ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

«تخفیف مجازات اعدام برای افرادی است که سوءپیشنیه آنها کمتر از ۱۵ سال است»

سخنگوی کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس در دفاع از طرح جدید مجلس در تخفیف مجازات اعدام جرایم مواد مخدر گفته است این طرح برای افراد دارای عدم سوء پیشینه و خرده فروشان است.

لغو مجازات اعدام فقط برای افرادی‌ست که دارای سوء پیشنیه کمتر از ۱۵ سال هستند. این گفته حسن نوروزی، سخنگوی کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس است.

کارتون از رضا مختار‌جوزانی

موضوع تخفیف مجازات اعدام برای جرایم مرتبط با مواد مخدر به مساله‌ای چالش برانگیز تبدیل شده است. در حالی که مقام‌های ایرانی درباره این موضوع اظهارات ضد و نقیضی مطرح می‌کنند و بر اجرای حکم اعدام تاکید دارند، افراد، نهادها و سازمان‌های حقوق بشری از جمهوری اسلامی می‌خواهند مجازات اعدام را برای همه جرایم مرتبط با مواد مخدر لغو کند.

در این شرایط سخنگوی کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس روز پنجشنبه ۱۲ مرداد ماه به خبرگزاری کار ایران (ایلنا) گفته است طرح لغو اعدام برای افرادی است که «سوء سابقه‌شان کمتر از ۱۵ سال بوده» یا «فروشنده خرد» هستند.

حسن نوروزی با اشاره به صحبت‌های اخیر علی مویدی، قائم‌ مقام ستاد مبارزه با مواد مخدر، ضمن تاکید بر اینکه مجری باید تابع قانون‌گذار باشد، گفته است: «آنچه ما در کمیسیون مطرح کردیم هیچ‌گاه اصلاح قانون مجازات نیست و‌‌ همان قانون مبارزه با مواد مخدر وجود دارد. به این معنا که قانون اعدام همچنان برای قاچاقچیان مواد مخدر که دارای سلاح گرم بوده، تشکیل باند داده و سرگروه هستند و همچنین دارای سوء پیشنیه بیش از ۱۵ سال باشند، وجود دارد.»

مویدی روز سه شنبه دهم مرداد ماه گفته بود اصلاح قانون مبارزه با مواد مخدر تاثیر چندانی در روند مجازات فعلی ندارد و بحث ملغی شدن اعدام به هیچ عنوان مطرح نیست:

سخنگوی کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس اما در دفاع از طرح جدید گفته است این طرح برای افرادی است که دارای عدم سوء پیشینه و فروشنده خرد هستند که بر اساس این طرح اعدام شامل حال آن‌ها نمی‌شود.

نوروزی گفته است: «به هیچ عنوان در کمیسیون مجلس بحث اصلاح قانون مجازات مطرح نیست و قانون مجازات همچنان پابرجاست و این طرح در حقیقت الحاق یک ماده به قانون مبارزه با مواد مخدر است.»

این نماینده مجلس از بررسی و تصویب این طرح در صحن علنی مجلس در یکی دو هفته آینده خبر داده است.

  • در همین زمینه

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.