ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

جنگ سوریه: عقب‌راندن داعش از نیمی از رقه

فرستاده ویژه آمریکا در ائتلاف علیه داعش: سرتاسر مرز سوریه و ترکیه بسته شده، داعش دیگر نمی‌تواند اعضای آموزش‌دیده خود را برای عملیات در مناطق دیگر از طریق ترکیه خارج کند.

مناطق شمال حماء سوریه شاهد شدیدترین درگیری‌ها در چند ماه گذشته است. همزمان حدود دوهزارتن از اعضای گروه «دولت اسلامی» (داعش) در رقه، پایتخت خودخوانده این گروه باقی مانده‌اند و نبرد با نیروهای دموکراتیک سوریه به پشتیبانی آمریکا را ادامه می‌دهند. حزب‌الله لبنان نیز از گشایش جبهه دیگری علیه داعش خبر داده و ایران را «حامی سخاوتمند» خود خوانده است.

هنوز دو هزار عضو مسلح داعش در رقه حضور دارند - عکس آرشیوی

به گزارش گروه «دیدبان حقوق بشر سوریه»، درگیری بین نیروهای حامی بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه در دمشق با گروه‌های مخالف مسلح جمعه، چهارم اوت در حوالی روستای معان در شمال حماء آغاز شد.

این درگیری‌ها در چند ماه اخیر بی‌سابقه بوده. پس از اجرای توافق «مناطق کاهش تنش» در اوایل مه آرامش نسبی در شمال حماء برقرار بود. این توافق با پشتیبانی روسیه و ایران، متحدان کلیدی اسد و نیز ترکیه، از حامیان برخی مخالفان مسلح به دست آمده‌است.

درگیری روز جمعه همراه بود با بمباران شدید، پرتاب ده‌ها راکت و گلوله‌باران سنگین. دیدبان حقوق بشر سوریه از کشته‌شدن عده‌ای در این درگیری‌ها خبر داده اما جزئیات دقیق‌تری مخابره نشده است.

دو طرف یکدیگر را به آغاز درگیری متهم می‌کنند.

تعدادی از گروه‌های تندرو جهادی، از جمله جبهه تحریر الشام در این منطقه حضور دارند. جبهه تحریر الشام همان جبهه النصره سابق، شاخه پیشین القاعده در سوریه است.

    ۲۰۰۰ عضو داعش در رقه

    همزمان برت مک‌گورک، فرستاده ویژه ایالات متحده در ائتلاف علیه داعش گفت که هنوز ۲۰۰۰ عضو مسلح داعش در رقه، پایتخت خودخوانده این گروه حضور دارند.

    به گفته او، نیروهای دموکراتیک سوریه توانسته‌اند ۴۵ درصد رقه را آزاد کنند.

    نیروهای دموکراتیک سوریه (قوات سوریا الدیمقراطیه یا ق.س.د) ائتلافی از نیروهای کرد و عرب به رهبری «یگان‌های مدافع خلق» (ی‌پ‌گ)، شاخه نظامی حزب چپ‌گرایان کرد با نام حزب اتحاد دموکراتیک است. ی‌پ‌گ کنترل بخش‌های عمدتاً کردنشین در شمال سوریه را در دست دارد.

    ق.س.د از نوامبر سال گذشته کارزار خود را برای بازپس‌گیری رقه تحت پشتیبانی ایالات متحده آغاز کرد. عملیات آنها «خشم فرات» نام گرفت و مرحله نهایی آن برای حمله به خود شهر رقه اوایل ژوئن آغاز شد.

    این نیروها اکنون داخل پایتخت خلافت خودخوانده داعش به نبرد کوچه به کوچه با داعش مشغولند.

      مک‌گورک همچنین از «همکاری نزدیک نیروهای ترکیه» خبر داد و گفت که سرتاسر مرز سوریه و ترکیه بسته شده و داعش دیگر نمی‌تواند اعضای آموزش‌دیده خود را برای حمله در اروپا و مناطق دیگر از طریق خاک ترکیه خارج کند.

      ترکیه از مخالفان سرسخت رهبری کردها در عملیات رقه بود.

      به گفته فرستاده آمریکا در ائتلاف علیه داعش، نام حدود ۱۹ هزار از اعضای مسلح این گروه از اسناد به‌دست‌آمده در جنگ استخراج شده و در اختیار آژانس پلیس بین‌الملل (اینترپل) قرار گرفته است.

      ایران، پشتیبان سخاوتمند حزب‌الله

      سید حسن نصرالله، رهبر حزب‌الله لبنان نیز جمعه گفت که این گروه به جنگ با داعش در مناطق مرزی لبنان خواهد پیوست.

      به گفته نصرالله، ارتش لبنان از داخل این کشور به مواضع داعش در مرز با سوریه حمله می‌کند و حزب‌الله همراه با ارتش سوریه از داخل سوریه این مواضع را هدف قرار می‌دهند.

      او گفت که اعضای داعش هنوز تا پیش از شروع نبرد فرصت مذاکره دارند. داعش چند گروگان لبنانی در اختیار دارد.

      حزب‌الله لبنان هفته گذشته نیز وارد نبرد دیگری در مرز لبنان و سوریه شد؛ جنگ با جبهه تحریر الشام در منطقه کوهستانی جرود عرسال. ارتش لبنان در این نبرد مستقیماً شرکت نداشت.

      حسن نصرالله می‌گوید که ایران حامی اصلی این گروه در نبرد عرسال بوده است.

      او گفت که «تمام نبردهای ما با پشتیبانی سخاوتمندانه جمهوری اسلامی ایران بود».

        این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

        آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

        .در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

        توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

        نظر بدهید

        در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

        نظرها

        نظری وجود ندارد.