ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

بالا گرفتن اعتراض‌ها به نبود مولوی عبدالحمید در مراسم تحلیف حسن روحانی

نایب رییس مجلس پیشنهاد کرده است برای دلجویی از بزرگان اهل سنت به دلیل عدم حضور در مراسم تحلیف، علی لاریجانی جلسه‌ای را با حضور آنها برگزار و رفع سوء تفاهم کند.

شاید بتوان از مولوی عبدالحمید اسماعیل‌زهی، امام جمعه اهل سنت زاهدان و حامی حسن روحانی در هر دو دوره انتخابات ریاست جمهوری در سال‌های ۹۲ و ۹۶، به عنوان بزرگ ترین غایب مراسم تحلیف دوازدهمین رییس جمهوری اسلامی ایران یاد کرد.

مولوی عبدالحمید و حسن روحانی

به دنبال عدم حضور او در این مراسم اعتراض‌ها در این باره بالا گرفته است. مسعود پزشکیان، نایب رییس مجلس پیشنهاد کرده است برای دلجویی از بزرگان اهل سنت، علی لاریجانی، رییس مجلس جلسه‌ای را با حضور آنها برگزار و رفع سوء تفاهم کند.

مولوی عبدالحمید درباره عدم حضورش در این مراسم گفته است با وجود اینکه قرار بوده یکی از مهمانان رییس جمهوری باشد اما از سوی هیات رییسه مجلس تماسی با او گرفته نشده و به مراسم تحلیف دعوت نشده است.

نمایندگان اهل سنت در جلسه علنی روز سه‌شنبه هفدهم مرداد ماه مجلس به این موضوع شدیدا اعتراض کردند.

جلال محمودزاده، یکی از این نمایندگان (نماینده مردم مهاباد)، در تذکری شفاهی از روسای قوای مجریه و مقننه پرسیده است: «شما که مدیریت دو قوه کشور را بر عهده دارید چرا در مراسم تحلیف، نمایندگان جامعه میلیونی اهل سنت کشور را نادیده گرفتید؟»

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، نماینده مردم مهاباد با ناراحتی و برافروختگی گفته است: «از تمام دنیا اقوام و شخصیت‌ها را دعوت کردید اما در مراسم تحلیف حتی یک صندلی برای نمایندگان و نخبگان اهل سنت اختصاص ندادید. آیا اهل سنت شهروندان این کشور نیستند؟»

محمودزاده به حضور اهل سنت در جنگ، راهپیمایی‌ها، انتخابات و...، اشاره کرده و با یادآوری بیانیه ۱۰ ماده‌ای حسن روحانی درباره مطالبات اقوام و مذاهب گفته است: «به بهانه کمبود فضا حتی یک نفر از نخبگان اهل سنت را به مراسم تحلیف دعوت نکردید. لاریجانی و پزشکیان دلیل دعوت نشدن اهل سنت به مراسم تحلیف را توضیح دادند اما‌‌ای کاش این کار را نمی‌کردند.»

او خطاب به لاریجانی و پزشکیان گفته است جامعه انقلابی اهل سنت ایران عملکرد و بدقولی‌های آنها را به نام جمهوری اسلامی نمی‌نویسند اما بی‌توجهی و نادیده گرفتن را نیز فراموش نمی‌کنند.

این عضو کمیسیون کشاورزی مجلس همچنین گفته است اگر رای جامعه اهل سنت نبود، رییس‌جمهوری، رییس جمهوری نبود.

جلال محمودزاده:

«ما نمایندگان اهل سنت مجلس به رییس جمهوری و اعضای کابینه تذکر می‌دهیم مبادا مثل روز تحلیف و تنظیم کابینه، در تامین امکانات و توزیع عادلانه منابع و توسعه سیاسی، اجتماعی و فرهنگی نسبت به جامعه گسترده اهل سنت، غفلت و کم کاری کنید که در غیر این صورت نمایندگان اهل سنت با شدت عکس العمل نشان می‌دهند.»

این نماینده اهل سنت همچنین به لاریجانی و روحانی توصیه کرده است به جای توجیه غیرکارشناسی استفاده نکردن از اهل سنت در ترکیب کابینه و دعوت به مراسم تحلیف، شفاف، شجاعانه و علنی از اهل سنت عذرخواهی و دلجویی کنند. او گفته است در غیر این صورت آنها باید مطمئن باشند رای جامعه اهل سنت در انتخابات بعدی در سبد رای رقبای سیاسی‌ لاریجانی و روحانی قرار خواهد گرفت.

در واکنش به این سخنان، مسعود پزشکیان، نایب رییس مجلس گفته است: «برادران عزیز به جای اینکه این مساله را به اختلاف نکشند در حال به اختلاف کشاندن آن هستند.»

او گفته است در این ماجرا اصلا قصدی در کار نبوده.

به گفته پزشکیان، نمایندگان سنی و شیعه در مراسم تحلیف حسن روحانی حضور داشته‌اند اما هیچ امام جمعه‌ای به این مراسم دعوت نشده بوده چون جای کافی وجود نداشته است.

نایب رییس مجلس تاکید کرده که در این ماجرا قصد بی‌حرمتی در کار نبوده است.

پزشکیان اما گفته است «خود ما» در رابطه با وزرای پیشنهادی با دولت حرف داریم: «مثلا از جامعه آذری‌ها در کابینه وزیری معرفی نشده است. ایجاد اختلاف و تشدید اختلاف در کشور کار درستی نیست.»

مسعود پزشکیان:

«بهتر است ما هم برخی حساسیت‌ها را در نظر بگیریم. تهدید کردن به صلاح نیست. دستاوردها را باید گفت. نمایندگان شیعه و سنی و لر، اقلیت‌ها در صحن بودند و اکثر مهمانان، مهمانان خارجی بودند و جا وجود نداشت. به نظر بنده نمایندگان عزیز این مساله را بیشتر از این تشدید نکنند.»

نایب رییس مجلس همچنین پیشنهاد کرده است تا با همراهی علی لاریجانی از بزرگان اهل سنت دعوت شود و در جلسه‌ای سوء تفاهم‌ها رفع شوند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • Nader

    جعفری صحرارودی یکی از فرماندهان سپاه پاسداران در جنگ هشت ساله با عراق پس از پایان جنگ به جوخه‌های تروریستی پیوست. او فرماندهی تیم ترور دکتر عبدالرحمان قاسملو رهبر حزب دمکرات کردستان و دو تن از همراهانش را در ۱۳ ژوئیه ۱۹۸۹ در وین به عهده داشت اما به دلایل نامعلومی در صحنه‌ی ترور زخمی و دستگیر شد. نظام اسلامی در معامله‌ای کثیف با دولت اتریش قادر شد او را به تهران بازگرداند! پس از آن‌که لاریجانی به ریاست مجلس رسید، جعفری صحرارودی در سال ۱۳۸۷ به ریاست دفتر او انتخاب شد!، اما همچنان مسائل مربوط به کردستان زیر نظر او انجام می‌گرفت. روحانی در مراسم تحلیف خود که میزبان آن علی لاریجانی و رئیس دفتر تروریست‌اش محمد جعفری صحرارودی بود، وعده‌ی اجرایی کردن «حقوق شهروندی» را داد!. در حالی که در مراسم تحلیف او، هیچ یک از رهبران مذهبی اهل سنت دعوت نشدند؛ در حالی که هیچ وزارت‌خانه‌ای قرار نیست به زنان و اهل سنت برسد؛ در حالی که نه تنها هیچ وزارت‌خانه‌ای به هموطنان کرد و بلوچ و ترکمن و عرب نمی‌رسد، بلکه در میان معاونت‌ها و مشاوران نیز نمی‌توان آن‌ها را دید؛ در حالی که وزیر دادگستری علیرضا آوایی یکی از اعضای هیأت مرگ خوزستان در جریان کشتار ۱۳۶۷ است و وزیر کار و رفاه و تأمین اجتماعی علی ربیعی ، بازجو و شکنجه‌گر و معاون وزارت اطلاعات است و وزیر صنعت و معادن محمد شریعتمداری از بنیانگذاران کمیته انقلاب اسلامی و وزارت اطلاعات و گرداننده‌ی مافیای اقتصادی خامنه‌ای و ری‌شهری، وعده‌ی محقق کردن حقوق شهروندی دروغی بیش نیست. ...... دولت «اعتدال و امید» حتماً‌ که شایسته‌ی چنین میزبانی است. ایرج مصداقی