Share

مجتبا یوسفی‌پور – ماه رمضان ماه رکود صنعت سینما است، چه در زمینه‌ی تولید و چه در زمینه‌ی فروش سینماها. در گزارش سینمایی این هفته نگاهی داریم به ماجرای انتخاب نماینده‌ی ایران برای اسکار، رکوردشکنی یک فیلم کمدی در فروش، اتهام دزدی فیلمنامه به یکی از فیلمسازان و تهیه‌کنندگان حرفه‌ای سینما به همراه آخرین اخبار تولید و اکران، و البته ماجرای فیلمسازی «خدا» در ایران.

اسکار و نماینده ایران

 

«علیرضا سجادپور» معاونت نظارت و ارزشیابی از تشکیل گروه نه نفره‌ی ویژه‌ای برای انتخاب و معرفی نماینده‌ی سینمای ایران جهت شرکت در اسکار امسال خبر داد. به گفته‌ی «سجادپور» به علت مشکلاتی که سال گذشته در هنگام انتخاب نماینده سینمای ایران پیش آمد، امسال مدیریت این گروهِ انتخاب به بنیاد سینمایی فارابی سپرده شده است. در سال‌های گذشته روال انتخاب نماینده‌ی سینمای ایران به این شکل بوده است که گروهی از دست‌اندرکاران سینمای ایران در خانه‌ی سینما در ارتباط با انتخاب نماینده‌ی سینمای ایران به بحث و گفت‌وگو نشسته و در نهایت با رأی‌گیری، فیلم برگزیده را انتخاب می‌کردند.

 

مجسمه‌های طلایی اسکار. آیا ایران می‌تواند امسال نماینده‌ای در میان پنج فیلم کاندید بخش اسکار بهترین فیلم خارجی داشته باشد؟

سال گذشته بعد از بالا گرفتن اختلافات میان خانه سینما و معاونت سینمایی، خانه‌ی سینما از پذیرفتن این مسئولیت سرباز زد و در نهایت جواد شمقدری، معاون سینمایی وزارت ارشاد اسلامی، به همراه علیرضا سجادپور، معاونت نظارت و ارزشیابی تصمیم‌گیری نهایی را انجام داده و نماینده‌ی سینمای ایران را به آکادمی علوم و هنرهای سینمایی آمریکا معرفی کردند. این انتخاب با اعتراض و انتقاد بسیاری از سینماگران روبرو شد و به گفته‌ی علیرضا رئیسیان حتی برخی از سینماگران با ارسال نامه‌ای به آکادمی اسکار این انتخاب را انتخابی دولتی خواندند و اعتراض خود را اعلام کردند.

 

به نظر می‌رسد با توجه به موفقیت‌های جهانی فیلم «جدایی نادر از سیمین»، این فیلم بهترین گزینه برای معرفی به اسکار امسال باشد، اما به هر حال در شرایط فعلی ثابت شده است که همیشه این صلاحیت‌ها نیست که هنگام انتخاب‌ها به آن توجه می‌شود و گاه روابط و اعمال نظرهای شخصی در نتیجه‌ی نهایی انتخاب‌ها تأثیرگذارتر هستند، هر چند به قول منوچهر محمدی تهیه‌کننده‌ی سینما «در دو سال اخیر شاهد بوده‌ایم که همه‌ی تصمیمات به شخص آقای شمقدری ختم شده، پس بنابر این بهتر است دست از ظاهرسازی برداریم و نه اصناف و نه نخبگان و نه فیلمسازان صاحب‌نام، خود را خسته نکنیم. آقای شمقدری خود برای سینما تصمیم می‌گیرد و خود وارد عمل می‌شود، پس انشاالله مبارک باشد.»

 

شکستن رکورد فروش اخراجی ها

 

سازندگان فیلم «ورود آقایان ممنوع» از هفته‌ها پیش از آغاز اکران عمومی این فیلم، ترفندهای گوناگون تبلیغاتی را برای معرفی فیلم خود و جذب تماشاگران آغاز کردند و با وجود آنکه تاکنون توانسته‌اند به فروش قابل توجه‌ای دست یافته و از مرز سه میلیارد تومان نیز بگذرند، با این حال سازندگان این فیلم همچنان با ایده های جدید تبلیغاتی سعی در جذب تماشاگر بیشتر دارند.

 

رضا عطاران، پگاه آهنگرانی و ویشکا آسایش در مراسم افطاری دادن عوامل فیلم «ورود آقایان ممنوع»

در ایده‌ی جدید تبلیغاتی، از چهارشنبه‌ی هفته‌ی گذشته رضا عطاران، پگاه آهنگرانی و ویشکا آسایش، بازیگران اصلی این فیلم در محل سینما آزادی حاضر شده و تماشاگران این فیلم را به افطاری مهمان می‌کنند. در نهایت همه‌ی این تبلیغات موفق باعث شدند تا فیلم «ورود آقایان ممنوع» بتواند پس از هفت هفته به رقم فروش کلی ۳ میلیارد و ۷۷۰ میلیون تومان برسد و رکورد فروش فیلم «اخراجی‌ها ۳» را پشت سر بگذارد. اما جالب‌ترین قسمت ماجرا اینجاست که این فیلم برخلاف فیلم «اخراجی‌ها ۳» در بهترین فصل سال اکران نشد، بر عکس هفته‌ی آخر اکرانش مصادف شد با ماه رمضان و یکی از بدترین زمان‌های اکران فیلم و مهم‌تر از همه اینکه «ورود آقایان ممنوع» این فروش را در تعداد سینمای کمتری نسبت به فیلم «اخراجی‌ها ۳» به دست آورد. البته نقش بلیط‌های رایگان به ارگان‌ها و بردن سربازان و کارمندان اداره‌ها به تماشای رایگان و یا نیم‌بهای فیلم «اخراجی‌ها ۳» و تأثیر آن‌ها در پرفروش شدن این فیلم را فراموش نکنید.

 

اما این رکوردشکنی در فروش بی‌حاشیه هم نبوده است. هفته‌ی گذشته با آغاز نمایش عمومی فیلم «ورود زنده‌ها ممنوع» و سوء‌استفاده‌ی پخش کننده‌ی این فیلم از تشابه نام و همچنین طراحی لوگو و پوستر و پلاکارد سردر سینما جهت جذب تماشاگران موجب اعتراض تهیه‌کننده و پخش‌کنندگان فیلم «ورود آقایان ممنوع» شد. منیژه حکمت، تهیه کننده‌ی این فیلم از تخلفی در سینما صحرا خبر داد که در آن برای تماشاگران به جای فیلم «ورود آقایان ممنوع» فیلم «ورود زنده‌ها ممنوع» نشان داده شده است. داریوش بابائیان، تهیه‌کننده و پخش‌کننده‌ی فیلم «ورود زنده‌ها ممنوع» پیش از این نیز در اتفاقی مشابه، پس از موفقیت فیلم «اخراجی‌ها» در سینما، فیلمی با نام «افراطی‌ها» با پوستر و لوگوی مشابه فیلم «اخراجی‌ها» روانه سینما کرد که آن زمان نیز این مسئله با اعتراض مسعود ده‌نمکی تهیه‌کننده و کارگردان فیلم «اخراجی‌ها» روبرو شد، اعتراضی که شاید اگر آن زمان پیگیری می‌شد امروز شاهد روی دادن مجدد این ماجرا برای فیلم «ورود آقایان ممنوع» نبودیم.

 

تا سه نشه، بازی نشه!

 

فریدون جیرانی مجری و تهیه کننده‌ی «برنامه‌ی تلویزیونی هفت» و کارگردان سینما هفته‌ی گذشته در کانون خبرهای سینمایی بود. ماجرا از نامه‌ای آغاز شد که در رسانه ها منتشر شد و در آن علی نعیمی مدعی شد که جیرانی فیلمنامه‌ی فیلم «قصه‌ی پریا» را از روی فیلمنامه‌ای از او با نام «هستی» کپی‌برداری کرده است. به گفته‌ی نعیمی او این فیلمنامه را در سال ۱۳۸۵در اختیار جیرانی قرار داده است و بعد از دیدن فیلم «قصه‌ی پریا» در جشنواره فیلم فجر، شکایتی مبنی بر سرقت فیلمنامه به خانه‌ی سینما ارائه کرده است. او در این نامه و در ارتباط با نتیجه‌ی این شکایت نوشته است: «شورای داوری خانه سینما بیشتر شبیه به یک شوخی است. یک لابی بزرگ مثل تمامی بدنه خانه سینما که به غیر از رانت و رابطه و موقعیت به چیز دیگری فکر نمی‌کنند.» او در بخش دیگری از این نامه در توضیح این لابی‌گری خطاب به عزت‌الله ضرغامی، ریاست سازمان صدا و سیما می‌نویسد: «مدیران شما دست در گردن دوستان سینمایی‌شان انداخته‌اند تا جایی که می‌توانند فیلمنامه‌های امثال اینجانب را یا سرقت و یا سوءاستفاده کنند. کسی از آن با خبر نمی‌شود. آقای رحمان سیفی آزاد که یکی از مدیران گروه فیلم و سریال سازمان [صدا و سیما] است همان شخصی است که نامش بر روی فیلمنامه اینجانب نشسته است و شک نداشته باشید رابطه‌ی مستقیمی بین حضور ایشان و تولید برنامه «هفت» و تمام این لابی‌های بی‌سر و ته وجود دارد.»

فریدون جیرانی نویسنده و کارگردان سینما. او تاکنون سه بار متهم به گرته‌برداری و رونویسی از آثار دیگران شده است. مهدی خادم نائب رئیس خانه‌ی سینما اعلام کرده که به شکایت علی نعیمی مبنی بر این که جیرانی فیلمنامه‌ی «قصه ی پریا» را از فیلمنامه‌ی او با نام «هستی» رونویسی کرده، رسیدگی می‌کند.

این نخستین بار نیست که جیرانی که کارش را در سینما با فیلمنامه‌نویسی آغاز کرده است با چنین اتهامی مواجه می‌شود. پیش از این نیز بهارک ملک‌خانی در سال ۱۳۸۱ ادعای مشابه‌ای را در ارتباط با فیلم «شام آخر»، دیگر ساخته‌ی فریدون جیرانی مطرح کرد که در نهایت شورای داوری خانه‌ی سینما به نفع او رأی صادر کرد و نام وی به عنوان یکی از ارائه‌دهندگان طرح اولیه فیلمنامه به تیتراژ و مشخصات فیلم «شام آخر» افزوده شد. در سال ۱۳۸۴ نیز فیلم «سالاد فصل» مشکلی مشابه پیدا کرد و فیروز زنوزی جلالی شکایتی مبنی بر سرقت فیلمنامه‌اش توسط فریدون جیرانی مطرح کرد و در نهایت آن جنجال نیز با افزوده شدن نام جلالی به تیتراز و پرداخت مبلغ پنج میلیون تومان از سوی جیرانی به پایان رسید.

 

اما در این مورد آخر جیرانی در پاسخ به ادعای نعیمی ضمن رد آن اعلام کرده است که «این آقا به خانه سینما شکایت کرده و نتیجه نگرفته است و الان برای اینکه خود را مطرح کند از طریق یک رسانه‌ی خاص شروع به نامه‌پراکنی کرده است.» از سوی دیگر مهدی خادم نائب رئیس خانه‌ی سینما در گفت‌وگو با «خبر آنلاین» اعلام کرد که این موضوع در شورای داوری خانه‌ی سینما در حال بررسی است و گفته های جیرانی مبنی بر نتیجه نگرفتن نعیمی در شورای داوری خانه‌ی سینما صحت ندارد.
 

حال باید دید این سومین مورد سرقت فیلمنامه توسط جیرانی چگونه به پایان می‌رسد و آیا چون موارد قبلی نیاز به افزودن نام شاکی به تیتراژ فیلم «قصه‌ی پریا» هست؟

 

خبرهای کوتاه

 

عباس کیارستمی، فیلمساز ایرانی این روزها به حرفه‌ی قدیمی خود بازگشته و طراحی پوستر فیلم «یک حبه قند» ساخته‌ی «رضا میرکریمی» را آغاز کرده است. این فیلم قرار است مهرماه امسال به نمایش عمومی درآید. کیارستمی پیش از این لوگوی فیلم قبلی میرکریمی یعنی «به همین سادگی» را نیز با دستخط خود برای او نوشته بود.
 

همچنین به گزارش «ایسنا»، روزنامه‌ی «ژاپن تایمز» از سفر ماه آینده‌ی عباس کیارستمی به توکیو خبر داد. کیارستمی در این سفر با برگزاری آزمونی آزاد، بازیگر مرد فیلم بعدی خود با نام «پایان» را انتخاب خواهد کرد. این فیلم با بودجه‌ای حدود پنج میلیون دلار در ماه سپتامبر در ژاپن فیلمبرداری خواهد شد. بنا به همین خبر از هم اکنون حضور «آئوی میازاکی»، بازیگر ژاپنی در این فیلم قطعی شده است.
 

طرح تبلیغی فیلم «یه حبه قند» کار عباس کیارستمی. کیارستمی به ژاپن سفر کرده تا با برگزاری آزمونی آزاد، بازیگر مرد فیلم بعدی خود با نام «پایان» را انتخاب کند.

مشکل دکورهای سریال «مختارنامه» تهیه‌کننده‌ی این مجموعه‌ی تلویزیونی را به دادگاه کشاند. این دکورهای عظیم و پرخرج در زمین‌های اجاره‌ای در احمدآباد مستوفی ساخته شده‌اند. بنا به قرارداد میان صاحبان زمین و تهیه‌کننده، قرار بوده است که پس از پایان فیلمبرداری تمامی دکورها خراب شده و زمین به شکل اولیه تحویل داده شود. از سوی دیگر تخریب این دکورهای پرخرج با انتقادهایی روبرو شد و باعث شد تا اکنون با گذشت مدت‌ها از فیلمبرداری و حتی پایان پخش تلویزیونی این مجموعه‌ی چهل قسمتی، همچنان سرنوشت این دکورها در ابهام بماند و در نهایت مسئله برای تصمیم‌گیری به دادگاه ارجاع داده شود.

 

خبرهای تولید

 

احمد امینی فیلم «بی‌خداحافظی» را با نگاهی به زندگی رضا صادقی خواننده‌ی پاپ می‌سازد. در این فیلم که به گفته‌ی کارگردانش فیلمبرداری آن از اواسط مرداد ماه آغاز خواهد شد رضا صادقی، محمدرضا فروتن، افشین هاشمی، پگاه آهنگرانی، شقایق فراهانی و پیام دهکردی بازی خواهند داشت. فیلمنامه‌ی این فیلم را سعید شاهسواری نوشته و زندگی رضا صادقی از زمان مهاجرت از بندرعباس به تهران را به تصویر می‌کشد. بخش عمده‌ی فیلم در تهران فیلمبرداری خواهد شد و برنامه‌ریزی برای فیلمبرداری قسمت‌های کوتاهی در بندرعباس نیز صورت گرفته است.
 

بعد از مدت‌ها دوباره هدیه تهرانی به سینماها بازمی‌گردد. «پل چوبی» نام پروژه‌ی تازه‌ی مهدی کرم‌پور است که تهرانی به همراه بهرام رادان و مهناز افشار در آن بازی خواهند کرد. علی سرتیپی و مهدی داوری تهیه‌کنندگان این فیلم عاشقانه خواهند بود و گروه برنامه‌ریزی کرده‌اند تا فیلمبرداری را از شهریور ماه امسال آغاز کنند

 

احمد امینی فیلم «بی‌خداحافظی» را با نگاهی به زندگی رضا صادقی خواننده‌ی پاپ می‌سازد. عکس: رضا صادقی خواننده موسیقی پاپ

 

با اضافه شدن نیما شاهرخ‌شاهی، امین زندگانی و الهام حمیدی به پروژه‌ی «راه بهشت» گروه امید دارند تا فیلمبرداری این فیلم را در شهریور ماه امسال آغاز کنند. این فیلم به کارگردانی مهدی صباغ‌زاده با موضوع تاریخ اسلام، داستان مصعب، پرچمدار جنگ احد و رابطه‌ای است که او با پیامبر اسلام دارد.
آرش معیریان فیلمبرداری فیلم «فیتیله و ماه‌پیشونی» را به تهیه‌کنندگی احمد نجفی آغاز کرد. در این فیلم گروه بازیگران فیتیله‌ای (محمد مسلمی، علی فروتن و حمید گلی) این شخصیت‌های محبوب تلویزیونی را به پرده‌ی سینما می‌آورند. از دیگر بازیگرانی که در این پروژه همکاری دارند می‌توان به احمد نجفی، چنگیز جلیلوند و سیروس گرجستانی اشاره کرد. گروه در حال حاضر مشغول فیلمبرداری صحنه‌هایی با حضور یکی از بازیگران کودک (رایا رحیمی) در رستورانی در کرج هستند و بعد از آن برآورد شده است تا در طی ۴۵جلسه، فیلمبرداری این پروژه در تهران و یزد به پایان برسد.
 

لیلا اوتادی، امیرحسین رستمی، سحر قریشی و نیما شاهرخ شاهی بازیگرانی هستند که در فیلم «سورپرایز» به کارگردانی مهدی ودادی جلوی دوربین خواهند رفت. این فیلم که فیلمبرداری آن به شیوه ی ویدئویی از هفته‌ی گذشته در لواسان آغاز شد، قرار است بعد از تدوین، تبدیل به نسخه‌ی ۳۵ میلیمتری شده و در سینماها به نمایش عمومی درآید.

 

خبرهای اکران

 

هفته‌ی گذشته سه فیلم تازه اکران عمومی خود را در سینماهای ایران آغاز کردند.
 

 

سومین ساخته‌ی نیکی کریمی بازیگر معروف سینمای ایران با نام «سوت پایان» از روز چهارشنبه در گروه سینمایی قدس جایگزین فیلم «ورود آقایان ممنوع» شد. در این فیلم کریمی به همراه شهاب حسینی نقش زوج مستندسازی را بازی می‌کنند که بر اثر اتفاقی که برای یکی از بازیگرانشان می‌افتد، درگیر ماجراهایی می‌شوند.

 

«سعید راد» نیز با فیلم «پروانگی» ساخته‌ی «قاسم جعفری» به روی پرده‌ی سینماها بازگشته است. او در این فیلم نقش نویسنده‌ای را بازی می‌کند که به دعوت دوستش از آمریکا به فرانسه می‌آید اما در پاریس با کتاب نیمه‌کاره‌ای بازمانده از دوست فوت شده‌اش روبرو می‌شود و تصمیم می‌گیرد تا کتاب را به پایان برساند. این فیلم در تهران، فرانسه و مکه فیلمبرداری شده است.

و اما سومین فیلمی که هفته‌ی گذشته نمایش خود را آغاز کرد «ورود زنده‌ها ممنوع» نام دارد که پیشتر به بخشی از حاشیه‌های اکرانش اشاره کردیم. این فیلم کمدی داستان دو نعش‌کش را روایت می‌کند که ماشین نعش‌کش آنها به همراه جنازه‌ی در آن توسط گروهی برای به دست آوردن الماسی نهان شده در معده‌ی جنازه دزدیده می‌شود و … . مجید صالحی، علی صادقی، علیرضا خمسه، مهران رجبی، حلیمه سعیدی، بهنوش بختیاری و بهاره رهنما بازیگران این فیلم به کارگردانی جواد مزدآبادی هستند.
 

پرویز پرستویی، فاطمه معتمدآریا و رضا کیانیان در نمایی از فیلم «صدسال به این سال‌ها»  

و اما «جدایی نادر از سیمین» نیز برای بار دوم به اکران عمومی در آمد. به گفته‌ی علی سرتیپی پخش‌کننده‌ی این فیلم به علت استقبال مردم، این فیلم در طرح ویژه ی رمضان از دوازدهم مرداد ماه به مدت دو هفته در سینماهای عصر جدید و ایران به نمایش در می‌آمد.
 

اما ظاهراً بعد از چهار سال بالاخره فیلم «صد سال به این سال‌ها» ساخته‌ی سامان مقدم قرار است در اواسط پائیز امسال به نمایش عمومی درآید. این فیلم به تهیه‌کنندگی مرتضی شایسته ساخته شده است و بازیگرانی چون پرویز پرستویی، فاطمه معتمد آریا، رضا کیانیان، بهاره افشاری و نگار جواهریان در آن بازی می‌کنند. در آخرین خبر به نقل از یکی خبرگزاری‌های نزدیک به حکومت ، مرتضی شایسته تهیه‌کننده‌ی این فیلم از اصلاحیه خوردن فیلم خبر داده است و باید دید که بالاخره بعد از اعمال این اصلاحیه‌ها، این فیلم می‌تواند از سد دریافت مجوز اکران بگذرد یا نه.

 

یک حاشیه: فیلمی از خدا!

 

سال‌ها پیش محسن مخملباف در مصاحبه‌ای گفته بود که به گمان او، اگر امروز خداوند می‌خواست پیامبری مبعوث کند و این پیامبر قرار بود شغلی داشته باشد، بی‌شک آن شغل فیلمسازی خواهد بود. حالا پس از سال‌ها، یار غار دیروز و رفیق ایام حوزه هنری مخملباف و بازیگر فیلم «توبه‌ی نصوح» او، فرج‌الله سلحشور، ظاهراً به این نتیجه رسیده است که آن فیلمساز برگزیده و آخرین پیامبر اوست. بعد از ادعاها و دروغ‌هایی که هفته‌ی گذشته به برخی از آن‌ها اشاره کردیم، واقعاً فکر نمی‌کردیم برای مدت‌ها دوباره خبری از سلحشور به این ستون راه پیدا کند، اما ایشان هفته‌ی گذشته کمی بعد از انتشار گزارش قبلی، دیگر بار سخنانی فرمودند که گفته‌های پیشین ایشان در برابرشان هیچ است! در آخرین بیانات مشعشع، سلحشور در مراسم افتتاح نمایش فیلم «یوسف پیامبر» در طرح ویژه‌ی رمضان فرمودند: «اسم من به عنوان نویسنده و کارگردان [در تیتراژ فیلم] درج شده است، اما کارگردان و نویسنده «یوسف پیامبر» در حقیقت خداوند است.» حال اینکه چرا خداوند میان این همه فیلمساز باسواد، جناب ایشان را برگزیده‌اند تا نامشان بر این آثار الهی جای بگیرد جای سؤال دارد. و اینکه چرا در میان این همه شاهکار سینمایی خداوند تصمیم به ساخت اثری چنین ضعیف گرفته خود سؤال دیگری است! به هر حال تصور کنید اگر کس دیگری جز جناب سلحشور چنین سخنی بر زبان آورده بود، اصولگرایان چه غوغایی راه می‌انداختند. جالب اینجاست این شاهکار در نخستین روزهای نمایش عمومی خود در طرح اکران رمضان تنها توانست در یک سانس، ۹ تماشاگر را به سینما بکشاند و در دیگر سینماها بدون هیچ تماشاگری به نمایش درآمده است. البته اگر تاریخ ادیان را بخوانید، می‌بینید که تقریباً همه‌ی پیامبران در آغاز دعوتشان با عدم استقبال عمومی از سوی مردم روبرو بودند، جناب سلحشور هم استثناء نیست!

 

 

 

پیش‌پرده فیلم «سوت پایان»

Share