ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

وزیر خارجه ترکیه: رسانه‌ها را از گزارش‌های ضد چین پاک می‌کنیم

آنکارا امید دارد که از طرح بلندپروازانه «جاده ابریشم نوین» سهمی نصیبش شود. یکی از راه‌های رسیدن به این هدف، همکاری با چین در زمینه مهار اسلام‌گرایی ایغورهاست.

مولود چاوش اوغلو، وزیر خارجه ترکیه در دیدار و گفت‌وگو با وانگ ئی، وزیر خارچه چین اعلام کرد که در نظر دولت اسلام‌گرای اردوغان، امنیت چین با امنیت ترکیه یکسان است و به همین جهت، از این پس از انتشار گزارش‌هایی در رسانه‌های ترکیه که در ضدیت یا مخالفت با چین و انتقاد از سیاست‌های دولت این کشور باشد جلوگیری می‌کند.

مولود چاوش اوغلو، وزیر خارجه ترکیه در دیدار و گفت‌وگو با وانگ ئی، وزیر خارچه چین در پکن

به گزارش خبرگزاری رویترز وزاری خارجه ترکیه و چین، یک‌صدا همکاری‌های پکن و آنکارا در زمینه‌های امنیتی و مبارزه با تروریسم را ستایش کردند و وعده دادند که این همکاری‌ها را گسترش دهند.

برخی از اویغورهای چین که از مسلمانان ترک هستند و در شمال غرب چین سکونت دارند، برای همکاری با گروه دولت اسلامی (داعش)، از راه ترکیه به سوریه و عراق رفته‌اند. چین برای مقابله با گسترش تروریسم اسلامی در ایالت خودگردان سین‌کیانگ به همکاری ترکیه نیاز دارد.

چین همواره این اتهام را که مانع از آزادی مذهبی برای ایغورها شده، رد کرده است.

چاووش اووغلو، وزیر خارجه ترکیه در یک نشست خبری مشترک که پنجشنبه ۳ اوت در پکن برگزار شد گفت:

«در نظر ما امنیت چین به اندازه امنیت ترکیه اهمیت دارد. ما مطلقاً به کسانی که با چین ضدیت دارند اجازه فعالیت نمی‌دهیم و رسانه‌های ترکیه را هم از گزارش‌هایی که به نحوی در ضدیت با چین باشند پاک می‌کنیم.»

بعد از کودتای نافرجام ترکیه بیش از ۱۵۰ رسانه در این کشور در محاق قرار گرفتند. کانون روزنامه‌نگاران ترکیه گزارش داده است که همچنان ۱۶۰ روزنامه‌نگار در این کشور در بازداشت به سر می‌برند. در حالی که وزیر خارجه ترکیه آشکارا از سانسور رسانه‌‌های این کشور سخن می‌گوید، محاکمه روزنامه‌نگاران روزنامه «جمهوریت» به دلیل گزارش‌هایی که آن‌ها از صدور پنهانی اسلحه برای شورشیان مخالف اسد به سوریه منتشر کرده بودند در حال برگزاری‌ست.

در سال ۲۰۱۵ گزارش‌هایی در رسانه‌های ترکیه درباره سلب آزادی مذهبی ایغورها در ماه رمضان منتشر شده بود. این گزارش‌ها مسلمانان ترکیه را خشمگین کرد و آن‌ها در اعتراض به تبعیض مذهبی و برای حمایت از مسلمان ترک چین مقابل سفارت و کنسولگری چین در ترکیه تظاهراتی برگزاز کردند.

در مه/ اردیبهشت سال جاری شی جین پینگ، رییس جمهور چین در حضور رهبران کشورهای جهان - از جمله رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه - رئوس برنامه  «جاده ابریشم نوین» را اعلام کرد و وعده داد که چین برای تحقق این برنامه ۱۲۴ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری می‌کند. آنکارا مایل است که سهمی از این برنامه بلندپروازانه نصیبش شود.

هدف از این برنامه ایجاد یک منطقه اقتصادی یکپارچه و هماهنگ در مسیر کشورهای جاده ابریشم قدیم و کشورهای جنوب شرقی و جنوب آسیاست. راه ابریشم نوین از سه مسیر شمالی، مرکزی و جنوبی تشکیل شده است.

مسیر مرکزی از آسیای مرکزی به ایران و خلیج فارس و همچنین ترکیه و دریای مدیترانه می‌رسد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.