ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

میانجی‌گری عراق بین تهران و ریاض

خبرگزاری قوه قضائیه این ادعا را در میان آورده که مقامات عربستان سعودی برای پادرمیانی در بحران با ایران به وزیر کشور عراق متوسل شده‌اند.

رسانه‌های ایران مدعی شدند که وزیر کشور عراق از درخواست عربستان برای میانجیگری بغداد بین ریاض و تهران خبر داده است. او بر سر ریزگردها و زیارت اربعین نیز با وزیر کشور ایران مذاکره کرد. همزمان گزارش‌هایی نیز از نزدیک‌شدن دولت عراق به عربستان سعودی خبر می‌دهند.

قاسم الاعرجی، وزیر کشور عراق

خبرگزاری میزان، وابسته به قوه قضائیه ایران یکشنبه، ۲۲ مرداد مدعی شد که قاسم الاعرجی، وزیر کشور عراق گفته‌ است «مقام‎های عربستان از حیدر العبادی (نخست‌وزیر عراق) خواسته اند که میان ریاض و تهران میانجی‎‌گیری کند.»

الاعرجی برای دیدار با مقام‌های ایرانی در تهران به سر می‌برد. او یکشنبه با عبدالرضا رحمانی فضلی، همتای ایرانی خود به گفتگو پرداخت و از مقبره روح‌الله خمینی بازدید کرد.

روابط دیپلماتیک ایران و عربستان ۱۳ دی‌ماه ۱۳۹۴ و پس از اعلام رسمی عادل الجبیر، وزیر خارجه سعودی کاملاً قطع شد.

قطع روابط پس از حادثه منا و مرگ صدها زائر ایرانی حج، اعدام شیخ نمر، روحانی ناراضی شیعه و حمله به سفارت عربستان در تهران و کنسولگری این کشور در مشهد صورت گرفت.

    ایران و عربستان رقبای جدی منطقه‌ای هستند و در جنگ‌های سوریه و عراق و یمن نیروهای مورد حمایت آن دو علیه یکدیگر جنگیده‌اند.

    تهران و ریاض یکدیگر را به حمایت از «تروریسم» در کشورهای منطقه متهم می‌کنند.

    الاعرجی در دیدار با رحمانی فضلی گفت که حضور مستشاران نظامی ایران در عراق «داوطلبانه» بوده‌است.

    تفاهم‌نامه برای زیارت اربعین

    وزیر کشور عراق پیش از سفر به ایران به خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران (ایرنا) گفته بود که هدف از دیدار با مقام‌های ایرانی گفتگو بر سر مسائل منطقه‌ای و نیز امضای یک تفاهم‌نامه با وزیر کشور ایران بر سر زیارت اربعین است.

    ایران از زیارت اربعین در سال‌های اخیر استفاده تبلیغاتی گسترده‌ای کرده است. زیارتی با پیاده‌روی ۲۰ میلیون زائر به سمت کربلا.

      همکاری بر سر ریزگردها

      الاعرجی در دیدار با رحمانی فضلی به بحث ریزگردها نیز پرداخته است. وزیر کشور ایران وعده داده که دو کشور «همکاری‌هایی جدی» در این زمینه با یکدیگر داشته باشند.

      استان خوزستان ایران در مرز عراق بیش از ۱۳ سال است که با پدیده گرد و غبار مواجه است. طی سال‌های گذشته مسئولان اعلام می‌کردند که بخش اعظم این طوفان شن از کشورهای همسایه از جمله عراق و سوریه و اردن بر می‌خیزد.

      ایران ۱۲ تیرماه میزبان «همایش بین‌المللی مقابله با گرد و غبار» بود و در آن از کشورهای همسایه، از جمله عراق خواست تا به همکاری برای رفع این مشکل بپردازند.

        ائتلاف حیدرالعبادی و مقتدی صدر؟

        انتشار خبر میانجیگری العبادی بین تهران و ریاض پس از سفر مقتدی صدر، روحانی پرنفوذ شیعه به عربستان و دیدار با محمد بن سلمان، ولیعهد این کشور صورت می‌گیرد.

        او بعدتر در مصاحبه‌ای گفته بود که نظراتش راجع به مسائل منطقه‌ای به نظرات بن سلمان نزدیک است.

        گزارش‌هایی نیز از فاصله‌گرفتن حیدرالعبادی از تهران مخابره شده‌اند. او دعوت به شرکت در مراسم تحلیف حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران را نپذیرفت.

        بیشتر بخوانید:

          نوری المالکی، نخست‌وزیر پیشین عراق که از سیاستمداران نزدیک به ایران تلقی می‌شود، شاید در انتخابات بعدی عراق برای بازگشت به نخست‌وزیری رقابت کند و در مقابل العبادی قرار گیرد.

          مصیب نعیمی، سردبیر نشریه «الوفاق» چاپ تهران به خبرگزاری «ایلنا» گفته است که احتمال ائتلاف بین حیدرالعبادی و مقتدی صدر، به دلیل رویکرد مشابه هر دو به عربستان سعودی وجود دارد. او همزمان احتمال ائتلاف عمار حکیم، روحانی شیعه تحت حمایت ایران با العبادی را ضعیف دانست.

          اگرچه حکیم نیز ۲۴ ژوئیه ۲۰۱۷، رسماً خروج خود از مجلس اعلای اسلامی عراق را اعلام کرد و از تأسیس یک سازمان سیاسی جدید به نام «حزب ملی الحکمه (حکمت)» خبر داد. ناظران سیاسی این حرکت او را تلاش برای استقلال از نفوذ تهران تعبیر کرده‌اند.

          این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

          آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

          .در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

          توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

          نظر بدهید

          در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

          نظرها

          نظری وجود ندارد.