ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

کشف جسد یک پناهجوی ایرانی در جزیره مانوس

جسد یک پناهجوی ایرانی در جزیره مانوس پیدا شده که رفتار مقامات مرکز نگهداری از پناهندگان با او بارها سبب اعتراض دوستانش شده بود. جسد در یک جنگل پیدا شده است.

جسد یک پناهجوی ایرانی در جزیره مانوس پیدا شده که رفتار مقامات مرکز نگهداری از پناهندگان با او بارها سبب اعتراض دوستانش شده بود. حامد شمشیرپور را در یک جنگل در شرق لورنگوو در جزیره مانوس پیدا شده است.

حامد شمشیرپور احتمالا خودکشی کرده است

رییس پلیس مانووس، دیوید یپو، خبر مرگ این پناهجو را تایید کرده و از محل پیدا کردن جسد او به عنوان «صحنه جرم» نام برده است.

بر روی جسد این پناهجوی ایرانی جراحت‌های واضحی وجود داشته و بر اساس گزارش‌های اولیه او خودکشی کرده است اما علت مرگ او به طور رسمی اعلام نشده است. 

 او از روز شنبه مفقود شده بود.

حامد شمشیرپور، ۳۱ ساله بود و  در بیش از یک سال اخیر از بیماری حاد روانی رنج می‌برد. دوستانش بارها از مقامات استرالیایی خواسته بودند امکان دسترسی او به خدمات درمانی را فراهم کنند.

پرونده پناهندگی این پناهجوی ایرانی از سوی دولت استرالیا رد شده بود ولی گفته می‌شود که این پرونده در حال بازبینی بوده است.

پناهجویان مرکز مانوس گفته‌اند او این اواخر تلاش کرده بود خودکشی کند. پلیس هم بارها او را به دلیل پرخاشگری و خشونت ناشی از بیماری روانی‌اش دستگیر کرده بود.

خرداد ماه سال گذشته او به دلیل خشونت در حالت برهنه در خیابان دستگیر شد و پیش از آنکه به بازداشتگاه مخصوص پناهجویان منتقل شود به زندان لورنگوو فرستاده شد.

۱۴ نفر از پناهجویان شکایتی را تنظیم کرده بودند که بر اساس آن، نگهبانان زندان به جای اینکه از حامد مراقبت کنند، او را مورد ضرب و شتم قرار داده‌ بودند. با وجود تلاش‌هایی که دوستان حامد و یکی از نمایندگان پارلمان مانوس انجام دادند، او هیچ کمک درمانی ای از استرالیا دریافت نکرد.

بهمن ماه ۹۵، حامد شمشیرپور یک بار دیگر به دلیل شرایط ناپایدار روانی بازداشت شد و پس از آزادی او را تنها، گرسنه و نیمه برهنه در خیابان‌های لورنگا رها کردند.

بر اساس پرونده روانپزشکی او در مرکز نگهداری از بیماران روانی در جزیره مانوس، وضعیت او «بحرانی» بوده و  او فردی «آشفته، عصبانی و خشن» توصیف شده که لازم است تحت نظر پلیس باشد.

یکی از کارکنان بازداشتگاه پناهجویان مانوس هم او را به شدت بیمار و نیازمند کمک جدی توصیف کرده بود.

اداره مهاجرت و حفاظت مرزی استرالیا که بازداشتگاه مانوس و مرکز نگهداری از پناهندگان هم زیر نظر آن است، خبر مرگ حامد شمشیرپور را تایید کرده و گفته مقامات پاپوآ گینه نو در حال بررسی موضوع هستند.

از سال ۲۰۱۲ تاکنون، پنج پناهجو در مانوس جان خود را از دست داده‌اند.

یکی از اعضای سازمان ائتلاف اقدام برای پناهندگان گفته اگرچه احتمال خودکشی حامد وجود دارد اما پناهجویان مانوس گفته‌اند که به باور آنها او هدف خشونت جامعه بوده است.

سازمان عفو بین الملل هم به مرگ حامد شمشیرپور  واکنش نشان داده و گفته مرگ او نشانه فاجعه‌ای است که در جزیره مانوس جریان دارد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • مسعود کریمی زاده

    حقوق انسان در سرمایهداری فراموش شده است