالات متحده آمریکا هر روز ۷۲۴ هزار بشکه نفت سنگین ونزوئلا را که معادل ۹ درصد از کل حجم واردات نفت آمریکاست خریداری کرده است.

برخی پالایشگاه‌های آمریکا، برای مثال پالایشگاه «والرو انرژی» با ظرفیت سه میلیون و ۱۰۰ هزار بشکه در روز، یا پالایشگاه «ماراتن پترولیم» که بیشتر در زمینه جایگاه‌های پمپ‌بنزین و صنایع پتروشیمی فعالیت دارد، از نفت سنگین ونزوئلا استفاده می‌کنند و نمی‌توانند به سادگی نفت خام خاورمیانه را جایگزین نفت خام ونزوئلا کنند.

ونزوئلا که یکی از کشورهای مهم نفت‌خیز در جهان به شمار می‌آید با بحران اقتصادی دست به گریبان است. بدهی دولت و تورم در حال افزایش است و کمبود مواد غذایی و دارویی در این کشور آشکارتر از پیش. وضعیت امنیتی هم روزبه‌روز بدتر می‌شود.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.