ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

مشاور بارزانی درخواست آمریکا برای تعویق همه‌پرسی را رد کرد

وزیر خارجه آمریکا در تماس با مسعود بارزانی خواستار تعویق همه‌پرسی استقلال کردستان عراق شد. واکنش بارزانی مشخص نیست، اما هوشیار زیباری گفت: «تاریخ ۲۵ سپتامبر می‌ماند».

یک مشاور نزدیک به مسعود بارزانی، رئیس اقلیم کردستان عراق به خبرگزاری «رویترز» گفت که تاریخ همه‌پرسی استقلال این منطقه بر خلاف خواست آمریکا تغییر نخواهد کرد.

تاریخ همه‌پرسی استقلال کردستان تغییر نمی‌کند

هوشیار زیباری، معاون سابق نخست‌وزیری و وزیر خارجه سابق عراق شنبه، ۱۲ اوت درباره خواسته واشنگتن مبنی بر تعویق همه‌پرسی استقلال اقلیم کردستان عراق گفت که «تاریخ همان ۲۵ سپتامبر باقی می‌ماند؛ بدون هیچ تغییری.»

رکس تیلرسون، وزیر خارجه آمریکا جمعه در تماسی تلفنی با مسعود بارزانی خواستار عقب‌افتادن برگزاری همه‌پرسی استقلال شده بود.

در مارس سال جاری احزاب «اتحاد میهنی کردستان» و «دموکرات کردستان» تاریخ برگزاری همه‌پرسی استقلال کردستان عراق را ۲۵ سپتامبر اعلام کرده بودند.

    دفتر ریاست اقلیم کردستان عراق در بیانیه‌ای که پس از این تماس تلفنی منتشر شد، اعلام کرد بارزانی «درباره موضوع تعویق همه‌پرسی تأکید دارد که مردم اقلیم کردستان چشم‌انتظار تضمین‌ها و بدیل‌هایی برای آینده خود هستند».

    این بیانیه هیچ توضیح بیشتری درباره واکنش مسعود بارزانی به خواسته تیلرسون در خود نداشت.

    وزارت خارجه آمریکا پیش‌تر در ماه ژوئن گفته بود که نگران است همه‌پرسی استقلال کردستان عراق توجه‌ها را از «اولویت‌های فوری‌تر» همچون شکست گروه «دولت اسلامی» (داعش) منحرف کند.

    پیش از این، دولت مرکزی عراق در بغداد، ایران و ترکیه نیز مخالفت خود را با برگزاری این همه‌پرسی اعلام کرده‌اند.

    بر اساس برخی گزارش‌ها، ایران تلاش‌هایی عملی برای نشان‌دادن مخالفت خود با این همه‌پرسی نیز انجام داده است.

      «برات آلبایراک» وزیر انرژی دولت ترکیه نیز پنج‌شنبه گفته بود که برگزاری همه‌پرسی ممکن است به همکاری‌های آنکارا با اقلیم کردستان عراق در زمینه انرژی پایان دهد.

      با این حال مقام‌های کرد به خبرگزاری «روداو» نزدیک به حکومت اقلیم کردستان عراق گفته اند که موضع «مثبت» روسیه در قبال همه‌پرسی به تقویت موضع آنها در مذاکره با دیگر قدرت‌ها انجامیده‌است.

      مقام‌های کردستان عراق پیش از این نیز در پاسخ به واکنش‌ها علیه برگزاری همه‌پرسی بر انجام آن در ۲۵ سپتامبر تأکید کرده‌بودند.

      در همین زمینه

        این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

        آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

        .در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

        توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

        نظر بدهید

        در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

        نظرها

        نظری وجود ندارد.