ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

بحران زیست‌محیطی در سیستان و بلوچستان: غلظت ذرات هوا ۱.۵ برابر حد مجاز

وزش بادهای ۱۲۰ روزه در سیستان و بلوچستان موجب شده تا در این استان غلظت ریزگردها افزایش یابد، ده‌ها نفر با مشکلات چشمی و تنفسی مواجه شوند و بستر تالاب هامون به‌سرعت رو به تبخیر برود و بچه‌ماهی‌های بسیاری بمیرند.

وزش بادهای ۱۲۰ روزه در سیستان و بلوچستان موجب شده تا در این استان غلظت ریزگردها افزایش یابد، ده‌ها نفر با مشکلات چشمی و تنفسی مواجه شوند و بستر تالاب هامون به‌سرعت رو به تبخیر برود و بچه‌ماهی‌های بسیاری بمیرند.

سیستان و بلوچستان به دلیل بروز خشکسالی ۱۹ ساله و وزش بادهای موسمی ۱۲۰ روزه همواره با طوفان‌های شدید و گرد و غبار بالایی روبه‌رو است.

به‌گزارش خبرگزاری تسنیم، سرعت این بادها در ۲۴ ساعت گذشته در منطقه سیستان به ۸۳ کیلومتر بر ساعت رسید و شعاع دید افقی را در شهرستان زهک تا ۱۵۰۰ متر و در شهرستان زابل تا ۴۰۰۰ متر کاهش داد.

همچنین بر اثر این طوفان غلظت ریزگردها در هوای منطقه سیستان به ۲۶۷ میکروگرم بر مترمکعب رسید که ۱.۷۸ برابر حد مجاز است. حد مجاز و استاندارد ذرات معلق در هوا ۱۵۰ میکروگرم بر مترمکعب است.

روز چهارشنبه ۱۱ مرداد بیشترین سرعت باد در زابل ۸۳، هامون ۸۳، زهک ۷۲ و هیرمند ۶۸ کیلومتر بر ساعت ثبت شد.

از ابتدای روز سه‌شنبه تا ظهر چهارشنبه ۱۷۲ نفر به‌دلیل مشکلات چشمی و تنفسی و دیگر بیماری‌های ناشی از طوفان راهی بیمارستان‌ها و مراکز درمانی شدند که ۱۵۳ نفر سرپایی درمان و مرخص شدند و ۱۹ نفر از این افراد بستری شدند.

گرمای شدید به‌همراه وزش طوفان موجب شده تا تبخیر آب اندک تالاب هامون سرعت گیرد و به همین دلیل بسیاری از بچه‌ماهی‌ها مُرده‌اند.

این وضعیت شمار زیادی بچه‌ماهی را نیز در گودال‌های اطراف سد سیستان گرفتار کرده که گروه‌های صیادی و کارکنان اداره‌ شیلات در حال جمع‌آوری آن‌ها هستند.

۹۰ درصد این ماهیان از نوع «آمورچه و کاراس» هستند.

بادهای ۱۲۰ روزه سیستان، که به آن «بادهای لوار» نیز می‌گویند، معمولاً در دوره گرم سال یعنی از ۱۵ خرداد تا ۱۵ مهر به مدت ۱۲۰ روز از ارتفاعات شمال شرقی ایران به سرزمین‌های جنوب شرقی ایران می‌وزد. این بادها در دامنه جنوبی البرز مطبوع و خنک است اما پس از عبور از بیابان‌های خشک دشت کویر و دشت لوت بسیار گرم و خشک می‌شود به‌طوری که در سیستان و بلوچستان پوشش گیاهی را از بین می‌برد و خسارات جبران‌ناپذیری را به‌بار می آورد.

استان سیستان و بلوچستان به دلیل بروز خشکسالی ۱۹ ساله و وزش بادهای موسمی ۱۲۰ روزه که در چند سال اخیر به ۱۸۰ روز افزایش یافته، همواره با بادها و طوفان‌های شدید و گرد و غبار بالایی روبه‌رو است.

سال گذشته سازمان بهداشت جهانی بر اساس اندازه‌گیری ریزگردهای معلق در هوا، شهر زابل واقع در استان سیستان و بلوچستان را آلوده‌ترین شهر جهان معرفی کرده بود.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.