ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

نیویورک‌تایمز: همکاری نظامی ایران و طالبان در افغانستان

مهم‌ترین بازیگران منطقه‌ای صحنه درگیری‌های افغانستان پاکستان و عربستان هستند. ایران نیز در حال تلاش برای تعمیق نفوذ خود است. پرده دیگری از رقابت منطقه‌ای با عربستان؟

روزنامه نیویورک‌تایمز در گزارشی به نقل از منابع امنیتی افغانستان مدعی شد که ایران از طالبان در حملات این گروه به ارتش افغانستان حمایت نظامی می‌کند. افزایش حضور نظامی ایران در افغانستان همزمان است با تضعیف حضور نظامی ایالات متحده در این کشور.

اعضای مسلح طالبان در غرب ولایت فراه، ولایت همجوار با ایران

این گزارش که شنبه، پنجم اوت منتشر شد، با توصیف حمله‌ «برق‌آسا» طالبان به نیروهای ارتش افغانستان در فراه آغاز می‌شود.

نجیب‌الله امیری، یک افسر پلیس ۳۵ ساله برای نیویورک‌تایمز نقل کرده که چگونه صدها عضو مسلح طالبان اکتبر گذشته طی نیم‌ساعت از مرزهای ولایت فراه به کرانه غربی رود شهر فراه، مرکز این ولایت می‌رسند و در حمله‌ای برق‌آسا آنجا را به تصرف درمی‌آورند.

این حمله سرآغاز محاصره سه‌هفته‌ای شهر فراه در اکتبر گذشته بود. نیروهای هوایی ارتش آمریکا نهایتاً دستور پایان‌دادن به این محاصره را دریافت و نیروهای طالبان را بمباران می‌کنند. تنها پس از این بمباران است که نیروهای امنیتی دست‌های ایران را پس این حمله تشخیص می‌دهند.

در میان کشته‌شدگان بمباران نیروهای آمریکایی چهار کماندوی ایرانی نیز حضور داشتند. نیروهای امنیتی افغانستان تشییع جنازه آنها در ایران را نیز گواهی دیگر بر دست‌داشتن ایران در حمله به فراه می‌دانند.

بسیاری از کشته‌شدگان و مجروحان این بمباران نیز به روستاهای مرزی با ایران بازگردانده می‌شوند. به ادعای مقام‌های افغانستان، طالبان در این روستاها به عضوگیری و آموزش نظامی اعضای خود می‌پردازد.

روز گذشته خبرگزاری پژواک افغانستان نیز در گزارشی تلویحاً به دخالت ایران در درگیری‌های فراه اشاره کرده بود.

    فراه در یک سال گذشته شاهد ۸۱ مورد درگیری و حمله بوده که آن را در رده پنجم ولایت‌های افغانستان با بیشترین شمار درگیری قرار می‌دهد.

    به گفته عبدالواحد طاقت، کارشناس امور نظامی «مداخلات خارجی در ولایت فراه که در مرز مشترک با کشور ایران موقعیت دارد، علت بیشتر‌شدن ناامنی در این ولایت است.»

    حضور نظامی ایران در افغانستان: پرده دیگری از رقابت با عربستان؟

    به گفته نیویورک‌تایمز، حمله طالبان به فراه که در هماهنگی با چندین حمله همزمان در نقاط دیگر افغانستان همراه بود، جاه‌طلبانه‌ترین تلاش این گروه برای بازگشت به قدرت پس از ۲۰۰۱ است. حکومت طالبان با حمله آمریکا به افغانستان پس از ۱۱ سپتامبر سقوط کرد.

    دولت محمد خاتمی، رئیس‌جمهوری دوران اصلاحات در حمله آمریکا به افغانستان همکاری‌هایی با این کشور داشت. تهران طالبان را تهدیدی برای امنیت خود به شمار می‌آورد.

    نیویورک‌تایمز این حملات را از سوی دیگر کارزاری ایرانی برای پرکردن خلائی توصیف می‌کند که خروج تدریجی نیروهای آمریکایی از افغانستان ایجاد کرده.

    ایران همواره اتهام دخالت در امور داخلی افغانستان یا حضور نظامی در آنجا را تکذیب کرده است.

    دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری ایالات متحده نیز شاید به دلیل بهره‌برداری از منابع معدنی غنی افغانستان، حضور سربازان آمریکایی در این کشور را حفظ کند و حتی بر آنها بیفزاید.

      نیویورک‌تایمز مهم‌ترین بازیگران منطقه‌ای صحنه درگیری‌های افغانستان را پاکستان و عربستان سعودی معرفی کرده است. ایران پس از آنها به ادعای گزارش این روزنامه در حال تلاش برای تعمیق نفوذ خود است. پرده دیگری از رقابت منطقه‌ای با عربستان سعودی.

      وزارت خزانه‌داری آمریکا در ۲۰۰۷ و در زمان دولت محمود احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهوری پیشین ایران، این کشور را به دلیل حمایت از طالبان تحریم کرد.

      این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

      آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

      .در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

      توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

      نظر بدهید

      در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

      نظرها

      • روزبه

        اگر خبر صحت داشته صرف وجود چندایرانی بین کشته شدگان دلیل قاطع و محکمه پسندی برای دست داشتن دولت محسوب نمبشه. مثلا عده زیادی اتباع اروپا یی و عرب و آسیایی در فعالیت های داعش در سوریه و افغانستان فعالند آیا این بمعنی دست داشتن دولتها شون محسوب کرد؟

      • h

        جالبه طالبان تو قطر دفتر داره و امارات هم می خواسته با طالبان ارتباط برقرار کند و خود طالبان را هم آمریکا برای نفوذ شوروی بوجود آمده و یکی از بهانه های حضور آمریکا در افغانستان هم همین طالبان است بعد الان ایران شده کاراکتر منفی عجب دنیایی و عجب رسانه هایی