ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

حملات مکرر طالبان در افغانستان، باز هم ولایت هلمند

طالبان از شامگاه گذشته تاکنون دو بار به هلمند حمله کرده. صبح امروز به یک بازار صرافی.افغانستان دستخوش ناآرامی‌ست. سیاست آمریکا در این کشور هم در حال تحول است.

طالبان از شامگاه گذشته تاکنون دو بار به هلمند حمله کرده. صبح امروز به یک بازار صرافی.افغانستان دستخوش ناآرامی‌ست. سیاست آمریکا در این کشور هم در حال تحول است.

ناامنی روزافزون در افغانستان (عکس: آرشیو)

مقامات امنیتی افغانستان اعلام کرده‌اند که صبج جمعه ۱۳ مرداد/ ۴ اوت طالبان به بازار صرافی در  ولسوالی گرشک در ولایت هلمند حمله کرده‌اند.

عمر زواک، سخنگوی والی هلمند به شبکه الجزیره گفته است که نیروهای امنیتی افغانستان و طالبان با هم درگیر شده‌اند.

مهاجمان سه نفر هستند و درگیری پلیس با آن‌ها همچنان ادامه دارد. از تعداد مجروحان و کشته‌شدگان اطلاعی در دست نیست.

موج حملات طالبان و داعش در افغانستان

تیراندازی طالبان در بازار گرشک در ولایت هلمند در ادامه مجموعه‌ای از حملات است که در روزهای گذشته افغانستان را دستخوش ناآرامی کرده است.

شامگاه گذشته در ولسوالی گرشک طالبان به یک پاسگاه نیروهای امنیتی افغانستان با یک خودرو بمب‌گذاری شده حمله کردند. عده‌ای زیادی از سربازان ارتش افغانستان در این حمله انتحاری مجروح شدند.

همچنین نیروهای ائتلاف شامگاه پنجشنبه ۱۲ مرداد/ ۳ اوت اعلام کردند که در یک حمله انتحاری به کاروان ناتو در ولسوالی قره‌باغ در ولایت کابل حمله کردند و در این حمله یک سرباز نیروهای ائتلاف کشته شد و شش سرباز دیگر نیز مجروح شدند که تحت درمان قرار گرفته‌اند.

چهارشنبه ۱۱ مرداد/ ۲ اوت هم یک عامل انتحاری به کاروان نیروهای بین‌المللی در حوالی فروگاه بین‌المللی شهر قندهار حمله کرد. در این حمله نیز عده‌ای کشته و مجروح شدند. طالبان مسئولیت این حمله را به عهده گرفته بود.

در ولایات هلمند، قندهار، زابل و ارزگان طالبان قدرت و نفوذ بیشتری دارد. در ولایاتی که تحت کنترل طالبان قرار دارند، ۳ میلیون نفر از جمعیت افغانستان زندگی می‌کنند. در ولایاتی که تحت کنترل دولت افغانستان قرار دارند ۲۱ میلیون نفر سکونت دارند.

نیروهای بین‌المللی به رهبری ایالات متحده آمریکا در فرودگاه قندهار مستقر هستند.

شامگاه سه‌شنبه یکم اوت مسجد جوادیه در شهر هرات هدف حمله انتحاری قرار گرفت. در این حمله ۲۹ نفر  از شیعیان هرات کشته و ۶۰ نفر هم مجروح شدند.

دوشنبه ۳۱ ژوئیه سفارت عراق در کابل هدف حمله انتحاری قرار گرفت.

شاخه خراسان گروه دولت اسلامی (داعش) مسئولیت حمله روز دوشنبه ۳۱ ژوئیه به سفارت عراق در کابل را به عهده گرفت.

مردم افغانستان از این حملات خشمگین‌اند و از دولت افغانستان می‌خواهند تدابیری برای حفظ جان مردم و برقراری امنیت بیندیشد.

احتمال تغییر رویکرد آمریکا در افغانستان

همزمان با این تحولات، بازرس کل آمریکا در امور افغانستان هم گزارشی به مجلس نمایندگان آمریکا تقدیم کرده است. بر اساس این گزارش در چهار ماه نخست سال جاری میلادی در مجموع ۲۵۳۱ نیروی امنیتی افغانستانی در درگیری‌ها کشته و ۴۲۳۸ نفر مجروح شده‌اند.

ایالات متحده آمریکا در نطر دارد با اعزام چهار هزار سرباز به افغانستان در برقراری امنیت در این کشور به دولت مرکزی کمک کند. در روزهای گذشته اما گزارش‌هایی در رسانه‌های خبری جهان منتشر شده بود مبنی بر اینکه دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا بر این نظر است که نیروهای ائتلاف به رهبری آمریکا نمی‌توانند در افغانستان پیروز شوند. ظاهراً رئیس جمهور آمریکا ۱۹ ژوئیه در نشستی که در کاخ سفید با جیمز ماتیس، وزیر دفاع و جوزف دانفورد، فرمانده ستاد مشترک ارتش آمریکا داشت، خواستار برکناری ژنرال نیکلسون، فرمانده نیروهای آمریکایی در افغانستان به علت عدم پیروزی آمریکا در جنگ افغانستان طی ۱۶ سال گذشته شد.

ناتو و آمریکا در حال حاضر در مجموع ۱۳۵۰۰ سرباز در افغانستان مستقر کرده‌اند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.