ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

چرا مردم در کامنت‌ها فکر می‌کنند بهتر از همه می‌دانند؟

کامنت‌دانی‌ها پر است از نظریات عجیب و غریب و اظهارنظرهای قاطع. مردم طوری حرف می‌زنند که انگار موضوع را از همه بهتر می‌دانند و می‌فهمند. چرا این طور است؟

فهمیدن این موضوع که بخش کامنت‌های اینترنت، پر از تعصب و عقاید عجیب است، موضوع تازه‌ای نیست. در میان مردمی که دوستان‌شان را برای دیدن و خواندن محتوای عجیب و غریب اینترنت تگ می‌کنند، این باور وجود دارد که کامنت‌گذارها سر و ته هر ماجرا را درست و بی ‌نقص می‌دانند.

حتی در مقالاتی که درباره یک جنابت ثابت نشده نوشته می‌شود، پرونده‌هایی که کارآگاهان خبره سالیان دراز عمر کاری‌شان را صرف آن کرده‌اند، کامنت‌گذاران با اطمینان از «حقیقت» یا نظر صحیح خود درباره آن سخن می‌گویند.

این پدیده ناراحت‌کننده و آزاردهنده است و علاوه بر شبکه‌های اجتماعی، در روزنامه‌های زرد و بلاگ‌ها هم فارغ از گرایش سیاسی آنها دیده می‌شود.

برای فهمیدن دلیل اینکه چرا مردم فکر می‌کنند دانش بیشتری نسیت به مسایلی که در رسانه‌ها و به قلم روزنامه‌نگاران، محققان پلیس می‌خوانند دارند، روزنامه متروی لندن این موضوع را با یک روانشناس در میان گذاشته است.

دکتر النا تورونی، روانشناس متخصص، توضیح می‌دهد که انگیزه یک شخص و احساساتش بر درک او از محتوای رسانه‌ اثر می‌‌گذارد. او می‌گوید: «وقتی مردم با یک موضوع مهم روبه رو می‌شوند، دل‌شان می‌خواهد که احساسات شدید، به خصوص اضطراب را تجربه کنند.»

این مساله می‌تواند باعث شود که مردم معنایی برای موقعیت بیایند و معنای آن را بفهمند تا بتوانند عدم اطمینانی را که در مورد موضوع به دلیل فقدان مدارک و منابع وجود دارد، تحمل کنند.»

این مساله مخصوصا در موضوعاتی که به شدت عاطفی و حساس است نمود دارد؛ مثلا در مورد گم شدن یک کودک. مردم مثلا ممکن است بگویند که مادر کودک گم شده دروغ می‌گوید یا شاهد صحنه خودش خلافکار است و .... اضافه کردن یک توضیح - به عنوان مثال، سرزنش کردن یک شخص، روایتی از یک تبهکار باعث می‌شود موضوع غیر قابل توضیح، آسان‌تر هضم شود.

نظریات متعددی در روانشناسی عمومی درباره حمایت اجتماعی و اینکه مردم چطور درباره دیگران قضاوت و نتیجه گیری می‌کنند وجود دارد.

به عبارت دیگر ما به آنچه که می‌خواهیم باور کنیم، باور داریم و این موضوع از دلایل روانشناختی خودمان ناشی می‌شود تا بتوانیم به موقعیت‌های آزاردهنده معنا ببخشیم.

این موضوع باعث می‌شود که اطلاعات را بر اساس عقاید و احساسات خودمان تفسیر کنیم.

بر اساس تئوری ناسازگاری شناختی، هنگامی که ما ادراکات اولیه خود را شکل می‌دهیم، تمایل بیشتری به جست‌وجوی اطلاعاتی داریم که تأیید می کند آنچه که ما فکر می کنیم درست است. این کار برای جلوگیری از تنش روانی‌مان در مقابل عقاید متضاد انجام می‌شود.

بنابراین، افکار عمومی به سرعت برای مواجهه با تنش موجود در مسایلی که دلایلش روشن نیست، شکل می‌گیرند و زمانی که ما به چیزی اعتقاد پیدا کردیم، بسیار سخت خواهد بود که آن را تغییر دهیم، حتی اگر مدارک اندکی برای تایید آن وجود داشته باشد.

تحقیقات دیگری هم درباره اینکه چرا مردم بیش از آنکه نتیجه‌گیری کنند، تئوری صادر می‌کنند، انجام شده است.

سال گذشته، یک پژوهش که از سوی دانشگاه آنگلیا راسکین انجام شد، نشان داد مردمی که به تئوری توطئه اعتقاد دارند، احتمالا دچار استرس بیشتری هستند. این یافته ها نشان می‌دهد که هر چه فرد بیشتر دچار استرس باشد، بیشتر چنین تئوری‌هایی صادر می‌کند. پروفسور سوآمی که تحقیقاتش درباره تفاوت‌های شخصیتی و فردی منتشر شده می‌گوید: «شرایط پر استرس تمایل به تفکر غیر تحلیلی را بیشتر می‌کند. فردی که یک زندگی پر استرس دارد، به شیوه خاصی فکر می‌کند؛ مثلا الگوهایی را در نظر می‌گیرد که اصلا وجود ندارد.»

بنابراین حتی وقتی مطلبی یک موضوع تخصصی را پوشش می‌دهد، کامنت‌ها همچنان پر از حدس و گمان‌هایی با قطعیت، یا روایت‌های پر رمز و راز یا نظریه‌های توطئه هستند.

پس با در نظر گرفتن این مساله، تجزیه و تحلیل‌های خود را بر اساس وضعیتی که از نظر روانی دارید، در نظر بگیرید، به خصوص رابطه بین سطح استرس روانی و اعتقاد به نظریه‌های جایگزین یا ثابت نشده.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • mohsen

    این نوشته بی آنکه خود بداند سردرگمی ستون نویسان را در برابر پدیده نوین کامنت نویسی را نشان می‌دهد، اگر بخواهیم بی طرفانه بگوییم وجود فرصتی این چنینی موجب فروریختن برج عاج ستون نویسانی که چیزی در چنته ندارند شده است از آن طرف شاهد این هستیم که کامنت نویسان چگونه از نوشته‌های اندیشمندانه و پربار به وجد می‌آیند.

  • محمد

    به آقا رضا سلام . این یک فرافکنی ا ست که برخی بجای زیر سوال بردن عملکرد ضعیف مسولان کشورها فارغ از دینشان دین آنها را زیر سوال می برند و عوض اینکه راه فرار را برای مسولانی که در تمام زمین دین را پوشش کارهای خود کرده اند تا در روز مبادا بتوانند دین را جلو انداخته و فرار کنند ببندند باز می گذاارند. دین که قابل محاکمه و مجازات نیست . مگر جایی الان اسلام واقعی یا غیر واقعی حکومت می کند ؟ کجا؟ می شود آدرسش را بدهی ؟ از ایرانی های باهوش هیچ کس انتظار فریب خوردن ندارد .

  • reza

    برای روشنتر شدن فوائد کامنت های تخمی و دور از واقعیت و اَلکی : ایران از نظررفاهی بهترین کشور دنیاست... اینو برای ده نفربفرست...۵۰۰ تا فحش جدید یادمیگیری.. منم اولش باورم نمیشد.

  • reza

    بعنوان مثال به کامنت ذیل که متکی و مقرون به واقعیت ست توجه بفرمائید در دنیا 53 کشور اسلامی هستند که دارای حاکمانی مسلمان هستند و قوانین اسلامی را در آنها پیاده میشود و جالب است که مردم این کشورها از هر نژاد ، فرهنگ ، موقعیت جغرافیائی و زبان تنها در فقر و عقب و اسلام ماندگی با یکدیگر اشتراک دارند . حال به این آمارها دقت کنید . 1 – فقیر ترین و عقب افتاده ترین کشور اروپا ،کشور مسلمان آلبانی است ! 2 – اکثر کشورها ی خاور میانه با آنکه دارای ثروتهای هنگفت و باد آورده طبیعی هستند ، جزء کشورهای مصرفی ، عقب مانده و جهان سومی حساب محسوب می شوند ! 3 – کشورهای ترکیه ، امارات متحده عربی ، مالزی تنها کشورهای در حال پیشرفت این مجموعه هستند که یا حکومت سکولار دارند یا حاکمانشان قوانین اسلامی را اجرا نمیکنند . 4 – کشورهای ایران و مصر در حالی جزء کشورهای عقب مانده و جهان سومی حساب میشوند که تا قبل از استیلای اسلام اعراب ، دارای بزرگترین تمدنهای تاریخ بوده اند ! 5 – تنها کشور پیشرفته ای که زمانی اسلام در آن رواج داشته ، اسپانیاست که قرنها قبل مردمش اسلام را از کشورشان بیرون کردند . 6 – منبع اصلی تریاک ، هروئین و حشیش (البته از طالبان و تروریسم اسلامی نگذریم)دنیا کشور مسلمان افغانستان است که مردمانش به شدت اعتقادات مذهبی دارند . 7 – معدود دزدان دریائی باقیمانده در جهان از کشور مسلمان سومالی و حواشی افریقا هستند . 8 – این کشورها دارای بالاترین آمار جرم و جنایت ، کشتار و ترور و خشونت و نقض حقوق بشر در دنیا هستند . مسیحیت در دورانی که مورد استفاده ابزاری حاکمان و کلیسا قرار گرفت تاریکترین دوران اروپا رو رقم زد .از آمارهای مربوط به فقر من جمله فقر فرهنگی ، اقتصادی و سیاسی که بگذریم ، دیکتاتوری حاکم بر قریب به اتفاق این کشورها را هم نادیده بگیریم … یک نفر به من بگوید که اسلام برای این کشورهای فلک زده چه ارمغانی داشته است !؟ اسلامگراهایی که میگویند هنوز اسلام واقعی اجرا نشده است ! آیا بیش از 14 قرن بس نبود که اسلام بخواهد تاثیر خود را نشان دهد ؟ در طول این 14 قرن ، هزاران تقسیر و برداشت از اسلام به عمل آمده اما همگی در عمل شکست خوردند....! آیا بدی و کاستی فقط از جانب مردم است ؟ فیس بوک جهانشاه رشیدیان

  • reza

    خوبه مگید کامنت..نظر؛ دیدگاه...مردم هرنظریه ای رو میخوانند و اگرمقرون به حقیقت بود ومستند ؛ ازکارگاه عقل و منطق گذرانده ؛ قضاوت میکنند. مردم باید آزاد باشند هرنظریه ای را بخوانند تا سره را ازناسره تشخیص بدهند ؛با گرفتن نبض جامعه خریت وحماقت را بسرعت تشخیص خواهند داد ؛

  • h

    شاید اگر رسانه ها مستقل بودند و گزارشاتشان یک بالانسی داشت و نه دنبال کاراکتر سازی باشند که یک طرف را شیطان و طرف دیگر را تلطیف کنند (البته اگر نگویند ما مستقلیم یا تئوری توطئه و غیره) مردم هم اینگونه نمی شدند همین دیروز 25 نفر تو عربستان کشته شدند توسط نیروی انتظامی عربستان اگر اینکار در ایران بودند تا الان دنیا متوجه شده بود تو دنیایی که عدالتی وجود ندارد اینجور چیزها فارغ از بد بودنش طبیعی است