ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

«آمریکا به تجهیز نظامی کردها در سوریه ادامه می‌دهد»

رسانه‌های ترکیه می‌گویند آمریکا یک کاروان بزرگ با ۱۱۲ کامیون پُر از تجهیزات نظامی را به کردهای سوریه رسانده است.

خبرگزاری آناتولی ترکیه می‌گوید دولت آمریکا همچنان بین کردهای حزب اتحاد دموکراتیک در سوریه سلاح توزیع می‌کند. در آخرین نمونه کاروان بزرگ دیگری حاوی تجهیزات نظامی به منطقه رسیده است.

یگان‌های مدافع خلق در سوریه در کنار زره‌پوش‌های آمریکایی (عکس: آرشیو)

در گزارشی که خبرگزاری آناتولی منتشر کرده، نوشته است کاروانی با ۱۱۲ کامیون، دوشنبه شب ۷ اوت / ۱۶ مرداد تجهیزات نظامی را به گروه‌های کُرد، از جمله حزب اتحاد دموکراتیک رسانده است.

این خبرگزاری دولتی که حزب اتحاد دموکراتیک را با حزب کارگران کردستان (پ‌ک‌ک) یکی می‌داند از آن‌ها به‌عنوان «تروریست‌ها» یاد کرده است.

بنا به این گزارش تجهیزاتی که این کاروان به کردها رسانده شامل خودروهای نظامی از نوع «هامر»، تانکر و وسایل نقلیه زرهی متوسط است.

این کامیون‌ها از مرز عراق و سوریه گذشته و به حسکه در سوریه رسیده‌اند.

خبرگزاری آناتولی به‌نقل از منابع محلی حسکه نوشته است که انتقال‌ تجهیزات به‌ویژه در طول شب در حالی‌که محتوای کامیون‌ها پنهان شده بود انجام شده است.

در روزهای اخیر این چندمین بار است که آمریکا سلاح و تجهیزات برای کردها می‌فرستد. خبرگزاری آناتولی گفته است در روز ۵ ژوئن ۶۰ کامیون؛ ۱۲ ژوئن ۲۰ کامیون؛ ۱۶ ژوئن ۵۰ کامیون؛ و بین ۲۱ تا ۲۶ ژوئن نیز ۱۲۰ کامیون تجهیزات نظامی در بین کردها توزیع شده است.

این روند در ماه ژوئیه نیز ادامه داشته و ۵ ژوئیه ۸۲ کامیون؛ ۹ ژوئیه ۱۰۲ کامیون؛ ۱۳ ژوئیه ۱۰۰ کامیون؛ ۱۷ ژوئیه ۸۰ کامیون؛ ۲۲ ژوئیه ۲۷ کامیون؛ و ۳۱ ژوئیه ۱۰۰ کامیون که در مجموع ۹۰۹ کامیون می‌شود، سلاح به کردها رسانده‌اند.

توزیع تجهیزات نظامی بین گروه‌های کرد سوریه از زمانی که دونالد ترامپ ۱۵ ماه مه سال جاری دستور تجهیز نظامی کردها را امضا کرد شدت بیشتری گرفته است. این اقدام در جهت مبارزه با گروه «دولت اسلامی» (داعش) صورت می‌گیرد.

از آن تاریخ دست‌کم ۶۲۹ کامیون مجهز به تسلیحات به این منطقه اعزام شدند.

خبرگزاری آناتولی با استناد به مدارک رسمی پنتاگون نوشته است که فهرست سلاح‌هایی که در اختیار کردها قرار گرفته شده شامل این تجهیزات می‌شود: ۱۲ هزار قبضه کلاشنیکف، ۶ هزار قبضه سلاح خودکار، سه هزار و ۵۰۰ قبضه سلاح خودکار با ظرفیت بالا، سه هزار قبضه آرپی‌جی۷ و ای‌تی۴، موشک‌های ضدتانک ساخت آمریکا، یک‌هزار موشک ضدتانک ای‌پی‌جی۹ ساخت روسیه، ۲۳۵ خمپاره با کالیبرهای مختلف، ۱۰۰ قبضه تفنگ دقیق، ۴۵۰ قطعه دوربین پی‌وی۷ برای دید شب و ۱۵۰ قطعه دوربین با لیزر مادون قرمز.

در آغاز این هفته وزارت دفاع آمریکا برای نخستین بار به‌طور رسمی اعلام کرد که سلاح‌های سبک به دست کردها رسانده و این کمک‌های نظامی در چارچوب مبارزه با داعش ادامه خواهد یافت.

پیش از این در ماه ژوئن (تیر) سال جاری خبرگزاری آناتولی گزارش داده بود که جیمز متیس، وزیر دفاع آمریکا در نامه‌ای به فکری ایشیک، همتای ترک خود گفته است ایالات متحده درباره همکاری واشنگتن با کردهای سوریه نگرانی‌های دولت ترکیه را مد نظر قرار می‌دهد.

متیس افزوده بود که تجهیزات ارسالی به کردها به محض پیروزی بر داعش جمع‌آوری خواهند شد.

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه روز گذشته، دوشنبه ۷ اوت / ۱۶ مرداد به کردهای سوریه هشدار داد. او شمال سوریه را با «مرداب» مقایسه کرد و گفت تا وقتی این مرداب نخشکیده، نمی‌توان آرام گرفت.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.